Another Wednesday, another Mo day. Today I’ve got a Christmas card to share with you. Is modern vintage a style? I think it looks kind of vintage, yet modern, but I’ll let you decide. I chose Winter Present, colored her up with Copics and turned her into a fairly clean and simple card.
I chose muted colors with lots of grays in them, diecut my colored panel with a stitched rectangle die from My Favorite Things and sprinkled on chunky white embossing enamel from Stampendous which I heat embossed. It gives the look of falling snow, which I really love for Christmas cards. No pattern, completely random, which really is how snow falls in real life.
I added my panel to my card base using dimensional adhesive without too much dimension. The card base is Classic Kraft cardstock from Papertrey Ink. I stamped a pinstripe stamp from Altenew across it in Scarlet Jewel ink, also from Papertrey Ink.
I tend to add little embellishment clusters on my simple cards, and this one is no different. Part of a mini doily from Doodlebug, some patterned paper diecut with a Docrafts die, a ticket with a white heat embossed sentiment from Papirdesign, and diecut pine branches from patterned paper. I added three Papirdesign crystals as a finishing touch.
Jeg har laget et OLC denne gangen, eller one layer card, som det heter på godt norsk. Jeg stemplet først motivene mine fra Altenew med blekkfarger som ville forsvinne når fargeleggingen kom over. Jeg brukte Memento Angel Pink for blomstene, og annengenerasjonsstempling med Memento Bamboo Leaves for det grønne.
Det neste trinnet mitt var å fargelegge med Copics. Jeg brukte tre tusjer for det rosa, tre for det grønne og tre for det gule. For meg er ni tusjer på et motiv veldig lite, men det skulle bare være underlaget til blyantene jeg skulle bruke over.
Jeg brukte ikke mange fargeblyanter heller, men det tok litt tid. Jeg hadde ikke brukt fargeblyanter over Copic-tusjer før, så jeg lærte underveis. Det siste jeg gjorde var å stemple en tekst fra Gratulerer-platen til Norsk Stempelblad AS med svart blekk og lime på tre hvite halvperler fra Papirdesign, og det er hele kortet. Enkelt i utseende, men tidkrevende å fargelegge, så det er ikke masseproduksjonsvennlig akkurat, men det er vanligvis ikke kortene mine likevel, det er ikke noe mål.
Jeg stemplet blomsten min på Strathmore Bristol Smooth-ark med blekk fra Papertrey Ink i fargen
Jeg stanset ut en sirkel av det grå panelet mitt (
Jeg fargela i utgangspunktet to blomster. Jeg hadde aldri prøvd Zig-tusjene på Bristol Smooth før, så jeg trengte en prøverunde. Den første blomsten jeg fargela delte jeg i tre og satte på innsidene av kortet. Det er litt mer farge – og sånn sett også litt mer liv – på denne, men jeg ville ha et veldig dust uttrykk på forsiden av kortet, derfor havnet den lyse varianten på fronten.
En stykk speilvendt drage. Det var noe galt med selve stempelet, så dragen min er enøyd og mangler tuppen av det ene øret, men dette var mer for å vise at det faktisk går an.
Over til selve kortet mitt. Her stemplet jeg med lysere blekk enn på eksempelet mitt, jeg ville nemlig fargelegge med no lines-teknikk med Copic-tusjene mine. Den lille dragen var en fryd å fargelegge, jeg slet mer med den store. Grunnen er såpass enkel at jeg var tom for de rosafargene jeg helst ville bruke, så hun fikk en annen farge enn planlagt. Nå har jeg fått tak i refiller til de riktige rosafargene, så neste gang jeg vil bruke dem går det mye bedre.
Jeg stanset ut panelet med dragene mine med en rektangeldie (Stitched Rectangles 1) fra My Favorite Things med juksesøm og limte panelet mitt rett på kortbasen av Raspberry Fizz kartong fra Papertrey Ink. Jeg stemplet en tekst fra et stempelsett fra Altenew med Picked Raspberry Distress Oxide og embosset med klart embossingpulver fra Ranger. Til slutt limte jeg på noen krystaller fra Papirdesign.
Jeg har brukt kartong fra Papertrey Ink i fargen Autumn Rose til basen på kortet mitt. De hvite panelene på siden og på midten er alle laget med en bakgrunnsdie fra Lawn Fawn. På sidene har jeg stanset den ut i kartongen, mens jeg har embosset den på panelet i midten bak motivet mitt.
Motivet kommer fra Altenew og er stemplet og embosset med embossingpulver i gull, før det er fargelagt med Zig-tusjer fra Kuretake og stanset ut med en die som passer til stempelet. Banneret som går på tvers er først stanset ut i kartongen fra PTI, så i hvit kartong med en die med juksesøm. Teksten fra Kort & Godt er stemplet med Papertrey Ink Autumn Rose blekk for at den skal matche fargen på kartongen. De hvite halvperlene kommer fra Kort & Godt.
Jeg lagde et meget enkelt kort til artikkelen, med en blomst jeg stemplet i tre lag og så stanset ut. Jeg embosset et par blader i hvitt på lysegrå kartong, satte blomsten min på 3D-teip og stemplet en tekst nedenfor i blått. Jeg skar til det grå panelet så jeg fikk en fin ramme av den mørkeblå kartongen rundt. Kartongen er i den samme fargen som den mørkeste blå på stemplingen.
Nærbilde av blomsten. Disse blomstene ser veldig realistiske ut når du får stemplet alle lagene.




