Til konfirmanten {Papirdesign}

Hei alle sammen, og god 1. mai! Her i Oslo ligger det fremdeles noen klatter med snø rundt omkring, men nå må de da snart smelte? Etter å ha vært scrappesykmeldt siden midten av februar er jeg endelig i gang igjen, og det føles helt fantastisk. Jeg lekte meg skikkelig forrige uke med å lage dette konfirmasjonskortet – håper du kan bli inspirert.

Jeg valgte meg ut tre forskjellige mønsterark til kortet mitt og skjærte til alle sammen. Det største måler 4 x 6″, det neste er 1/4″ mindre i begge retninger, og det minste er 1/4″ mindre i begge retninger enn det grønne. Jeg fuktet kantene på arkene med en pensel og bøyde dem lett utover før jeg limte alle tre panelene oppå hverandre.

Jeg stanset en oval i hvit kartong og en damedie i den lilla kartongen i fire lag. Jeg stanset henne ut så strukturen på kartongen kommer på baksiden, jeg er nemlig ikke så glad i kartong med struktur. Ordet konfirmant er stanset ut tre ganger oppå hverandre og så limt på skyggen, som er stanset ut av det grønne mønsterarket.

Jeg fant noen roser og en peon som jeg kunne pynte med, og stanset også ut noen blader fra det grønne mønsterarket som jeg kunne lime under.

Jeg har brukt de samme arkene på innsidene, og fuktet og krøllet kantene også her. Høyresiden har plass til å skrive personlig hilsen til konfirmanten, mens jeg har laget en pengelomme på innsiden, med en ny die. Den kommer med ferdige brettelinjer, så man legger lim på de små klaffene utenfor brettekanten og bretter dem innover for å forme lommen. Genialt enkelt. Til deg er også to dies i samme settet som lommen (det er totalt seks dies i settet – helt fantastisk), og jeg har gjort som på forsiden ved å stanse ut skyggen i det grønne mønsterarket og selve teksten i hvit kartong. Ordet gratulerer er stemplet med Memento Sweet Plum.

Baksiden har jeg gjort ganske enkel. De samme mønsterarkene som på resten av kortet, og de har også fått samme behandling som resten. Ovalen med teksten er satt på 3D-teip for dimensjon – det ble et tykt kort dette.

Siden kortet mitt ble såpass tykt vil det ikke få plass i en vanlig konvolutt, så jeg lagde min egen. Den måtte jo også pyntes litt. Da jeg monterte konvolutten klarte jeg å rive litt i det ene hjørnet. Jeg kunne teipe det fast på innsiden, men teip på utsiden av konvolutten var ikke aktuelt, så jeg dekket det hele med en kakeserviett, hadde ikke lyst til å lage ny konvolutt. Dessuten pynter kakeservietten opp, ingen vil noengang vite at det er en rift i kartongen under.

Papirdesignprodukter brukt:

Ark:

Fremtidsdrømmer – Drøm ditt liv PD18421

Fremtidsdrømmer – Fremtidsdrømmer PD18426

Dagen er din – Vakre vinger PD 17288

Stempler:

Uslipt diamant PD 13797

Konfirmant, gutt PD17247

Dies:

Hipp hurra, oval PD17236

Blad PD17264

Dame PD16170

Konfirmant PD17262

Gavekort PD18399

Kjære konfirmant 3 PD18407

Blomster:

Peon, grå Blomster65

roser, 1,0 cm grå Nr. 31

roser, hvit

roser 1,0 cm gammelrosa Nr. 36

Annet:

Klistremerkebokstaver PD101 Hvit

Kakeserviett 10 cm Nr. 816

Håper du fant noe ved kortet som kan inspirere deg. Ha en fortreffelig fridag!! Kreativ klem fra Elin

Bursdagsklem {Ett trykk}

Hei og hopp! Henrikke har bursdag i dag, så jeg tenkte jeg skulle vise frem bursdagskortet hennes fra i fjor, publisert i juninummeret i Ett trykk i fjor.

0317 Ett trykk blomster Maja DesignKortet er publisert i en artikkel med fokus på hjemmelagde blomster, og jeg lagde blomstene på dette kortet av silkebånd. Det lilla båndet kommer fra Papertrey Ink, det hvite vet jeg ikke opprinnelsen til. I midten av den ene blomsten har jeg festet en glassknapp fra Melissa Frances, mens jeg har støvbærere i forskjellige farger fra Kort & Godt i den andre.

0317 Ett trykk blomster Maja Design front liggendeJeg har stemplet en tekst fra Norsk Stempelblad AS med Papertrey Ink Plum Pudding blekk og stanset det ut til en litt intrikat sirkel med en die fra Memory Box. Jeg har stanset den ut en gang til i mønsterark og brukt de to sammen. De er limt på en kakeserviett, som igjen er satt på 3D-puter på resten av kortet. Jeg har pyntet veldig enkelt med litt løs bling fra Papirdesign.

0317 Ett trykk blomster Maja Design innsideInnsiden har jeg gjort veldig enkelt, med en sirkel med enda en NSB-tekst på den ene innsiden, og en sirkel med masse plass til personlig hilsen på den andre innsiden.

0317 Ett trykk blomster Maja Design baksideBaksiden er også enkel. Nok en tekst fra Norsk Stempelblad og noen få løse bling. Mønsterarkene på kortet kommer fra Enjoying Outdoors-kolleksjonen til Maja Design.

En liten babyeske {Ett trykk}

Hei og hopp! I dag har jeg en liten babyeske fra juninummeret av Ett trykk fra 2017. Batteriene i blitzen på kameraet mitt var døde, så bildene er dessverre ikke så bra som jeg skulle ønske, men det er tross alt bedre enn ingenting.

Malen for å lage esken finner du i juninummeret av Ett trykk. Jeg har brukt ark fra Velkommen til verden-kolleksjonen til Papirdesign for å lage esken min, og jeg har brukt en kantpunch fra EK Success på enden av lokket.

Babystempelet jeg har brukt er fra Norsk Stempelblad AS, og jeg har brukt en blå tråd fra Kort & Godt for å holde lokket lukket. Stjernen har jeg stanset ut med en die fra Marianne Design.

Et lite trekkspill {Ett trykk}

Hei og hopp! I fjorårets februarnummer av Ett trykk hadde vi en mal med bretting, en slags trekkspillbretting.

Jeg brukte papirer fra Pion Design til kortet mitt, og har trekkspillbrettingen foran festet med en sløyfe.

Jeg har brukt et stempel fra Bursdag inch-platen til Norsk Stempelblad AS med en pebble over, og jeg har satt det hele på en scallopsirkel, som igjen er satt på en minikakeserviett.

Når man knyter opp sløyfen kommer hele trekkspillbrettingen til syne. Jeg har brukt forskjellige NSB-stempler på mitt trekkspill. Og jeg beklager de dårlige bildene, men lyset ville virkelig ikke samarbeide med meg da jeg tok bildene, og kortet er gitt bort for lenge siden, så jeg kan ikke akkurat ta nye.

Stemplet bakgrunn {Ett trykk}

Hei og hopp! I februarnummeret av Ett trykk hadde vi stempling av bakgrunner som tema i Flere måter-artikkelen. Jeg brukte et chevronstempel fra Papirdesign som jeg stemplet flere ganger på skrått på en bit med hvit kartong i tre forskjellige farger (Distress Oxide Peacock Feathers, Salty Ocean og Twisted Citron).

Jeg skjærte panelet mitt på skrått og limte en par strimler svart kartong bak for litt kontrast. Jeg satte det hele på en hvit kortbase og sprutet på svart distress paint tynnet ut med litt vann, før jeg embosset en tekst i hvitt på svart kartong som jeg limte på kortet med 3D-puter. Noen dotter fra Papirdesign i farge som matchet den ene stempelfargen min ble brukt som pynt.

God påske {Ett trykk}

Hei og hopp! Påskeferien begynner for mange i dag, og nevøen min har bursdag og blir hele 10 år. Hipp hipp hurra både for påsken og Leon. Jeg har en bretteeske i dag, publisert i februarnummeret av Ett trykk.

Jeg har ikke akkurat så mange påskestempler, så jeg endte opp med å printe ut tekst fra PCen i en farge som matcher mønsterarket jeg har brukt til esken min, som er fra Grandma’s school book-kolleksjonen til Pion Design.

Esken har en ganske så snedig lukkemekanisme, men det er absolutt ikke vanskelig. Fremgangsmåten finner du i februarbladet av Ett trykk. Jeg har pyntet med et chipboardegg fra Wycinanka, en bitteliten blomst fra Prima og en grønn perle fra Papirdesign – og det er faktisk hele esken.

Washi washi washi {Ett trykk}

Hei og hopp! I dag har jeg et enkelt kort å vise frem, laget for Helt enkelt-artikkelen til Ett trykk i februar. Temaet var washi. Greit nok det, men jeg har ikke mengder med washi, det er ikke noe jeg bruker. Løsningen for meg var å lage min egen.

Jeg tok Tim Holtz tissue wrap som jeg skjærte i strimler på 1/2″, kjørte gjennom klistremerkemaskinen min og fargela med Copics. Vips, så hadde jeg washi.

Jeg kjørte hvit kartong gjennom BigShot-maskinen min med en impression plate fra Papertrey Ink, da ble det hvite panelet mitt debosset og så med en gang litt mer spennende ut enn vanlig flat, hvit kartong. Jeg la på tre strimler med min hjemmelagde washi, stemplet et stempel fra Norsk Stempelblad AS med Distress Oxide Fossilized Amber, stanset det ut til en sirkel, stanset ut en gul scallopsirkel som jeg monterte teksten på og proppet det hele opp. Det hvite panelet satte jeg på en gul kortbase av kartong fra Papertrey Ink og pyntet enkelt med noen enamel dots fra My Mind’s Eye.

Morsdag {Ett trykk}{Mo’s Dream Team}

Hei og hopp! Det er onsdag, og det betyr Mo Manning-inspirasjon her i gården. Jeg har derfor et kort å dele, men jeg har i tillegg en liten eske og en papirpose, alt laget til morsdagsartikkelen i februarnummeret av Ett trykk.

Jeg har brukt ark fra Sofiero-kolleksjonen til Maja Design på alle tre prosjektene mine. På papirposen har jeg brukt dies fra Rayher til å lage vimpelen og kanten øverst på posen. En minikakeserviett fra Doodlebug fungerer som pynt på forsiden, og jeg har stemplet et lite stempel fra Papirdesign med Papertrey Ink Autumn Rose blekk og satt på en pebble fra Norsk Stempelblad AS. Jeg har også lurt en krystallgren på undersiden og pyntet veldig enkelt med noen sommerfugler fra Wycinanka.

Esken er laget etter brettemal som du finner i februarbladet, og jeg har pyntet den veldig enkelt med bånd fra Papertrey Ink i samme farge som stempelputen, litt rosa twine, en liten tag stanset ut med en die fra Papertrey Ink med en bitteliten stemplet tekst fra Norsk Stempelblad AS og en liten sommerfugl.

Over til kortet. Jeg har skrevet ut Mo Manning-motivet Flower Jar veldig svakt og fargelagt med no lines-teknikk i farger som matcher fargene i mønsterarkene.

Veldig forsiktig har jeg stanset ut ordet klem fra det fargelagte panelet med alfabetdies fra Memory Box og satt hele det fargelagte panelet på 3D-puter.

Til slutt limte jeg på et banner av mønsterarket med en stemplet tekst fra Norsk Stempelblad AS, stemplet med Papertrey Ink Plum Pudding blekk og satte på de samme sommerfuglene som jeg brukte på papirposen og den lille esken, for å få en rød tråd gjennom alle prosjektene.

Litt magi {Ett trykk}

Hei og hopp og god fredag! I dag har jeg enda et kort fra Inspirert av-artikkelen i februarnummeret av Ett trykk. Fortsatt er det Laura Bassen som er inspirasjonskilden min.

Laura er veldig flink til å ha elementer som stikker ut fra “hull” på kortene sine, og det er det jeg har gjort her.

Jeg har svertet Distress Oxide Ink på bakgrunnen min (Salty Ocean, Cracked Pistachio og Twisted Citron bak den gule dragen, Cracked Pistachio, Twisted Citron og Fossilized Amber bak den rosa drgen og Fossilized Amber og Picked Raspberry bak den blå dragen). Tanken var å ha kalde farger bak motiver i varme farger og motsatt, samtidig som jeg ville at det skulle se ut som om overgangene var naturlige fra den ene sirkelen til den neste.

Hele det hvite panelet på fronten er satt på 3D-puter, alle dragene, som er fra Magical Dragons-settet til My Favorite Things er fargelagt med Copics, klippet ut og satt på 3D-puter. Jeg har laget øynene ekstra skinnende og svarte med en Glaze-penn og alle vingene har fått et strøk med Wink of Stella glitterpensel, det syns såvidt på den rosa vingen på bildet, men vises bedre i virkeligheten. Til slutt har jeg satt på en tekst fra Papertrey Ink embossed i hvitt på svart kartong.

Mer regnbue {Ett trykk}

Hei og hopp! Vi har kommet fire dager inn i mars, som er den store bursdagsmåneden i vår familie. Både pappa og lillesøs har bursdag i dag, hipp hurra! Hva er da bedre enn et nytt bursdagskort? Dette kortet er ganske likt kortet jeg delte for tre dager siden, men det er noen vesentlige forskjeller.

Som det forrige kortet er dette inspirert av Laura Bassen og laget til Inspirert av-artikkelen vi har i Ett trykk i hele 2018. Laura er sabla god på regnbuer og sverting, men hun er også rå på white space og å proppe opp elementer, og det er det jeg har forsøkt her. Her har jeg svertet med Distress Oxide (Picked Raspberry, Salty Ocean, Peacock Feathers, Cracked Pistachio, Twisted Citron, Fossilized Amber), sprutet på litt vann for å få hvite flekker og stanset ut det svertede panelet med en die fra Memory Box. Jeg har laget kortet som et shakerkort der HELE frontpanelet er proppet opp fra kortbasen, så kanten på shakerpanelet går i flukt med resten av fronten. Til slutt har jeg satt på en tekststrimmel med lave 3D-puter. Selve teksten er et stempel fra Papertrey Ink, stemplet og embosset i hvitt på svart kartong, også en Laura-spesialitet.