Hei og hopp! I fjorårets desembernummer av Ett trykk hadde vi en artikkel med flere måter å bruke maskering på. Jeg brukte mange måter å maskere på bare på ett kort, og det er tilfeldigvis dagens lille kort. Jeg startet med å stemple den lille reven min fra Lawn Fawn som jeg fargela med Copics, før jeg lagde en maske av det samme motivet og limte oppå. Jeg stemplet noen bjørketrær fra Mama Elephant og embosset med hvitt embossingpulver før jeg svertet over hele bakgrunnen med forskjellige blå og turkise farger med distress Ink.
Da jeg var ferdig med svertingen fant jeg frem et rent ark og strykejernet mitt, og fjernet embossingen ved å legge det rene arket over embossingen og så stryke. Varmen fra jernet gjør at embossingpulveret fester seg i arket, og motivet du ender opp med da er hvite trær med svertet bakgrunn, men uten embossingen. Alt blir en stor, glatt flate – det hele er litt magisk. Strykejern kan brukes til mer enn bare kjedelige saker!!
Min siste måte å maskere på ble en litt mer vanlig en enn å bruke embossingpulver som du så fjerner. Jeg brukte nemlig en snøfnuggstensil fra Simon Says Stamp og embossingpaste til å lage snøfnuggene på bakgrunnen. Jeg stanset ut et mosegummisnøfnugg med en Sizzix-die og festet sytråd til snøfnugget. Limte snøfnugget på kortet og festet den andre enden av sytråden i den ene hånda til reven – snøfnugget gjør jobben som en slags ballong, og reven kan lande trygt og mykt på bakken, som er stanset ut med en die fra Lawn Fawn. Teksten fra Norsk Stempelblad AS er stemplet på det hvite panelet.
Jeg brukte de nye stemplene som ble sluppet på StempelScrapmessa i fjor til å lage pakkelapper. Jeg hadde stanset ut vimpler med en die fra Rayher som jeg brukte som selve pakkelappen. Vimpelen dieen lager er egentlig veldig mye lengre enn mine pakkelapper, men med litt miksing og triksing med BigShot-maskinen min lagde jeg lappene mine mindre, så de var i litt mer fornuftig størrelse. Jeg stemplet teksten min rett på en scallopsirkel av mønsterark med Scarlet Jewel blekk fra Papertrey Ink og satte på lappen med 3D-puter.
På baksiden stemplet jeg med samme blekkfarge stempler fra Til/Fra-platen. En hel stempelplate med bare Til og Fra-tekster, hvor genialt er ikke det? Arkene jeg har brukt kommer fra Maja Design, og jeg har pyntet enkelt med bånd, twine og bjeller.
Jeg svertet forskjellige farger Distress Oxide-blekk på en bit hvit kartong og lot det tørke (hjalp til litt med varmepistol, jeg er for utålmodig til å la det tørke på egen hånd). Jeg stanset ut panelet mitt med en sirkeldie fra My Favorite Things, stemplet en tekst fra Norsk Stempelblad AS med VersaMark og embosset med hvitt embossingpulver fra Ranger.
For å gi litt interesse til bakgrunnen på mitt veldig enkle kort trykket jeg VersaMark gjennom en stensil fra Simon Says Stamp og embosset med iriserende embossingpulver fra JudiKins. Jeg limte tekstpanelet mitt på kortbasen med 3D-teip og satte på noen paljetter fra Pretty Pink Posh som en siste finish.
Til dette kortet stanset jeg ut en haug med små sirkler med en die fra Lifestyle Crafts, og en haug med små, hvite snøfnugg med en die fra Marianne Design. Snøfnuggene ble limt på sirklene, som så ble limt på rekke og rad på den hvite kartongen. Jeg satte striper av 3D-teip tett i tett bak det hvite panelet og limte det på kortbasen, som er laget av den samme lyseblå kartongen jeg har brukt til sirklene mine. Til min store forskrekkelse oppdaget jeg rett etterpå at jeg hadde hatt kortbasen min opp-ned da jeg limte på det hvite panelet. Sirklene skulle jo være nede på kortet, ikke oppe. Å ta av et panel som er limt på med mengder med 3D-teip er rimelig håpløst, så sirklene fikk bare være øverst på kortet.
Sirkelen med teksten fra Norsk Stempelblad AS klarte jeg å ta forsiktig av og sette på på nytt så skriften kom riktig vei. Til slutt pyntet jeg enkelt med blå diamanter fra Kort & Godt i hvert snøfnugg. De matcher den lyseblå Spring Rain-kartongen til Papertrey Ink ganske bra. Jeg syns fortsatt det er noe som skurrer litt med kortet, og det er meget mulig at jeg hadde likt kortet bedre om jeg hadde limt på alt riktig vei. Jeg har nå blitt flinkere til å sjekke at ikke kortbasene mine ligger opp ned når jeg limer på store paneler med 3D-teip for å unngå samme tabbe flere ganger.
Etter å ha vært på flere designteam i mange år har jeg opparbeidet meg en fin samling med hjemmelagde adventskalendere. Jeg trenger derfor ikke flere, og bestemte meg for å lage en tekalender jeg kunne gi til en venninne. Da fikk jeg laget adventskalender til bladet, min personlige adventskalendersamling ville ikke øke, og på toppen av det hele kunne jeg glede noen bittelitt med en tepose hver dag de første 24 dagene i desember. Vinn-vinn-vinn!!!
Jeg fant noen nydelige mønsterark fra Papirdesign som jeg bestemte meg for å bruke, og jeg lagde små konvolutter til hver dag. Da alle konvoluttene var laget bygget jeg en eske av kartong med lokk som passet til. Teksten på lokket er stemplet med et stempel fra Norsk Stempelblad AS med Papertrey Ink Classic Kraft blekk. Jeg har pyntet enkelt med snøfnugg laget med en die fra Marianne Design og noen swirler og blader laget med en Sizzix-die.
Rundt hver konvolutt knøt jeg en bit med seam binding fast med litt naturlig twine. Tallene er skrevet ut fra PC og limt til doble sirkler av mønsterark og kartong rett på båndene. Siden de kun er festet i båndene, og båndene kun er knytt fast kan de lett dras av konvoluttene som magebelter.
Alle 24 konvoluttene stablet på rekke og rad. Jeg brukte fire forskjellige mønsterark i en ganske rolig fargepalett. Selve esken er forsterket med chipboard i veggene for at den skulle være litt stabil.
Jeg har brukt seam binding på lokket også for å pynte opp litt ekstra. Båndet går hele veien ned på sidene, endene er limt fast på innsiden av lokket, så man skal slippe å knyte opp noe som helst.
Jeg gikk litt amok med mønsterark, men jeg storkoste meg mens jeg lagde kortet. Det er et kort i A2-størrelse. Det i seg selv er ganske vanlig fra min kant, jeg liker størrelsen, men ofte er A2-kortene mine veldig enkle i utformingen. Dette er ikke akkurat det, her er det lag på lag, mønsterark fra flere produsenter, litt ymse pynt og flere ting i bruk som ikke er typisk meg.
Mønsterarkene kommer fra tre forskjellige kolleksjoner fra Papirdesign (Skolestart, Julehilsen, Kaffepause), Vintage Romance-kolleksjonen til Maja Design (bildet av bilen) og Fancy Pants Designs (det blå mønsterarket).
Jeg ville ha et veldig lag på lag-kort med ulike ark i ulike størrelser, så jeg skjærte til mønsterarkene mine i så mange ulike størrelser jeg klarte og la dem lagvis oppå hverandre. Noen er limt på med 3D-puter, andre ikke. Det viktige var å få alt til å harmonere, og samtidig måtte alt limes på den ene halvdelen av kortet. Det lille du kan se av mørkeblå kartong (Enchanted Evening fra Papertrey Ink) som går på skrått fra nederst til venstre og opp til høyre er nemlig åpningen på kortet. For at det skal kunne åpnes måtte derfor alt limes på den ene delen.
Jeg har stanset ut et hullmønster i en bit av den blå kartongen med en die fra Papirdesign og limt den på litt her og der på kortet for litt mer interesse. Det samme har jeg gjort med litt chipboard fra Snip Art.
Jeg har også limt på noen stjerner fra Studio Calico. Stjernetemaet blir hentet opp igjen av den store blå stjernen, som fungerer som bakgrunn for den lille bilen og glassrøret med den stemplede teksten.
Kortets innside tar igjen elementer fra forsiden, både med betongarket fra Julehilsen-kolleksjonen til Papirdesign, det lille utstansede hullmønsteret og flere stjerner. Her er stjernene i stempelvariant fra Stampers Anonymous (Tim Holtz), stemplet i den samme blå blekkfargen (Enchanted Evening fra Papertrey Ink) som jeg brukte på stempelet i glassflasken på forsiden. Fargen matcher også kartongen. Den ene stjernen er generasjonsstemplet for et litt svakere uttrykk.
Vi hadde fokus på sirkler, og jeg endte opp med å lage tre kort til artikkelen. Vanligvis har jeg bare ett, men jeg ble liksom aldri fornøyd med kortene mine, så da lagde jeg bare flere. På dette skjærte jeg kortbasen min for kort, så jeg måtte jukse litt med innsiden av kortet, jeg var nemlig helt tom for kartongen jeg har brukt her (Papertrey Ink Rustic White).
Jeg stanset ut en snøfnuggsirkel med en die fra Memory Box som fikk være hovedelementet mitt på kortet. Jeg stemplet to tekster fra Norsk Stempelblad AS på et gammelt mønsterark fra Magnolia, og det er mer eller mindre hele kortet.
Av de tre kortene jeg lagde tror jeg dette er favoritten min. Det er noe med fargepaletten jeg syns er veldig innbydende. Som på de andre to kortene har jeg brukt ark fra Joyous Winterdays-kolleksjonen til Maja Design, med motiv fra Studiolight og kraftkartong som kortbase. Også her har jeg fuktet og krøllet arkene mine.
Motivet mitt har jeg limt på kartong fra Maja Design som er krøllet i kantene. Det doble panelet er limt på resten av kortet med 3D-effekt. Jeg har lagt en hvit blonde under, og knytet et par sløyfer over. Den ene sløyfen har jeg laget av seam binding som jeg har fargelagt med Copics som matchet kortet i fargen. Den andre sløyfen er laget av tynn, naturfarget tråd som jeg har lagt dobbelt. Jeg har også festet to bjeller i den tynne tråden.
Jeg ville ha enda mer pynt, men fikk ikke helt snøfnugg til å passe på dette kortet. Jeg hadde noen gamle barkestjerner fra Kort & Godt liggende – de var perfekte. Jeg stemplet noen småtekster fra Norsk Stempelblad AS på den samme lyseblå kartongen med Classic Kraft blekk fra Papertrey Ink og limte tekststrimlene mine på kortet.
Her syns dimensjonen på forsiden av kortet ganske godt. Motivet som er satt opp fra mønsterarkene bak, og tekststrimlene som er limt oppå motivet med lave 3D-puter og limt fast i den andre enden til mønsterarket bak med gjennomsiktig 3D-teip.
Jeg syns blekket, naturtråden og bruntonene i motivet alle passer så bra sammen, og de passer også veldig bra til de lyseblå mønsterarkene og den kraftfargede kortbasen. Alt harmonerer.
Som vanlig med mine kort har jeg det samme hovedoppsettet på innsiden av kortet. Tekstpanelene er limt på kun med gluedots, som gjør jobben enkel når jeg skal skrive min personlig hilsen. Da kan jeg ta panelene ut av kortet, så jeg slipper å skrive på bulkete underlag, og lime panelene fast med lim som sitter bedre når jeg har skrevet det jeg skal.
Kortets bakside har jeg laget meget enkel. Her får mønsterarket all fokus, og jeg har stemplet en liten tekst ved siden av i samme blekkfarge som jeg brukte på forsiden.
Jeg brukte rester fra Greetings from the North Pole-serien til Pion Design til treet mitt. Jeg tror det må være favoritten min av alle juleseriene Pion Design har laget – fargene er helt perfekte til jul og det samme er mønsterne.
Jeg har stanset ut tallene mine med dies fra KaBoks. Alle tallene er dekket med distressglitter. Det vises dessverre ikke så godt på bildene, men gir en herlig frostet effekt i virkeligheten. Samtlige tall er limt på sirkler av mønsterark, som igjen er limt på scallopsirkler i kartong og proppet opp fra fronten av hver lille eske.
Alle lukene åpnes i fronten, og jeg har satt på små snøfnugg laget med en die fra Marianne Design her og der. Snøfnuggene er også dekket med distressglitter.
24. desember-luken har jeg laget litt annerledes. De nye stempelplatene til Norsk Stempelblad AS som Åshild lagde i fjor var ferdig akkurat i tide til at jeg kunne bruke et av dem på den siste luken min. Jeg stemplet med VersaMark og embosset med hvitt embossingpulver rett på mønsterarket på fronten av luken.
I used a die set from Lawn Fawn for the tags and the speech bubbles, and found some scraps of patterned paper from Maja Design that I put to good use on these.
I added distress glitter in the shaker area, giving the feel of snow. The sentiment reads “Don’t peek! To be opened on Christmas Eve!” The speech bubble was just big enough for it to fit. I added a few snowflakes diecut with a Marianne Design die before gluing a Kort & Godt pearl in the center of each.
I’ve always loved this little snowman. I’ve always thought he looks kind of shy, but with the distress glitter working as snow in the shaker, it looks like he’s blowing hot air on his hands to try to stay warm – probably not the best thing for a snowman to do 😉
Since they’re gift tags, they need To and From on the back. I’ve stamped a few different Norsk Stempelblad AS ones with different colored inks, each to sort of match the rest of the tag and the snowman on front.