Hei og hopp!
Jeg har tre relativt enkle bursdagskort å dele i dag, alle laget med kun stempler og dotter fra Papirdesign, i tillegg til kartong, blekk og litt embossingpulver.
Første kort ut er dette. Jeg har brukt et stempel fra Wow-platen til Papirdesign som jeg har embosset i hvitt på svart kartong. Stempelet er egentlig én linje, men jeg klippet det i to så det skulle passe planen jeg hadde for kortet mitt. Jeg kan alltids stemple mine to deler som én linje ved en senere anledning, men akkurat her passet teksten best fordelt over to linjer.
Jeg har svertet distress oxide i seks forskjellige farger (Picked Raspberry, Fossilized Amber, Twisted Citron, Cracked Pistachio, Peacock Feathers og Salty Ocean) over bakgrunnen min, splattet litt med vann og en liten pensel over hele panelet og også splattet med de samme blekkfargene jeg svertet med for å få enda mer interesse i bakgrunnen.
Den svarte vimpelen min har jeg sydd fast i panelet med symaskin, og jeg har pyntet veldig enkelt med dotter i farger som passet.
Kort nummer to har de nøyaktig samme blekkfargene, men her er de malt på Bristol Smooth kartong. Hele panelet er satt på en base av rosa kartong fra Papertrey Ink, fargen Hibiscus Burst passet perfekt til det rosa i Picked Raspberry-fargen.
Gratulerer-stempelet fra 100 år-platen er embosset før jeg begynte å male. Den lille teksten på den rosa kartongstripen er også embosset, og jeg satte på to dotter som pynt.
Her er nok et eksempel på Gratulerer-stempelet embosset på bakgrunnen. Denne gangen har jeg brukt akvarellark og også mer vann når jeg malte enn på det rosa kortet. Rekkefølgen på fargene er litt annerledes på dette kortet. Jeg la nemlig merke til på det forrige panelet at teksten ikke kom så godt frem på de lyse fargene, så jeg ville ha mørke farger bak selve Gratulerer-biten, og heller lysere lengre opp og helt nederst.
Her pyntet jeg også enkelt med dotter, svarte denne gangen.
Papirdesignprodukter brukt:
Stempler:
Annet:
Håper du ble litt inspirert til å lage enkle bursdagskort med stempler og dotter – de er utrolig kjekke å ha for hånden.
Jeg har brukt papirer fra årets julekolleksjon på alle kortene mine, de er alle stående kort i A2-format (4 1/4 x 5 1/2″), jeg har splattet blekk på bakgrunnen på alle kortene, flere av dem har lik type pynt og alle har hovedpanel som er limt på kortbasen med 3D-puter.
Dette første lagde jeg i clusterstil. Jeg fjernet den store runde biten som er på toppen på de store chipboardsnøfnuggene, limte et lite chipboardsnøfnugg oppå og erstattet den lyseblå krystallen midt i snøfnuggene med en litt mørkere krystall som matchet de andre to krystallene jeg limte på kortet.
På kort nummer to skjærte jeg til et mønsterark så det ble nøyaktig like stort som kortbasen min, og her valgte jeg en tilleggsfarge til splattingen min siden jeg hadde såpass mye kraftfarget på kortet. Endret litt på designet fra det forrige kortet – jeg speilvendte mer eller mindre hele kortet.
Den utstansede kransen erstatter kakeservietten fra det forrige kortet, jeg har brukt dotter istedenfor krystaller, og det store snøfnugget har kun fått en blå knapp med sløyfe istedenfor et lite snøfnugg på toppen. Teksten er den samme som på det forrige kortet, men stemplet med kraftfarget blekk. Den lille biten av den utstansede kransen som stakk utenfor på forsiden av kortet skar jeg forsiktig av med en liten kniv og limte på innsiden. Her går ingenting til spille.
Her ble ikke hele kakeservietten brukt på forsiden, så deler av den ble limt inni kortet, akkurat som kransen på det forrige. Det er en veldig grei måte å bruke opp rester på, samtidig som det gir en helhet til kortet og pynter innsiden litt i samme slengen.
Det siste kortet har fått tilbake mønsterark like stort som basen, akkurat som kort nummer to. Det lager en veldig fin ramme til enkle kort og gjør litt mer ut av kortet. Heller ikke her er det stemplet noe, jeg har stanset ut ordene god jul og limt dem på julekulen min.
Granbar er stanset ut i hvitt fra det samme diesettet jeg brukte til kransen på kort nummer to, og jeg har limt på tre blå perler på sløyfen øverst på julekulen.
Også på dette kortet brukte jeg siden av mønstearket med snøfnugg på. Arket er skjært ned til 3 3/4 x 5″, og det er limt med 3D-teip på en bit hvit kartong som måler 4 x 5 1/4″, som igjen er limt rett på kortbasen.
Jeg stanset ut god jul med en die fra Papirdesign i mørkeblå kartong fra Maja Design. Jeg limte teksten på en bit lysere blå kartong, og la mer av den mørke bak som en slags ramme. Da ser teksten forankret ut på kortet og gir ikke inntrykket av at den flyter i løse luften. Jeg embosset noen snøfnugg fra Crafty Moly i flere lag med hvitt embossingpulver og limte dem rundt teksten. Til slutt limte jeg på noen diamanter fra Kort & Godt som en siste lille detalj.
Jeg hadde basisoppsettet relativt klart i hodet da jeg startet. Jeg fant frem det som for det meste var rester av ark fra Summertime-kolleksjonen til Maja Design og et motiv fra Art Impressions.
Jeg lagde kortet som et 6×6″-kort med bretten på toppen (det er egentlig 6 x 5 7/8″ for å få plass til rygg på 1/4″), noe jeg ofte gjør med disse lag på lag-kortene mine med fargelagte motiver. Jeg lagde en lomme med plass til et par tager, og motivet var så stort at det dekket mesteparten av lommen.
Motivet i seg selv er stemplet for å fargelegges med no lines-teknikk. Jeg maskerte bort noe av motivet. Sykepleieren til høyre holder nemlig egentlig i et krus. Jeg maskerte bort kruset og tegnet inn en vinflaske istedenfor, jeg skulle jo ha med vin på kortet. Selve motivet er fargelagt med Copics, og jeg har stanset ut det hele med en rektangeldie med juksesøm fra My Favorite Things. Det mørkeblå mønsterarket har også søm, nærmere bestemt sikksakksøm sydd på symaskinen øverst, og en rett søm nederst, så jeg kunne rive litt i mønsterarket og brette det litt bakover for bittelitt ekstra interesse.
Jeg har pyntet med blomster fra Wild Orchid Crafts, Kort & Godt og North Star Design, samt noen blå diamanter, også fra Kort & Godt og et blått klistremerke fra Papirdesign som det står hurra for deg på.
Tagene nedi lommen er stanset ut med dies fra Sizzix. På den mørkeblå har jeg stemplet et stempel fra Norsk Stempelblad AS med Enchanted Evening blekk fra Papertrey Ink. Den blomstrede tagen har en halvsirkel stanset ut på hver side, så det går an å træ en sammenbrettet pengeseddel inn på tagen. Bestiller skulle nemlig gi bort penger til jubilanten.
Innsiden er ganske enkel. Jeg hadde ikke mye igjen av det mørkeblå mønsterarket, så det ble en tynn stripe bak tekstpanelet. Stempelet her kommer også fra Norsk Stempelblad AS, stemplet med samme blekkfarge som på tagen. Den andre innsiden har et helt likt panel med masse skriveplass.
Enda et tekststempel fra Norsk Stempelblad AS er brukt på baksiden, med litt flere blomster.
For å ta igjen noe fra forsiden har jeg fått med meg en rosa blomst og flere blå diamanter også her. Fortsatt var det lite igjen av det mørke mønsterarket, så det ble ikke mer enn en liten strimmel her heller. Det gjør ingenting, det blomstrete mønsterarket er så fint at det fortjener å få litt fokus.
This card is actually published in the
I made the cardbase with some Stamper’s Select White cardstock from Papertrey Ink. It’s my favorite white cardstock, nice and thick and bright white. I cut another panel of the same cardstock slightly smaller and diecut a window using a Hero Arts die. I ink blended my cardbase using three colors of blue dye ink; Papertrey Ink Spring Rain, and Stormy Sky and Faded Jeans Distress Ink from Ranger.
I colored my snowman on X-Press It blending card using Copics (W4, W3, W1, W0, W00, C2, C1, C00, E000, B0000 for snow, B99, B97, B95, B93, B91 for the blue, and YR18, YR12, and Y35 for the carrot), before fussy cutting him and adding him to the left side of my diecut snowflake window.
I ink blended a couple of strips of cardstock to make it match my blue background inside the circle. When the ink was dry I added a couple of
På det første kortet har jeg brukt baksiden av arket Julekrans med sløyfe. Det er rødrutete og akkurat passe julete. Julekransen er embosset i hvitt, og teksten er stemplet i midten av kransen med brunt blekk. Jeg har embosset store snøfnugg i tre og strødd distressglitter over og pyntet veldig enkelt med en button det står god jul på.
På kort nummer to har jeg brukt arket som heter Kakebakst. Også her har jeg embosset julekransstempelet og stemplet en tekst inni i brunt, limt på store snøfnugg og en button.
På det siste kortet har jeg brukt baksiden av Julepus-arket. Den samme julekransen er embosset i hvitt også her, og jeg har brukt det samme tekststempelet som på det forrige kortet i midten av kransen, men her stemplet i rødt. Her pyntet jeg begge snøfnuggene mine med knapper istedenfor en button.
Jeg har brukt en av årets nye dies til å lage sirkelen min med ordet Juleklem. Stemplet et bittelite stempel i grønt over og under teksten og limte på tre perler på hver lille grønne kvist.
På bakgrunnen har jeg brukt embossingpaste og en stensil fra Simon Says Stamp for å lage stjernene. Da embossingpasten var tørr brukte jeg varmepistolen på den. Det gjør at den blåser seg opp litt.
På baksiden stemplet jeg et annet av årets nye stempler med VersaMark og embosset med superdetaljert embossingpulver fra Ranger.
På klaffen som holder posen lukket limte jeg en sløyfe av Chalk White seam binding. Jeg pyntet enkelt med en kraftfarget stjerneknapp fra Papertrey Ink. Jeg syns den passet perfekt, den tar igjen stjernene fra forsiden i tillegg til stjernene i tenne teksten som er på baksiden av posen.
I chose muted colors with lots of grays in them, diecut my colored panel with a stitched rectangle die from My Favorite Things and sprinkled on chunky white embossing enamel from Stampendous which I heat embossed. It gives the look of falling snow, which I really love for Christmas cards. No pattern, completely random, which really is how snow falls in real life.
I added my panel to my card base using dimensional adhesive without too much dimension. The card base is Classic Kraft cardstock from Papertrey Ink. I stamped a pinstripe stamp from Altenew across it in Scarlet Jewel ink, also from Papertrey Ink.
I tend to add little embellishment clusters on my simple cards, and this one is no different. Part of a mini doily from Doodlebug, some patterned paper diecut with a Docrafts die, a ticket with a white heat embossed sentiment from Papirdesign, and diecut pine branches from patterned paper. I added three Papirdesign crystals as a finishing touch.




Etter å ha vært på flere designteam i mange år har jeg opparbeidet meg en fin samling med hjemmelagde adventskalendere. Jeg trenger derfor ikke flere, og bestemte meg for å lage en tekalender jeg kunne gi til en venninne. Da fikk jeg laget adventskalender til bladet, min personlige adventskalendersamling ville ikke øke, og på toppen av det hele kunne jeg glede noen bittelitt med en tepose hver dag de første 24 dagene i desember. Vinn-vinn-vinn!!!
Jeg fant noen nydelige mønsterark fra Papirdesign som jeg bestemte meg for å bruke, og jeg lagde små konvolutter til hver dag. Da alle konvoluttene var laget bygget jeg en eske av kartong med lokk som passet til. Teksten på lokket er stemplet med et stempel fra Norsk Stempelblad AS med Papertrey Ink Classic Kraft blekk. Jeg har pyntet enkelt med snøfnugg laget med en die fra Marianne Design og noen swirler og blader laget med en Sizzix-die.
Rundt hver konvolutt knøt jeg en bit med seam binding fast med litt naturlig twine. Tallene er skrevet ut fra PC og limt til doble sirkler av mønsterark og kartong rett på båndene. Siden de kun er festet i båndene, og båndene kun er knytt fast kan de lett dras av konvoluttene som magebelter.
Alle 24 konvoluttene stablet på rekke og rad. Jeg brukte fire forskjellige mønsterark i en ganske rolig fargepalett. Selve esken er forsterket med chipboard i veggene for at den skulle være litt stabil.
Jeg har brukt seam binding på lokket også for å pynte opp litt ekstra. Båndet går hele veien ned på sidene, endene er limt fast på innsiden av lokket, så man skal slippe å knyte opp noe som helst.