Hei og hopp. I dag har jeg et lite brettekort å vise frem, laget til en sprek 80-åring og gitt bort sammen med en vase og en diger blomsterbukett. Selve brettemalen har jeg vist frem her på bloggen tidligere, og den står også i årets aprilnummer av Ett trykk.
Når kortet er lukket ser det ganske lite ut, det måler i underkant av 4×4″. Jeg har pyntet veldig enkelt med blomster og erstattet midten av de rosa blomstene med perler. Teksten har jeg embosset i hvitt.
Når kortet lukkes opp vises det at det ikke er så lite likevel. Flere paneler med plass til litt relativt flat pynt og litt tekst. Jeg har brukt et ark fra Fremtidsdrømmer-serien som kom tidligere i år, jeg syns disse arkene har så fine farger.
Jeg stanset ut Hipp hurra-ovalen to ganger, en gang i hvit kartong og en gang i mønsterarket. Jeg la bokstavene stanset ut av mønsterarket inni kartongovalen som puslespillbrikker.
På to av panelene inni har jeg stemplet tekster. Begge tekstene er stemplet med blekk fra Papertrey Ink som passet fint til resten av kortet. Noen sommerfugler fant jeg også ut at jeg ville stemple på, de passer veldig fint til sommerfuglene jeg har punchet ut og limt på finérsommerfuglene jeg ellers har pyntet med.
Høyresiden av kortet er en lomme med en tag med plass til en liten hilsen. Jeg har stemplet de samme sommerfuglene også her.
Papirdesignprodukter brukt:
Ark:
Fremtidsdrømmer – Forglem meg ei, rosa PD 18424
Fremtidsdrømmer – Lev, le og ha det gøy PD 18425
Stempler:
Gratulerer PD 17254
Dies:
Blomster:
Roser, gammelrosa 1,2 cm Nr. 54
Annet:
Håper du har lyst til å prøve deg på et sånt kort, de er ikke så vanskelige å lage.
I chose another one of my favorites today –
I diecut her using the largest of the dies in the Stitched Rectangles STAX 1 set from My Favorite Things. It cuts the perfect rectangle to use on an A2 card front and gives you a perfect 1/16″ border around it.
I added part of a tiny Doodlebug doily and a Papirdesign sticker that I glued to a scrap of blue cardstock and popped up from the background. I embellished a tiny bit with some grey Marianne Design enamel hearts.
For the inside of the card, I diecut another one of those rectangles, used more of that tiny doily and added another Papirdesign sticker – in blue this time. I thought I’d used a different sentiment for the inside, but I didn’t realize that I’d used the same one twice until the card was finished. There was no way I was removing (and destroying) either of the stickers, so they both get to stay put.
Igjen har jeg brukt ark fra Summer Feelings-kolleksjonen til Studiolight, men denne gangen falt valget på ikke bare turkis, men også arket med trestruktur. Jeg har revet og krøllet kanter også på dette kortet. Sydde med symaskin noen runder rundt på bakgrunnsarket for å få en litt løs og ledig sømkant.
Jeg tok noen gamle små bakgrunnsstempler jeg har fra Tim Holtz og stemplet litt her og der på bakgrunnen med Distress Oxide Ink i fargen Peacock Feathers. Jeg stanset ut noen tags av mønsterarkene som jeg brukte til å bygge opp designet på kortet med.
Her syns det at kortet egentlig består av ganske mange lag. i tillegg til arkene har jeg brukt et par blonder oppå hverandre for litt mer interesse. Den turkise kommer fra Papirdesign og passet perfekt i fargen. Jeg har duset den ned bittelitt med gesso her og der. Jeg har også brukt gesso på støvbærerne i den ene blomsten for at de ikke skulle være gule.
Bokstavene er stanset ut med bokstavdies fra Memory Box, noen ganger i turkis kartong og ett lag i mønsterark som jeg limte på toppen. Jeg har pyntet med blomster fra Wild Orchid Crafts, pyntebær fra Kort & Godt, krystallgrener av ukjent opphav og også noen paljetter fra UiT Hobby og halvperler fra Kort & Godt spredd litt rundt. Har også splættet litt over hele kortet med utvannet Distress Oxide Ink i fargen Peacock Feathers.





Jeg fargela
I tillegg til arkene har jeg brukt en blanding av blomster fra Wild Orchid Crafts og Papirdesign. Jeg har også stukket inn noen grønne blader her og der.
På innsiden har jeg brukt litt andre ark. Det rosa er et gammelt et fra den gangen arkene fra Maja Design var ensidige og hadde litt skinn Det gule er fra Coffee in the Arbour-kolleksjonen og det grønne er et veldig tynt ensidig ark av ukjent produsent. Teksten fra B03-platen til Norsk Stempelblad AS er stemplet med Memento Bamboo Leaves, og spruten rundt er stemplet med Splash-stempelet til Inkido med Distress Ink Mustard Seed. Scallopsirkelen er laget med en die fra Papirdesign.
Baksiden har nok et NSB-stempel, og også her har jeg pyntet veldig enkelt med blomster og blader.
Når kortet er lukket ser det omtrent ut som baksiden på en konvolutt. Kortet i seg selv er laget av et helt 12×12″-ark og er nesten på størrelse med et standard A2-kort (5 1/2 x 4 1/4″) når det er ferdig.
Jeg stemplet og embosset en tekst i hvitt på lilla kartong fra Papertrey Ink (Winter Wisteria) og stanset ut til fronten av kortet mitt. Jeg limte på et par blomster som matchet.
Ovalen er faktisk limt på et magebelte som holder kortet sammen når det er lukket.
Når du tar av magebeltet og åpner kortet finner du god plass til å skrive en personlig hilsen. Jeg gjorde det veldig enkelt ved å lime en bit av den samme kartongfargen inni kortet som skrivefelt. For å pynte bittelitt, uten å lage innsiden for bulkete, brukte jeg baksiden av strekkodestrimmelen på mønsterarket som litt pynt. Jeg limte den på en strimmel med hvit kartong for litt kontrast mot den lilla kartongen, som matcher strekkodestrimmelen PERFEKT.
Jeg bestemte meg for at jeg skulle lage disse som et sett, så de matcher. Jeg har brukt mønsterark fra Vintage Summer Basics-serien til Maja Design på begge to, samme stempelpute og også en del av pynten er lik. I hver spiss på vinskjuleren har jeg satt en malje fra Making Memories for å forsterke hullene som tråden skal gjennom. På rammen har jeg limt 2mm perler fra Kort & Godt tett i tett rundt hele ringen for å pynte opp litt ekstra.
Kortet har jeg laget litt lag på lag. Jeg har brukt den samme rammen her som på vinskjuleren, og stemplet en tekst fra Norsk Stempelblad AS med Papertrey Ink Autumn Rose blekk rett på det ene mønsterarket. Jeg har pyntet enkelt med blomster og en perlestreng og lagt en tynn blonde bak som en slags ekstra ramme.
Jeg har laget hovedfokuset på kortet som en shakerboks, med glassperler inni. Disse perlene er kjempegamle, min bestemor kjøpte dem på bokhandelen på Åndalsnes en gang på åttitallet, men de matcher jo mønsterarket HELT perfekt.
I colored her up with my Copics in mainly RVs ang BGs. I diecut her with a stitched rectangle die from the Stitched Rectangles STAX Set 2 from My Favorite Things – try saying that ten times fast. I put her on lots of foam tape to a panel of Ocean Tides cardstock from Papertrey Ink, diecut with another stitched rectangle die from MFT, this time from Set 1. I added that to a Plum Pudding cardbase.
I tend to make my cards simple with clusters of embellishments. This card is no exception. I dug through my patterned paper scraps and found some papers that matched my cardstock pretty well. The light teal is from My Mind’s Eye, the dark teal is from Pion Design, and the purple is from Papirdesign.
I also added a doily. Well, half a doily, another signature of mine. I diecut my teal banners with a couple of My Favorite Things dies, and glued a little vine from Snip Art on top. This chipboard piece is very delicate, so I used spray adhesive on the back of it to avoid having to deal with liquid glue oosing out the sides. I added my diecut heart with some liquid glue, put a layer of Wink of Stella on top, and then Glossy Accents on top of that.
Here you can see the Glossy Accents on the heart heaps better. I also added Wink of Stella and Glossy Accents on the heart on her shirt.
Jeg har laget et rundt kort denne gangen, med en bølgekant rundt det hele. Jeg stanset ut kortbasen min dobbelt, så mønsterarket med hjertene i bakgrunnen, og også det som jeg har brukt til rammen på fronten. Jeg brukte en sirkeldie til å stanse ut hull fra det lilla mønsterarket.
Jeg stanset ut ordet Babyjente i det samme mønsterarket som jeg brukte på rammen og fylte shakeren min med små, søte hjerter. Jeg pyntet veldig enkelt med noen lilla dotter.
Innsidene har jeg gjort ganske enkle, med flere bølgekantsirkler og en liten tekst fra et utklippsark.
Baksiden har jeg også gjort veldig enkel, med enda en bølgesirkel stanset ut fra utklippsarket, proppet opp på noen 3D-puter.
I found some scraps of mostly green patterned paper from Maja Design. I had no idea that the club he plays at is named Green Joy, so that was pure luck. I added his age on a flag, thought it was fitting. Not that there’s 50 holes on a course (that much I know), but I’m guessing he gets it anyway.
I colored up my golfer to fit my papers and added a bit of green below his feet and the ball. I love his tongue sticking out, he’s SO focused on making that put!
I added a little cluster of banners in the lower left corner, with a sentiment on one of them. It says “a man at his best age” in Norwegian. I stamped it in Papertrey Ink Dark Chocolate ink and added a few veneer stars from Studio Calico as accents.
The inside basically has the same design. I made a pocket for some cash on the left side, with a diecut sentiment and some more stars.
The back is also pretty simple, the first line of a Norwegian birthday song stamped in the same dark brown color that I used for the sentiment on the front of the card. I scattered a few stars here, as well.