Hei og hopp i sommersola! Vi har en ny utfordring hos Papirdesign i dag – vi vil se oransje og rosa! Min fargeteoretiske hjerne sliter litt med den kombinasjonen, så jeg har dratt den oransje helt over til gult og lagt til litt turkis. Burde hatt med litt eplegrønt for balansens skyld også, men det får duge som det er – jeg har i det minste tatt med oransje og rosa!
Jeg har stemplet alle smileyene fra Smileys-platen på Stamper’s Select White kartong fra Papertrey Ink med Soft Stone blekk, også fra PTI. Jeg har fargelagt utvalgte smileys med Copictusjene mine og så stemplet over disse med Extreme Black blekk fra My Favorite Things.
At jeg endte opp med å fargelegge to av smileyen med store øyne var helt tilfeldig, det var plasseringen av smileyene som bestemte hvilke som ble fargelagt, ikke hvilke smileyer det var snakk om. Egentlig var planen en bredere og lengre tekststripe som gikk helt bort til den nederste rosa, men den lange, brede tekststripen funket ikke. Sånn sett burde jeg sikkert ha fargelagt den med briller som er til høyre for den nederste rosa når jeg endret planen min, men da måtte jeg ha stemplet hele bakgrunnen på nytt, og det var nok presisjonsarbeid den første gangen, så jeg lot det være som det var.
De første gangene jeg lagde CAS-kort gjorde jeg alltid noe på innsiden også, for det var det jeg var vant til fra mine lag-på-lag-kort, men etter kort tid gikk jeg bort fra det. Enkelt skal liksom være enkelt, det trenger ofte ikke noe mer enn forsiden, har jeg tenkt. Linda har fått meg litt tilbake i sporet igjen med å pynte bittelitt på innsiden også, så jeg stemplet en ekstra smiley som jeg fargela, klippet ut og limte inni kortet.
Teksten embosset jeg på den samme turkise kartongen som jeg brukte til basen (Papertrey Ink Hawaiian Shores), stanset den ut til et banner og proppet den opp på noen lave 3D-puter. For å forankre tekststripen litt brukte jeg noen dotter i farger som matchet den ensomme, oransje smileyen øverst på kortet, for å ta igjen fargen litt. Og det er all pynten. Easy peasy. Håper jeg kanskje kan inspirere deg til å se på stemplene du har og finne nye bruksmuligheter til dem.
Papirdesignprodukter brukt:
Stempler:
Annet:



Jeg har brukt kun to stempler på dagens kort – fra to forskjellige stempelplater. Vimpelstempelet har jeg stemplet i forskjellige blekkfarger, skjært ut og limt på kortbasen. Noen steder har jeg limt dem rett på kortbasen, andre steder med 3D-puter og 3D-teip i forskjellige høyder.
Her kommer den tyske arkitekten med detaljene inn. Ved å løfte noen av vimplene opp fra resten av kortet, ved å overlappe dem over de andre vimplene og ved å sette på noen få krystaller i ulike størrelser skaper man både enkle, diskrete detaljer og interesse. Likevel er det ikke vanskelig å få øye på den svarte teksten, de fargerike vimplene fungerer fint som pynt.
Med enkle kort er det viktig at de får nok luft, så her har jeg masse hvit plass igjen på kortet. Håper du ble litt inspirert til å prøve å lage enkle kort. Jeg digger å lage dem!
I used a word die from Kort & Godt on the bottom of my colored piece, diecut it a second time in craft foam, and glued the two diecuts in place, making sure to keep the center pieces of the Rs and the A, so I could pop them back in.
The card is a standard top folding A2 card made from Papertrey Ink Stamper’s Select White cardstock. It’s my favorite white cardstock of all the different ones I have tried. It’s bright white, heavy weight and folds beautifully. What more could a girl ask for?
I stamped and white heat embossed part of a Norsk Stempelblad AS sentiment on a small strip of X-Press It. Before stamping, I colored my strip with one of the pink markers from my image, so my pinks would match. I finished the card off with a few white crystals from Papirdesign.





Back to the card. I colored up my image with Copics and added some grass and a few freehand flowers to ground her. I added tons of Glossy Accents to the balloons, making them super shiny.
I like making my cards simple, so I put her on a standard A2 sized card base made from Raspberry Fizz cardstock from Papertrey Ink, before adding a scrap of a tiny Doodlebug doily, a couple of strips of patterned paper from Maja Design and Papirdesign diecut with dies from My Favorite Things and a couple of tiny staples.
The sentiment is from a stamp set from Norsk Stempelblad AS, stamped with Memento Tuxedo Black. I added a couple of enamel dots, the pink ones are from Papirdesign, the teal from My Mind’s Eye. I added some divine twine and tied it in a bow as my last finishing touch. And that’s my card for today.
Arket Til lykke, grå er ganske mørkt, noe som passer bruden fint, i tillegg til at det gir litt kontraster til den hvite kortbasen og de andre mønsterarkene, som er mye lysere. Sirkelen med teksten stanset jeg ut fra et av utklippsarkene i serien. På kransen har jeg limt krystaller over bærene som er printet i papiret.
Jeg har pyntet veldig enkelt med en peon og noen roser, i tillegg til et par roseknopper. Hjertet har jeg dekket først med glitterpensel, så med Glossy Accents.
Innsidene har jeg laget med det samme oppsettet. Jeg stanset ut en bit av utklippsarket til en pengelomme med en die fra gavekortdiesettet og lagde et relativt stort skrivefelt på den andre innsiden.
Det samme oppsettet også på baksiden. Her har jeg også brukt glitterpenselen min på champagnen i glassene, men det vises ikke så godt på bilder.
Kortet er ikke veldig stort (det måler 4 1/8 x 6 1/8″), men det er relativt tykt. I tillegg til ryggen som alene er 1/4″, er elementer både foran og bak på kortet satt på 3D-puter og 3D-teip, i tillegg til at blomstene bygger en del. Derfor tenkte jeg at det var på sin plass å lage en matchende konvolutt. Jeg tok et av de andre arkene i serien som jeg lagde selve konvolutten av, og pyntet den enkelt med en hjertediecut av det grå arket med prikkene. Jeg skrev ut navn og dato og satte på, og pyntet meget enkelt med en peon og noen krystaller, for å gjenta noen av pynteelementene fra selve kortet.
I like plenty of white space on my cards, so I kept most of the card pretty simple. I colored my image with Copics, and I must admit, the colors blend very easily on this cardstock, maybe even too easily. It was kind of difficult to get any real contrast, even though I used some very dark and very light colors to get as much contrast as I could. I would also say that the colors look very different on this cardstock compared to the X-Press It blending card I normally use. The skin tones, in particular, look a lot more blue on this one – not really the look I was going for, I didn’t want her looking sick. I used a lot of E13, but it really doesn’t look that way. Just something to be aware of, I guess.
Since my plan to do a one layer card really didn’t work, I decided to go all out and add an embellishment cluster. I found patterned paper scraps in colors that coordinated well with my image and went to town. I also added a few pieces that I had left over on the inside.
There’s plenty of manufacturers represented in that tiny cluster. The patterned paper with the sentiment (“You’re the world’s best” in Norwegian, stamp from Norsk Stempelblad AS) is from Melissa Frances, the yellow one below it is from Chatterbox, the light blue underneath that is from Inkido, and the pink one that you see a little bit of on either side of the banners is from American Crafts. Two of the banners are scraps from Pion Design, the pale pink is from Maja Design, and the one with the yellow stripes is the same digital Project Life paper that I used at the bottom. I’ve also used a brad from Kaisercraft, a yellow enamel dot from My Mind’s Eye and a pink enamel dot from Papirdesign, in addition to a small paper doily from Doodlebug Design. In other words – a real mishmash, but I think it kind of works. Oh, and I brought out my sewing machine for that stitching detail at the top.





Hei og hopp! Dagens kort er publisert i aprilnummeret av Ett trykk, i Inspirert av-artikkelen som vi har begynt med i år. Jeg lot meg inspirere av
Motivet jeg har brukt er
Jeg har satt panelet med det fargelagte motivet på 3D-teip, og pyntet bak med mønsterark. Det stripete gule er et digitalt Project Life-ark, det turkise med stjerner på er fra Papirdesign og det grønne er fra Imaginisce. Dottene jeg har satt på kommer også fra Papirdesign.