Hei alle sammen, og god 1. mai! Her i Oslo ligger det fremdeles noen klatter med snø rundt omkring, men nå må de da snart smelte? Etter å ha vært scrappesykmeldt siden midten av februar er jeg endelig i gang igjen, og det føles helt fantastisk. Jeg lekte meg skikkelig forrige uke med å lage dette konfirmasjonskortet – håper du kan bli inspirert.
Jeg valgte meg ut tre forskjellige mønsterark til kortet mitt og skjærte til alle sammen. Det største måler 4 x 6″, det neste er 1/4″ mindre i begge retninger, og det minste er 1/4″ mindre i begge retninger enn det grønne. Jeg fuktet kantene på arkene med en pensel og bøyde dem lett utover før jeg limte alle tre panelene oppå hverandre.
Jeg stanset en oval i hvit kartong og en damedie i den lilla kartongen i fire lag. Jeg stanset henne ut så strukturen på kartongen kommer på baksiden, jeg er nemlig ikke så glad i kartong med struktur. Ordet konfirmant er stanset ut tre ganger oppå hverandre og så limt på skyggen, som er stanset ut av det grønne mønsterarket.
Jeg fant noen roser og en peon som jeg kunne pynte med, og stanset også ut noen blader fra det grønne mønsterarket som jeg kunne lime under.
Jeg har brukt de samme arkene på innsidene, og fuktet og krøllet kantene også her. Høyresiden har plass til å skrive personlig hilsen til konfirmanten, mens jeg har laget en pengelomme på innsiden, med en ny die. Den kommer med ferdige brettelinjer, så man legger lim på de små klaffene utenfor brettekanten og bretter dem innover for å forme lommen. Genialt enkelt. Til deg er også to dies i samme settet som lommen (det er totalt seks dies i settet – helt fantastisk), og jeg har gjort som på forsiden ved å stanse ut skyggen i det grønne mønsterarket og selve teksten i hvit kartong. Ordet gratulerer er stemplet med Memento Sweet Plum.
Baksiden har jeg gjort ganske enkel. De samme mønsterarkene som på resten av kortet, og de har også fått samme behandling som resten. Ovalen med teksten er satt på 3D-teip for dimensjon – det ble et tykt kort dette.
Siden kortet mitt ble såpass tykt vil det ikke få plass i en vanlig konvolutt, så jeg lagde min egen. Den måtte jo også pyntes litt. Da jeg monterte konvolutten klarte jeg å rive litt i det ene hjørnet. Jeg kunne teipe det fast på innsiden, men teip på utsiden av konvolutten var ikke aktuelt, så jeg dekket det hele med en kakeserviett, hadde ikke lyst til å lage ny konvolutt. Dessuten pynter kakeservietten opp, ingen vil noengang vite at det er en rift i kartongen under.
Papirdesignprodukter brukt:
Ark:
Fremtidsdrømmer – Drøm ditt liv PD18421
Fremtidsdrømmer – Fremtidsdrømmer PD18426
Dagen er din – Vakre vinger PD 17288
Stempler:
Dies:
Dame PD16170
Blomster:
roser, hvit
roser 1,0 cm gammelrosa Nr. 36
Annet:
Klistremerkebokstaver PD101 Hvit
Håper du fant noe ved kortet som kan inspirere deg. Ha en fortreffelig fridag!! Kreativ klem fra Elin
Kortet er publisert i en artikkel med fokus på hjemmelagde blomster, og jeg lagde blomstene på dette kortet av silkebånd. Det lilla båndet kommer fra Papertrey Ink, det hvite vet jeg ikke opprinnelsen til. I midten av den ene blomsten har jeg festet en glassknapp fra Melissa Frances, mens jeg har støvbærere i forskjellige farger fra Kort & Godt i den andre.
Jeg har stemplet en tekst fra Norsk Stempelblad AS med Papertrey Ink Plum Pudding blekk og stanset det ut til en litt intrikat sirkel med en die fra Memory Box. Jeg har stanset den ut en gang til i mønsterark og brukt de to sammen. De er limt på en kakeserviett, som igjen er satt på 3D-puter på resten av kortet. Jeg har pyntet veldig enkelt med litt løs bling fra Papirdesign.
Innsiden har jeg gjort veldig enkelt, med en sirkel med enda en NSB-tekst på den ene innsiden, og en sirkel med masse plass til personlig hilsen på den andre innsiden.
Baksiden er også enkel. Nok en tekst fra Norsk Stempelblad og noen få løse bling. Mønsterarkene på kortet kommer fra Enjoying Outdoors-kolleksjonen til Maja Design.
Malen for å lage esken finner du i juninummeret av Ett trykk. Jeg har brukt ark fra Velkommen til verden-kolleksjonen til Papirdesign for å lage esken min, og jeg har brukt en kantpunch fra EK Success på enden av lokket.
Babystempelet jeg har brukt er fra Norsk Stempelblad AS, og jeg har brukt en blå tråd fra Kort & Godt for å holde lokket lukket. Stjernen har jeg stanset ut med en die fra Marianne Design.
Jeg skjærte panelet mitt på skrått og limte en par strimler svart kartong bak for litt kontrast. Jeg satte det hele på en hvit kortbase og sprutet på svart distress paint tynnet ut med litt vann, før jeg embosset en tekst i hvitt på svart kartong som jeg limte på kortet med 3D-puter. Noen dotter fra Papirdesign i farge som matchet den ene stempelfargen min ble brukt som pynt.
Jeg har ikke akkurat så mange påskestempler, så jeg endte opp med å printe ut tekst fra PCen i en farge som matcher mønsterarket jeg har brukt til esken min, som er fra Grandma’s school book-kolleksjonen til Pion Design.
Esken har en ganske så snedig lukkemekanisme, men det er absolutt ikke vanskelig. Fremgangsmåten finner du i februarbladet av Ett trykk. Jeg har pyntet med et chipboardegg fra Wycinanka, en bitteliten blomst fra Prima og en grønn perle fra Papirdesign – og det er faktisk hele esken.
Jeg har brukt ark fra Sofiero-kolleksjonen til Maja Design på alle tre prosjektene mine. På papirposen har jeg brukt dies fra Rayher til å lage vimpelen og kanten øverst på posen. En minikakeserviett fra Doodlebug fungerer som pynt på forsiden, og jeg har stemplet et lite stempel fra Papirdesign med Papertrey Ink Autumn Rose blekk og satt på en pebble fra Norsk Stempelblad AS. Jeg har også lurt en krystallgren på undersiden og pyntet veldig enkelt med noen sommerfugler fra Wycinanka.
Esken er laget etter brettemal som du finner i februarbladet, og jeg har pyntet den veldig enkelt med bånd fra Papertrey Ink i samme farge som stempelputen, litt rosa twine, en liten tag stanset ut med en die fra Papertrey Ink med en bitteliten stemplet tekst fra Norsk Stempelblad AS og en liten sommerfugl.
Over til kortet. Jeg har skrevet ut Mo Manning-motivet
Veldig forsiktig har jeg stanset ut ordet klem fra det fargelagte panelet med alfabetdies fra Memory Box og satt hele det fargelagte panelet på 3D-puter.
Til slutt limte jeg på et banner av mønsterarket med en stemplet tekst fra Norsk Stempelblad AS, stemplet med Papertrey Ink Plum Pudding blekk og satte på de samme sommerfuglene som jeg brukte på papirposen og den lille esken, for å få en rød tråd gjennom alle prosjektene.
I’m planning on giving this card to my nephew. He turns ten in March, and he loves doing experiments, so I think the image is perfect.
I colored my image with Copics and added Glossy Accents to his glasses, the test tube and the laboratory flask.
I cut my panel down slightly and glued it to a topfolding note card made from Papertrey Ink Limeade Ice cardstock. I stamped some bubbles using the same color ink (the bubbles are really confetti from a birthday stamp set from PTI), and a banner with a Norsk Stempeblad AS sentiment on some foam adhesive. Behind the banner I put a tiny bit of a digital piece of paper from Cathy Zielske, and finished off my card with a few Papirdesign enamel dots.
Jeg har fuktet og krøllet kantene på arkene mine for å få litt liv i dem. Teksten stemplet jeg rett på det ene mønsterarket med blått blekk (Memento Paris Dusk), og det er montert på 3D-puter for dimensjon.
Jeg pyntet med blomster og noen blader som jeg stanset ut av ett av mønsterarkene mine.
Baksiden har samme oppsett i arkene, men med annen tekst og enklere pynt. Her har jeg fokusert alle blomstene mine i ett “hjørne”.
I mirrored my image in Photoshop, so her face is turning right, colored her with Copics, cut her slightly smaller and put her on a card base covered with Maja Design patterned paper.
I added a couple of Norsk Stempelblad AS sentiments, one under a pebble and one on a banner, and embellished my card very lightly with bling from Papirdesign and a litte bit of a doily. I also embossed my dandelions with Hologram embossing powder, but it’s kind of hard to see in these photos.
I wanted to keep the focus on my image without covering it up too much, so I decided on a strip of vellum with an embossed sentiment going across the card. I added a second Norsk Stempelblad AS sentiment, heat embossed it on that Orange Zest cardstock, and popped it up using some foam squares. I added three Papirdesign enamel dots to finish off my card.