Hei og hopp! De siste årene har jeg laget flere enkle kort enn de kvadratiske lag på lag-kortene jeg lagde “i gamle dager”. I dag har jeg virkelig gått tilbake til gamle kunster, her er det lag på lag (på lag), rufsing, litt maling med gesso (akkurat så mye (evt. lite) klin og klæsj som jeg liker), blomster, skjulte elementer og pynt på alle fire sider. Kortet er laget på bestilling til dåpen til en liten gutt.

Jeg har stemplet motivet Heaven Sent fra Lili of the Valley med Extreme Black blekk fra My Favorite Things og fargelagt med Copics. LOTV har ikke lenger gummistempler, men jeg ser at dette motivet nå finnes som digitalstempel.
Jeg stanset ut motivet mitt med en die fra Spellbinders og satte på en perlebord fra Wild Orchid Crafts på innsiden av kanten. Pyntet med blomster fra WOC og Kort & Godt, i tillegg til knapper fra Papertrey Ink malt med bittelitt gesso. I midten av de hvite sweetheartblomstene har jeg satt blå diamanter fra Kort & Godt, og i midten av den blå har jeg limt på en liten hvit perle.
Bak motivet har jeg gjemt en tag stanset ut med en die fra Magnolia. Jeg har satt en sløyfe med knapp i enden, og stemplet en tekst fra North Star Design på tagen med blekk fra Papertrey Ink. Bokstavene i navnet til dåpsbarnet er stanset ut i Maja Design papir med en Sizzix-die.
Kantdieen jeg har brukt for å lage stjerneborden som går på tvers av kortet kommer også fra Magnolia, det samme gjør hjerteswirlen jeg har lagt under blomstene mine.
På innsidene har jeg to identiske skrivefelt laget med den samme dieen som jeg brukte på forsiden til motivet mitt. Det gir en fin helhet til kortet. Den andre innsiden er lik denne. Veldig greit med ekstra god skriveplass på dåpskort, dåpsbarnet har jo hele livet foran seg.
Baksiden har det samme oppsettet, en tekst fra NSD og enda flere blomster.
Her syns relativt godt at det er en god del dimensjon på kortet. Spesielt postgangvennlig er det ikke, men dåpskort blir gjerne håndlevert, så jeg syns likevel det er innafor med såpass dimensjon.
Siden kortet ikke fikk plass i en vanlig konvolutt lagde jeg en eske til å ha det i. En liten diecut med stemplet tekst får pryde utsiden av esken.
Jeg stanset ut et vindu med en die fra My Favorite Things til å ha alle bananene mine i. Det hvite panelet er satt på mosegummi, så bananene har litt spillerom. Jeg svertet Distress Oxide blekk i fargen Tumbled glass på en hvit bit kartong med hjelp av en skystensil (også fra My Favorite Things), så bananene ikke skulle flyte i hvitt tomrom. Under vinduet stemplet jeg en av tekstene fra
Her syns det godt at det er god plass til bananene i vinduet, dybden på mosegummien gjorde dette shakervinduet veldig enkelt å lage.
Den lille apekatten er stemplet med svart blekk (Extreme Black fra My Favorite Things), farget med Copics og så stemplet enda en gang, denne gangen med VersaFine Onyx Black. VersaFine Onyx Black er et supert blekk, det blir ordentlig svart når du stempler, men det kan ikke brukes med Copics. Ved å fargelegge først og stemple med VersaFine etterpå får jeg fine, svarte linjer. Det hvite panelet er limt på en kortbase jeg har laget av kartong fra Hero Arts i fargen Periwinkle.
Enda en nærtitt på shakervinduet med bananene. Ved å farge noen bananer gule og noen grønne får man litt liv i shakerområdet også. Og alle bananer er jo ikke like, eller hva?
Jeg følte behovet for en apekatt inni kortet også. På samme måte som med apekatten på fronten ble den stemplet, farget med Copics, stemplet på nytt og så skjært/klippet ut og limt på med flytende lim.

Jeg klippet ut bananene og lagde en haug med polaroidrammer til både bananene og apekattene. Jeg tør nesten ikke å tenke på hvor mange rammer jeg har limt oppå hverandre for å få dimensjon. På rammen med bananene brukte jeg også en bit acetat for å lage shakerboks. Den øverste rammen på apekatten som er oppned ble stemplet med en tekst fra stempelplaten som passet perfekt både til apekatten, til bananene og også til rammen – størrelsen kunne ikke ha vært mer perfekt.
Jeg stemplet så mange bananer at jeg hadde en del til overs, så jeg stemplet enda en tekst, denne gangen på kortets innside, og limte på noen flere bananer som pynt.
My card today features Cadi. She’s one of the fairies in the
I stamped the polka dot turnabout stamp from Concord & 9th on my white background using VersaMark ink, before brushing Perfect Pearls pigment powder over. The result is a subtle shimmer on the polka dots. So subtle, in fact, that it’s hard to pick up in the photo.
I glued my white background onto a cardbase I made from Melon Berry cardstock from Papertrey Ink and popped up my image using foam tape, before adding a white heat embossed sentiment from Huldra designstudio and a few Pretty Pink Posh sequins to finish my card.
Jeg startet med å sverte Distress Oxide-blekk på et stykke kartong som var litt mindre enn fronten på kortet mitt. Jeg brukte Salty Ocean, Peacock Feathers og Twisted Citron, men da svertingen var ferdig syns jeg det blå feltet tok opp veldig mye av plassen, så jeg gikk på nederst med litt Picked Raspberry. Det gjorde susen, og jeg fikk en fin gradering av farge.
Deretter tok jeg den helt nye chevrondieen og stanset den ut to ganger i det svertede panelet. Jeg var forsiktig da jeg tok papiret og dieen ut av sandwichen, jeg ville nemlig bruke de negative bitene, så jeg la på et stykke press ‘n seal før jeg tok bitene ut av dieen for å ta vare på dem. Jeg stanset ut den samme dieen fire ganger til med dobbeltsidig på kartongen, og limte sammen fire lag av den hvite kartongen oppå hverandre, før jeg tok den svertede biten på toppen. Det gjorde jeg med alle de 60 småbitene. Det blir totalt 300 småbiter med papir limt oppå hverandre, og det tok naturlig nok litt tid, men jeg er glad i både dimensjon og pirk, så det gjorde meg ingenting! Da alle bitene var limt sammen brukte jeg flytende lim på baksiden av alle og festet dem til kortbasen. Jeg lot det tørke med noe tungt på toppen før jeg forsiktig fjernet den lille biten med press ‘n seal jeg hadde brukt.
Jeg stanset ut Dagen er din-dieen (også nyhet) i tre lag svart kartong og limte dem oppå hverandre. Når resten av kortet er såpass fargerikt liker jeg å bruke svarte diecuts eller tekststrimler for å oppnå litt kontrast og trekke blikket mot teksten. Til slutt limte jeg på noen krystaller som en siste lille finish.
Her vises chevronbitene fra siden. Fordelen ved å bruke mange lag kartong fremfor småbiter med 3D-teip (som uansett ikke hadde gått her, de minste bitene er knøttsmå og veldig smale) er at du får jevn dimensjon over det hele, så det ser pent ut også fra siden og ikke bare rett forfra. På hovedpanelet brukte jeg riktignok 3D-teip. Høyden på teipen jeg brukte er akkurat passe til at hovedpanelet går i flukt med alle de negative chevronbitene.
I colored her up on X-Press It blending card with my Copics. It’s been a while, so I don’t recall which Copics I used, but I’m guessing I chose the R80s for the pink and the E40s for the brown.
I decided to diecut my colored piece using one of the rectangle dies from My Favorite Things with faux stitching. I also ran a white cardstock panel through a We R Memory Keepers embossing folder to give some interest to the background. I glued the dry embossed piece to the pink (Hibiscus Burst cardstock from Papertrey Ink) cardbase, and added my stitched rectangle on top of that with some dimensional adhesive.
I needed a sentiment that matched my image, so I decided to go with a belated birthday greeting from a Huldra designstudio stamp set. I heat embossed the sentiment on some pink cardstock and diecut it into a banner using a die from My Favorite Things. I added another fishtail banner behind it in brown and popped them both up from the image with some dimensional adhesive.
Here you can see the dimension, with the stitched rectangle popped up from the background, and the banners popped up from the stitched rectangle. I decided to add a few Papirdesign enamel dots as a finishing touch.
Jeg stemplet ordet Gratulerer fra
Jeg stemplet stjerner fra den samme stempelplaten med Distress Oxide i fargen Picked Raspberry. Egentlig er stjernestempelet en rad med tre stjerner, men jeg har klippet det fra hverandre for kun å bruke én av stjernene på bakgrunnen min.
MED DAGEN er embosset i hvitt på et stykke kartong som først er farget med den samme rosa Distress Oxide-fargen. Den lille stripen er limt på den grå bakgrunnen med 3D-teip. Ordet
This card is large, it’s nearly 8 inches wide. Not what I normally do, but I really wanted to use all the birds.
I stamped a Norsk Stempelblad AS sentiment in blue ink. I actually double stamped to get the right color. I used Salty Ocean Distress Oxide ink for my first stamping, and then Papertrey Ink Blueberry Sky on top. The combination matches the coloring of the images well, but looking at the photos, I’m thinking there’s a possibilty I should have gone with Enchanted Evening, which is the same color as the blue cardstock I used for my cardbase.
The colors I used for my image. I actually used R39 to deepen my blues, it worked really well for that.

Da jeg var ferdig med svertingen brukte jeg et tørk fra en tørkerull til å tørke over det overflødige blekket som hadde lagt seg oppå embossingen. Jeg kuttet ned panelet mitt til 4 x 5 1/2″, og limte det på en toppbrettet A2 kortbase laget av Stamper’s Select White kartong fra Papertrey Ink.
Jeg ville ikke dekke til for mye av blomstene, men noe mer måtte jeg likevel ha på kortet. Jeg stanset ut en Gratulerer-die fra Papirdesign seks ganger i hvit kartong og limte dem oppå hverandre. Jeg stemplet også teksten “med dagen” fra
Første kort ut er dette. Jeg har brukt et stempel fra Wow-platen til Papirdesign som jeg har embosset i hvitt på svart kartong. Stempelet er egentlig én linje, men jeg klippet det i to så det skulle passe planen jeg hadde for kortet mitt. Jeg kan alltids stemple mine to deler som én linje ved en senere anledning, men akkurat her passet teksten best fordelt over to linjer.
Jeg har svertet distress oxide i seks forskjellige farger (Picked Raspberry, Fossilized Amber, Twisted Citron, Cracked Pistachio, Peacock Feathers og Salty Ocean) over bakgrunnen min, splattet litt med vann og en liten pensel over hele panelet og også splattet med de samme blekkfargene jeg svertet med for å få enda mer interesse i bakgrunnen.
Den svarte vimpelen min har jeg sydd fast i panelet med symaskin, og jeg har pyntet veldig enkelt med dotter i farger som passet.
Kort nummer to har de nøyaktig samme blekkfargene, men her er de malt på Bristol Smooth kartong. Hele panelet er satt på en base av rosa kartong fra Papertrey Ink, fargen Hibiscus Burst passet perfekt til det rosa i Picked Raspberry-fargen.
Gratulerer-stempelet fra 100 år-platen er embosset før jeg begynte å male. Den lille teksten på den rosa kartongstripen er også embosset, og jeg satte på to dotter som pynt.
Her er nok et eksempel på Gratulerer-stempelet embosset på bakgrunnen. Denne gangen har jeg brukt akvarellark og også mer vann når jeg malte enn på det rosa kortet. Rekkefølgen på fargene er litt annerledes på dette kortet. Jeg la nemlig merke til på det forrige panelet at teksten ikke kom så godt frem på de lyse fargene, så jeg ville ha mørke farger bak selve Gratulerer-biten, og heller lysere lengre opp og helt nederst.
Her pyntet jeg også enkelt med dotter, svarte denne gangen.