Hei og hopp! Ny uke med nye muligheter, og julen varer helt til påske, gjør den ikke det? Jeg later hvertfall som om det faktisk er tilfellet, med tre julekort med Huldra-stempler. Jeg har planer om å lage minimum tre julekort hver måned i år for å slippe stresset i november/desember, så jeg håper mine tilsynelatende enkle julekort kan inspirere andre til å lage julekort litt tidligere i år.

Det er ingen hemmelighet at jeg er svak for blå jul, så jeg starter med dette kortet. Her har jeg fargelagt julehunden og julekatten fra Julekatt og julehund-platen med Copics, før jeg har klippet begge ut. Snøfnuggene kommer fra Vinterdyr-platen og er embosset i sølv. På de utstansede bokstavene har jeg stemplet lyslenken fra Julebil-platen og embosset dem i sølv.

Jeg har laget snøbanker med diecuts satt på lave 3D-puter. Dyrene mine er også satt på lave 3D-puter, og bokstavene er tre lag høye, med snøbankene tilpasset så L-en og G-en skulle få plass.
Her vises dimensjonen litt bedre.
Neste kort ut er et rødt et. Jeg er vanligvis ikke overbegeistret for rød jul, men når jeg kan gjøre den om til en dyp rød og kombinere den med grått syns jeg det duger. Her har jeg brukt en dyp rød kortbase, og jeg har brukt en die til å stanse ut en sirkel med snøfnugg i hvit kartong. Motivet jeg har brukt kommer fra Juleramp-platen, og jeg har klippet henne ut med en tynn hvit kant rundt hele motivet. Det gjør at hun får litt kontrast til bakgrunnen på kortet, den hadde ikke vært like tydelig om jeg hadde klippet helt inntil kanten på motivet, siden jeg også har brukt rødt til å fargelegge henne med.
Med det hvite panelet limt rett på basen ville jeg ha dimensjon på en litt annen måte, så jeg klippet ned en stor action wobbler så mye jeg klarte og limte rampejenta på den. Det gjør at kortet får plass i en vanlig konvolutt, men wobbleren gjør at jenta spretter opp så fort kortet tas ut. Jeg limte på noen perler i midten av snøfnuggene for å pynte opp litt.
Med rampejenta på utsiden med teksten Kjære julenissen… måtte jeg nesten finne på noe inni også. Jeg stemplet …definer rampete med samme blekkfarge som kartongen jeg har brukt til kortbasen. Hjertene kommer fra Julekatt og julehund-platen.
Det siste kortet ut er av slaget som ser veeeldig enkelt ut. Og det er det forsåvidt også, men det er mer tidkrevende enn man kanskje først skulle anta. Her har jeg nemlig først stemplet lua fra julehunden over et helt panel hvit kartong med lysegrått blekk. Det tar tid å maskere stempelet, legge på blekk, fjerne masken og stemple så mange luer, men jeg ble kjempefornøyd med resultatet, så det kan fint hende jeg gjør dette senere en gang også.
Jeg stemplet en tekst fra Julebil-platen med VersaFine Onyx Black og embosset med klart embossingpulver.

Den samme lua som jeg brukte på bakgrunnen fargela jeg, klippet ut og satte på lave 3D-puter, så den fungerer som en lue på snei på teksten.
Jeg la på et tykt strøk med glitterpensel på lua for å pynte opp bittelitt. Her syns det også veldig godt at teksten er embosset.
I’ve colored up
I diecut some scraps of Maja Design patterned paper from different Christmas collections and added them in a cluster in the top right corner. I’ve got Fröjdefull Jul, Home for the Holidays, and red monochromes from the Joyous Winterdays collection all in a neat little cluster, diecut with dies from Docrafts, Craft Emotions, and My Favorite Things.
I white heat embossed a Norsk Stempelblad AS heart on one of the diecut pieces, and that’s my card for today.
I’ll try to be better at including the colors I’ve used, so here they are.
I printed my image with a low opacity setting in Photoshop and did no line coloring with my Copics. I added chunky white embossing enamel for that wintery, snowy feel.
The card itself is made by diecutting Maja Design patterned papers from last year’s Christmas collection, using a set of dies from GoKreate. The sentiment from Norsk Stempeblad AS is heat embossed, and I added tiny little cones I’ve picked myself.
The insde has the same patterned papers, another Norsk Stempelblad AS sentiment stamped in Papertrey Ink Enchanted Evening ink, as well as some heat embossed Huldra designstudio snowflakes, and a Crafty Moly veneer snowflake that I also heat embossed.
I did the same thing for the back of the card. Sentiment, heat embossed snowflakes and veneer snowflakes for that extra little bit of dimension.
Jeg har brukt papirer fra årets julekolleksjon på alle kortene mine, de er alle stående kort i A2-format (4 1/4 x 5 1/2″), jeg har splattet blekk på bakgrunnen på alle kortene, flere av dem har lik type pynt og alle har hovedpanel som er limt på kortbasen med 3D-puter.
Dette første lagde jeg i clusterstil. Jeg fjernet den store runde biten som er på toppen på de store chipboardsnøfnuggene, limte et lite chipboardsnøfnugg oppå og erstattet den lyseblå krystallen midt i snøfnuggene med en litt mørkere krystall som matchet de andre to krystallene jeg limte på kortet.
På kort nummer to skjærte jeg til et mønsterark så det ble nøyaktig like stort som kortbasen min, og her valgte jeg en tilleggsfarge til splattingen min siden jeg hadde såpass mye kraftfarget på kortet. Endret litt på designet fra det forrige kortet – jeg speilvendte mer eller mindre hele kortet.
Den utstansede kransen erstatter kakeservietten fra det forrige kortet, jeg har brukt dotter istedenfor krystaller, og det store snøfnugget har kun fått en blå knapp med sløyfe istedenfor et lite snøfnugg på toppen. Teksten er den samme som på det forrige kortet, men stemplet med kraftfarget blekk. Den lille biten av den utstansede kransen som stakk utenfor på forsiden av kortet skar jeg forsiktig av med en liten kniv og limte på innsiden. Her går ingenting til spille.
Her ble ikke hele kakeservietten brukt på forsiden, så deler av den ble limt inni kortet, akkurat som kransen på det forrige. Det er en veldig grei måte å bruke opp rester på, samtidig som det gir en helhet til kortet og pynter innsiden litt i samme slengen.
Det siste kortet har fått tilbake mønsterark like stort som basen, akkurat som kort nummer to. Det lager en veldig fin ramme til enkle kort og gjør litt mer ut av kortet. Heller ikke her er det stemplet noe, jeg har stanset ut ordene god jul og limt dem på julekulen min.
Granbar er stanset ut i hvitt fra det samme diesettet jeg brukte til kransen på kort nummer to, og jeg har limt på tre blå perler på sløyfen øverst på julekulen.
Også på dette kortet brukte jeg siden av mønstearket med snøfnugg på. Arket er skjært ned til 3 3/4 x 5″, og det er limt med 3D-teip på en bit hvit kartong som måler 4 x 5 1/4″, som igjen er limt rett på kortbasen.
Jeg stanset ut god jul med en die fra Papirdesign i mørkeblå kartong fra Maja Design. Jeg limte teksten på en bit lysere blå kartong, og la mer av den mørke bak som en slags ramme. Da ser teksten forankret ut på kortet og gir ikke inntrykket av at den flyter i løse luften. Jeg embosset noen snøfnugg fra Crafty Moly i flere lag med hvitt embossingpulver og limte dem rundt teksten. Til slutt limte jeg på noen diamanter fra Kort & Godt som en siste lille detalj.
This card is actually published in the
I made the cardbase with some Stamper’s Select White cardstock from Papertrey Ink. It’s my favorite white cardstock, nice and thick and bright white. I cut another panel of the same cardstock slightly smaller and diecut a window using a Hero Arts die. I ink blended my cardbase using three colors of blue dye ink; Papertrey Ink Spring Rain, and Stormy Sky and Faded Jeans Distress Ink from Ranger.
I colored my snowman on X-Press It blending card using Copics (W4, W3, W1, W0, W00, C2, C1, C00, E000, B0000 for snow, B99, B97, B95, B93, B91 for the blue, and YR18, YR12, and Y35 for the carrot), before fussy cutting him and adding him to the left side of my diecut snowflake window.
I ink blended a couple of strips of cardstock to make it match my blue background inside the circle. When the ink was dry I added a couple of
Denne gangen valgte jeg også liggende format på kortet mitt, som det er litt mer jobb med enn de to første, selv om det ser veldig enkelt ut. Det blå kartongpanelet er skjært til så jeg får en 1/8″ ramme rundt hele og etter stempling og embossing av teksten fra Norsk Stempelblad AS er det limt direkte på kortbasen.
Jeg har stanset ut en snøfnuggsirkel i hvit kartong med en die fra Memory Box. Som du kanskje ser av bildet her har jeg stanset ut ganske mange oppå hverandre. Det gjør at sirkelen blir solid, samtidig som at den øverste sirkelen nå ligger i flukt med mønstearket, som er limt på den lyseblå kartongen med 3D-teip. Jeg limte på diamanter fra Kort & Godt i midten av tre av snøfnuggene for litt pynt og en ekstra liten detalj.
På det første kortet har jeg brukt baksiden av arket Julekrans med sløyfe. Det er rødrutete og akkurat passe julete. Julekransen er embosset i hvitt, og teksten er stemplet i midten av kransen med brunt blekk. Jeg har embosset store snøfnugg i tre og strødd distressglitter over og pyntet veldig enkelt med en button det står god jul på.
På kort nummer to har jeg brukt arket som heter Kakebakst. Også her har jeg embosset julekransstempelet og stemplet en tekst inni i brunt, limt på store snøfnugg og en button.
På det siste kortet har jeg brukt baksiden av Julepus-arket. Den samme julekransen er embosset i hvitt også her, og jeg har brukt det samme tekststempelet som på det forrige kortet i midten av kransen, men her stemplet i rødt. Her pyntet jeg begge snøfnuggene mine med knapper istedenfor en button.
Også denne gangen er kortet i A2-format, men denne gangen liggende. Jeg skjærte til mønsterarket mitt så det ble en 1/8″ ramme rundt hele og limte det på kortbasen med masse 3D-teip.
Jeg stanset ut bokstavene til ordet god i lysblå Maja-kartong med bokstavdies fra Memory Box og limte dem rett på mønsterarket. På en mørkere bit Maja-kartong stemplet og embosset jeg ordet JUL fra et Norsk Stempelblad AS stempel. Jeg skråklipte enden og limte det på mønsterarket med lave 3D-puter fra Stokvis. Til slutt embosset jeg flere lag med hvitt embossingpulver på et chipboardsnøfnugg fra Crafty Moly og limte på, i tillegg noen diamanter fra Kort & Godt som en siste lille finish.
Dette kortet er mitt første kort til artikkelen. Jeg valgte å lage alle kortene mine i A2-format. Jeg skjærte ned et panel så jeg fikk en 1/4″ kant rundt hele panelet, og brukte en stensil og embossingpaste for å få snøfnuggeffekten på bakgrunnen. Jeg stanset ut en vimpel av mønsterarket med en die fra Papertrey Ink og limte på.
På en bit blå Maja-kartong stemplet jeg to tekststempler fra Norsk Stempelblad AS med VersaMark og embosset med superdetaljert embossingpulver fra Ranger. Jeg brukte det samme embossingpulveret til å få snøfnugget, som er en chipboard fra Snip Art, hvit. Jeg embosset snøfnugget i flere lag så jeg skulle få et jevnt, skinnende, hvitt lag på toppen. Til slutt limte jeg på en diamant fra Kort & Godt i midten av snøfnugget.