Hei og hopp. Jeg har et lite brettekort i dag, laget med nye ark, stempler og dies fra Papirdesign. Line har gjort en fantastisk jobb, det nye er så fiiiiint!!!

Kortet ser ganske lite ut, men det er egentlig ikke så lite likevel. Det åpnes nemlig opp og blir ganske så stort.
Kortet består av fire flapper og en lomme med plass til tag med skriveplass.
Jeg har stemplet noen snøfnugg på tagen min og stanset ut god jul og limt på taglommen.
De forskjellige flappene har jeg pyntet med forskjellige ark, diecuts og stempler.
Denne snømannen er så skjønn, og han var helt herlig å fargelegge. Og hvor genialt er det med matchende die??
Så over til litt forklaring av hvordan kortet lages. Start med å skjære til kartong til 11 15/16 x 11 5/16″ som vist på tegningen over.
Preg på langsiden på 3 7/8″, 4″ og 8″. Snu kartongen 90 grader mot klokka og preg på kortsiden på 3 5/8 og 7 3/8″. Preg også til de små brettene på tegningen på 1/4 og 3/16″.
Flere pregebrett har muligheten for å prege på sekstendelsmål, mitt er fra Martha Stewart. For å prege på sekstendelsmål tar du ikke kartongen helt inntil kanten på venstresiden av brettet, men ved streken med pilen øverst på brettet. Man har likevel 1/8″ mellom hver mulighet til å prege, men den første er nå på 1/16, den neste på 3/16″ osv.
Skjær så kartongen på målene på tegningen. Legg spesielt merke til det lille hakket i kroken øverst til venstre på tegningen. Som du ser på bildet over skal det være sånn. De to “rutene” til venstre skal nemlig bli lommen. Den nederste av de to rutene brettes over den øverste, og den lille brettekanten på 3/16″ brettes og limes på baksiden, så man kan bruke hele bredden på lommen.
Skjær til mønsterarkbitene til inn- og utsider. De forskjellige rutene i kartongen er av forskjellig størrelse, så mønsterarkene må også ha det. Jeg har pyntet både innsider og utsider på mitt kort, så jeg har to av hver størrelse.
Sånn ser utsiden ut før kortet pyntes. Dette er før lommen limes sammen, derfor er det ikke noe mønsterark på den ene ruten øverst.
Og innsiden. De to øverste rutene er ikke dekket av mønsterark fordi dette blir innsidene på lommen. Lim (flytende lim er best) langs den nederste kanten på ruten til venstre, brett ruten over ruten i midten, og lim den lille strimmelen på utsiden av kortet før du limer på den siste ruten med mønsterark. Nå er det bare å pynte etter ønske.
Når du skal lukke kortet starter du med de to flappene nederst, som lukkes mot hverandre.
Lukk så de doble flappene inn mot midten av kortet.
Brett så taglommen ned mot midten.
Til slutt er det bare to flapper igjen å lukke. Jeg har brukt seam binding bånd til å knyte kortet mitt.
Papirdesignprodukter brukt:
Produkter brukt:
Ark:
Stempler:
Dies:










Kortet mitt er omtrent i A2-størrelse, og jeg har brukt
Hvis jeg ikke husker helt feil hadde jeg akkurat gått til innkjøp av utvalgte ark fra Summertime-kolleksjonen til Maja Design, og disse arkene bare ropte etter å bli brukt – de er jo tross alt blå.
I bunn og grunn er jo dette et tri fold-kort, men det doble vinduet gjør selve mekkingen litt mer innviklet. Og jeg fant fort ut at det er viktig å være nøye. Nå er jo jeg stort sett alltid nøye, men hvis du ikke er det er nok ikke dette kortet for deg.
Når kortet åpnes kommer hele motivet til syne. Jeg ville ikke ødelegge med tekster eller pynt på innsidene, så jeg lot det være HELT enkelt.
Det ville jo ikke ha vært et Elin-kort uten plass til å skrive en hilsen, og siden jeg ikke hadde plass til skrivefelt inni måtte jeg komme opp med en annen løsning. Jeg endte opp med å lage en lomme av det ene mønsterarket med plass til skrivefelt nedi. Satte på en liten 1″ sirkel med stemplet tekst fra Norsk Stempelblad AS som pynt. Og det er faktisk hele kortet.





Ja, det minner veldig mye om mitt forrige innlegg.
Blått og brunt – det blir liksom ikke feil. Disse Papirdesign-produktene har jeg brukt på kortet mitt:



Jeg har laget kortet mitt kun av kartong. Jeg skjærte opp kartongstrimlene mine i 1/4″ og limte dem vannrett på kortet mitt i forskjellige lengder. Over strimlene limte jeg en kakeserviett og bygde kortet lagvis.
Jeg stanset ut noen hjerter og stemplet og embosset noen andre hjerter. Teksten fra Norsk Stempelblad AS er også embosset. Jeg har pyntet litt med diamanter fra Kort & Godt. Og det er faktisk hele kortet.
Selve formen på kortet er stanset ut med en die fra XXL Square Frames Frilly #10-settet til GoKreate. Jeg har pyntet med blomster fra Wild Orchid Crafts og North Star Design, samt bling fra Kort & Godt, både løs og i midten av de minste blomstene.
Bak motivet skjuler det seg en gjemt tag, stanset ut med en die fra Magnolia. Jeg har stemplet en tekst fra en stempelplate fra Norsk Stempelblad AS med Memento Espresso Truffle blekk. Sløyfen er laget av seam binding farget med Distress Ink i farger som matchet det røde mønsterarket. Knappen er fra Melissa Frances.
Som vanlig når jeg lager kort med GoKreate-dies har jeg byttet om på oppsettet av mønsterark på innsiden av kortet. Ved å gjøre det på denne måten går det akkurat med to mønsterark til et kort. Dieen er for stor til at man får fire paneler ut av ett mønsterark, men hvis man stanser ut i motsatte hjørner går det akkurat til at man får et kvadrat igjen som man kan bruke på innsidene. Teksten her kommer også fra Norsk Stempelblad AS.