En brett her og en brett der {Papirdesign}

Hei og hopp. Jeg har et lite brettekort i dag, laget med nye ark, stempler og dies fra Papirdesign. Line har gjort en fantastisk jobb, det nye er så fiiiiint!!!

Kortet ser ganske lite ut, men det er egentlig ikke så lite likevel. Det åpnes nemlig opp og blir ganske så stort.

Kortet består av fire flapper og en lomme med plass til tag med skriveplass.

Jeg har stemplet noen snøfnugg på tagen min og stanset ut god jul og limt på taglommen.

De forskjellige flappene har jeg pyntet med forskjellige ark, diecuts og stempler.

Denne snømannen er så skjønn, og han var helt herlig å fargelegge. Og hvor genialt er det med matchende die??

Så over til litt forklaring av hvordan kortet lages. Start med å skjære til kartong til 11 15/16 x 11 5/16″ som vist på tegningen over.

Preg på langsiden på 3 7/8″, 4″ og 8″. Snu kartongen 90 grader mot klokka og preg på kortsiden på 3 5/8 og 7 3/8″. Preg også til de små brettene på tegningen på 1/4 og 3/16″.

Flere pregebrett har muligheten for å prege på sekstendelsmål, mitt er fra Martha Stewart. For å prege på sekstendelsmål tar du ikke kartongen helt inntil kanten på venstresiden av brettet, men ved streken med pilen øverst på brettet. Man har likevel 1/8″ mellom hver mulighet til å prege, men den første er nå på 1/16, den neste på 3/16″ osv.

Skjær så kartongen på målene på tegningen. Legg spesielt merke til det lille hakket i kroken øverst til venstre på tegningen. Som du ser på bildet over skal det være sånn. De to “rutene” til venstre skal nemlig bli lommen. Den nederste av de to rutene brettes over den øverste, og den lille brettekanten på 3/16″ brettes og limes på baksiden, så man kan bruke hele bredden på lommen.

Skjær til mønsterarkbitene til inn- og utsider. De forskjellige rutene i kartongen er av forskjellig størrelse, så mønsterarkene må også ha det. Jeg har pyntet både innsider og utsider på mitt kort, så jeg har to av hver størrelse.

Sånn ser utsiden ut før kortet pyntes. Dette er før lommen limes sammen, derfor er det ikke noe mønsterark på den ene ruten øverst.

Og innsiden. De to øverste rutene er ikke dekket av mønsterark fordi dette blir innsidene på lommen. Lim (flytende lim er best) langs den nederste kanten på ruten til venstre, brett ruten over ruten i midten, og lim den lille strimmelen på utsiden av kortet før du limer på den siste ruten med mønsterark. Nå er det bare å pynte etter ønske.

Når du skal lukke kortet starter du med de to flappene nederst, som lukkes mot hverandre.

Lukk så de doble flappene inn mot midten av kortet.

Brett så taglommen ned mot midten.

Til slutt er det bare to flapper igjen å lukke. Jeg har brukt seam binding bånd til å knyte kortet mitt.

Papirdesignprodukter brukt:

Produkter brukt:

Ark:

Stempler:

Dies:

 

 

Gratulerer med dagen {Copic Marker Norge}

It’s birthday time over at Copic Marker Norge. CMN turns 6, and we’re celebrating with a blog hop. If you haven’t already, I suggest you head over to the blog to take a peek at the rules and also the main prize. The deadline for this blog hop is September 25 at 9 pm CEST, so you’ve got about ten days to hop. Here’s the list:

CMN 

Elin – you are here!

Elizabeth

Kjersti

Kristina

Lisabeth

Siv

Kjersti B

CMN 

I’ve made a 25th birthday card. It’s a commissioned piece, and as usual I’ve tried to use some scraps, this time the papers are from Maja Design. I colored up Mo Manning’s Tall Cake for my card, she’s perfect for birthday cards.

The next person on our hop is Elizabeth. She’s got a gorgeous creation for you.

En sommerlig tag {Ett trykk}{Mo Manning}

Det er onsdag, og det betyr at det er min tur til å inspirere på DT-bloggen til Mo Manning. I augustnummeret av Ett trykk hadde vi fokus på tager, og en av mine tager til artikkelen var denne. Fargene roper vel sommer, og tagen i seg selv er veldig enkel. Et fargelagt motiv og en svertet bakgrunn er nesten det hele.

It’s Wednesday, which means it’s my turn to inpire on Mo Manning’s Dream Team blog. In the August issue of the Norwegian cardmaking magazine Ett trykk we focused on tags, and this one was one of mine. The colors screm summer, and the tag itself is very simple. A colored image and an ink blended background is pretty much it. 


Jeg startet med en bit akvarettpapir og Distress Ink i fargene Picked Raspberry, Worn Lipstick og Abandoned Coral.

I started with a piece of watercolor cardstock and Picked Raspberry, Worn Lipstick, and Abandoned Coral Distress inks.


Jeg svertet blekket i striper oppover panelet mitt med glidende overganger, med den mørkeste fargen nederst, og jobbet meg oppover.

I ink blended my inks in horizontal stripes on my cardstock using smooth transitions, starting with the darkest color at the bottom working my way up the cardstock going lighter and lighter. 


Da jeg var fornøyd med svertingen min sprutet jeg noen dråper vann over panelet. Distress Ink reagerer med vann, og vannet bleker fargen der dråpene treffer. Jeg lot vannet virke noen sekunder før jeg tørket det av med et tørkepapir.

When I was happy with my blending I added a few drops of water across my panel. Distress inks react with water, and the colors fade where the droplets hit the paper. I let the water sit for a few seconds before blotting it off with a paper towel. 


Jeg fargela et motiv (Bubbles Girl fra Mo Manning) og skjærte det ut med kniv. Kutteflaten farget jeg med en svart penn for at ikke den hvite kjernen på arket skulle vises.

I colored an image (Mo Manning’s Bubbles Girl) and fussy cut her using a sharp craft knife, coloring the cut edges of the paper with a black marker so the white core of the paper couldn’t be seen from the sides. 


Jeg stemplet en tekst fra Norsk Stempelblad AS som jeg embosset i hvitt. Jeg stemplet også noen hjerter som jeg embosset med et embossingpulver med hologrameffekt. Det vises ikke veldig godt på bildet, men når man vender på tagen glitrer hjertene i lyset.

I stamped a Norsk Stempelblad AS sentiment and embosset it in white. I also stamped and embossed a few hearts using a hologram effect embossing powder. It’s hard to tell in the photo, but when you pick up the tag, the light catches the hearts and they really sparkle.


Jeg limte på motivet på tagen med flytende lim. For å være sikker på å få lim på hele baksiden brukte jeg en pensel for å påføre limet.

I added my image to my tag using liquid glue. I applied it with a brush to make sure I had the entire back surface of the image covered.


Tagen ferdig. Jeg festet en malje øverst på tagen og trædde i et par tråder twine i farger som matchet tagen min. Og det var det hele.

My complete tag. I added an eyelet at the top and threaded the hole with some twine in colors matching my tag. And that’s it.

Lykken er å bli ett år eldre {Ett trykk}{Mo’s Dream Team}

En ny onsdag, og et nytt inspirasjonsbidrag for Dream Team-bloggen til Mo Manning. Dagens kort er publisert i augustnummeret av Ett trykk, der alle i designteamet lagde hvert sitt “flappekort”. Dette var mitt. Veldig enkelt, med kun mønsterark og fargelegging, men det er jo ikke så ulikt meg.

Kortet mitt er omtrent i A2-størrelse, og jeg har brukt Say it ain’t so!, fargelagt som vanlig med Copics. Det som kanskje ikke er fullt så vanlig, er at motivet er på innsiden av kortet.

Hvis jeg ikke husker helt feil hadde jeg akkurat gått til innkjøp av utvalgte ark fra Summertime-kolleksjonen til Maja Design, og disse arkene bare ropte etter å bli brukt – de er jo tross alt blå.

I bunn og grunn er jo dette et tri fold-kort, men det doble vinduet gjør selve mekkingen litt mer innviklet. Og jeg fant fort ut at det er viktig å være nøye. Nå er jo jeg stort sett alltid nøye, men hvis du ikke er det er nok ikke dette kortet for deg.

Når kortet åpnes kommer hele motivet til syne. Jeg ville ikke ødelegge med tekster eller pynt på innsidene, så jeg lot det være HELT enkelt.

Det ville jo ikke ha vært et Elin-kort uten plass til å skrive en hilsen, og siden jeg ikke hadde plass til skrivefelt inni måtte jeg komme opp med en annen løsning. Jeg endte opp med å lage en lomme av det ene mønsterarket med plass til skrivefelt nedi. Satte på en liten 1″ sirkel med stemplet tekst fra Norsk Stempelblad AS som pynt. Og det er faktisk hele kortet.

Juleklem {Mo’s Dream Team}

Another Wednesday, which means another contribution for Mo Manning’s Dream Team from me. This time I’ve used Ragged Winnie on this very simple Christmas card.

Mo Manning Ragged Winnie front

I colored my image with Copics and sprinkled Chunky White embossing powder on top.

Mo Manning Ragged Winnie front skrått

I added some scraps of patterned paper from Pion Design, stamped a Norsk Stempelblad AS sentiment and used a bit of foam behind my main panel for dimension.

Mo Manning Ragged Winnie liggende

I embellished very simply with a diecut snowflake with covered in Distress glitter. And that’s it.

Sommerbursdag {Ett trykk}{Mo’s Dream Team}

En ny onsdag, og det betyr at det er på tide med et nytt inspirasjonsbidrag for DT-bloggen til  Mo Manning. Dagens kort er publisert i juninummeret av Ett trykk og er av det sommerlige slaget – jeg har nemlig brukt Strawberry Girl og papirer fra Summertime-kolleksjonen til Maja Design.

Selve formen på kortet er stanset ut med en die fra XXL Square Frames Frilly #10-settet til GoKreate. Jeg har pyntet med blomster fra Wild Orchid Crafts og North Star Design, samt bling fra Kort & Godt, både løs og i midten av de minste blomstene.

Bak motivet skjuler det seg en gjemt tag, stanset ut med en die fra Magnolia. Jeg har stemplet en tekst fra en stempelplate fra Norsk Stempelblad AS med Memento Espresso Truffle blekk. Sløyfen er laget av seam binding farget med Distress Ink i farger som matchet det røde mønsterarket. Knappen er fra Melissa Frances.

Som vanlig når jeg lager kort med GoKreate-dies har jeg byttet om på oppsettet av mønsterark på innsiden av kortet. Ved å gjøre det på denne måten går det akkurat med to mønsterark til et kort. Dieen er for stor til at man får fire paneler ut av ett mønsterark, men hvis man stanser ut i motsatte hjørner går det akkurat til at man får et kvadrat igjen som man kan bruke på innsidene. Teksten her kommer også fra Norsk Stempelblad AS.


Jeg har laget baksiden relativt beskjeden. Her har jeg kun stemplet en tekst fra Stempelglede og satt på litt bling fra Kort & Godt.

En liten bursdagsrev {Ett trykk}

Hei og hopp. I dag har jeg enda et kort fra fargeteoriartikkelen i juninummeret av Ett trykk. Denne gangen er det et kort i rektangulære farger. Rektangulære farger er ganske likt kvadratiske farger, som jeg hadde fokus på i innlegget for to dager siden, men ved bruk av rektangulære farger er ikke fargene like langt unna hverandre på fargesirkelen. Tegner du en strek mellom alle fargene du bruker, får du som navnet sier et rektangel.

Ved bruk av rektangulære farger er det, som ved bruk av kvadratiske farger, viktig å passe på balansen mellom kalde og varme farger, og også å velge én farge til  å dominere. Her har jeg brukt rosa, lilla, oransje og grønn, men likevel er det meste lilla. Jeg bestemte meg for å la reven fra Lawn Fawn være grå for ikke å forstyrre fargene så mye.

Jeg stanset ut en bakke med juksesøm med en die fra Lawn Fawn og stemplet en veldig enkel tekst fra Norsk Stempelblad AS rett på gresset mitt. Kortet er veldig enkelt, jeg ville ikke ta fokuset for mye vekk fra de fargede ballongene.

Happy birthday {Mo’s Dream Team}

Hi, and welcome. It’s Wednesday, which means inspiration for Mo’s Dream Team from me.

I’ve used Coexist for my card today. It’s a birthday card for a guy who works at a pet store, so I thought this image would be perfect. I’ve colored the image with Copics, and diecut it into a circle. Our first ever Dream Team Challenge is a sketch by our fabulous Lou, and I’ve followed it as closely as I could. She called me naughty for not adding the smaller square panel at an angle, but I simply don’t have it in me to not make it straight. 😉

As you can see, I’ve rotated the sketch 90 degrees counterclockwise on my card, and then rotated the smaller square slightly clockwise to make it straight. With one counterclockwise rotation and one clockwise, we’ve got some equilibrium back (at least that’s how I’m justifying my being naughty) and all is right with the world again. I’ve got far to much OCD in me to be able to add panels at angles.

I’m still working on reducing my pile of scraps, and I’ve used papers from the Summertime (by the sea) collection by Maja Design. The papers with the stars aren’t scraps, that was a whole sheet when I started making this card, but everything else comes from my scraps. I diecut some letters from patterned paper and glued them to fun foam for a little bit of dimension. The buttons are from Papertrey Ink, and the veneer stars from Studio Calico. The twill was once used to tie up pillow cases that I got for my birthday one year. The pillow cases were rolled up with the twill going all the way around, the manufacturer made them that way, so in a way, it’s repurposed packaging. Much better for the environment than just a plastic sleeve, and much cooler to display in the store.

The coloring of this image is super simple. It may look complicated, but it’s really not, it’s just layers and layers of criss cross action with the brush tip of the marker. I start with my darkest color, then go slighty over and further out with the next and then the one after that, all the way to the lightest color. Then I start with the darkest again, and keep building color like this till I’m happy with the result. It’s a bit time consuming, but winds up looking more like fur than many other techniques.

I made the insides simple. A Norsk Stempelblad AS sentiment and a few veneer stars. I only had half a sheet of the blue patterned paper I used on the front, so I went with plaid on the insides. I had half a sheet of that, too, so it worked out great.

The back of the card. Another Norsk Stempelblad AS sentiment and more veneer stars.

Finally the colors I used for my image. I bet you don’t see FBG2 used very often, but I used it for the eggs.

Påske? Sommer? Ny start {CopicMarkerNorge}

I dag har vi en ny utfordring på CopicMarkerNorge-bloggen. Vi vil se en ny start.

Jeg har faktisk brukt et påskemotiv på kortet mitt denne gangen. Motivet kommer fra Saturated Canary og heter Easter Dress. Men jeg har jo ikke laget et påskekort, selv om påsken er et symbol på en ny start.

Jeg har brukt papirer fra Vintage Spring Basics og Sofiero-kolleksjonene til Maja Design. Jeg har funnet ut at jeg må kvitte meg med litt rester, så innsidene har litt andre ark enn utsidene, siden jeg ikke hadde store nok rester til å dekke alle fire sidene. Jeg har pyntet med blomster fra Wild Orchid Crafts, Kort & Godt og Papirdesign (hvor den store hvite kommer fra er jeg ikke sikker på), og spredd noen krystaller fra Papirdesign rundt blomstene. Midten i den store hvite blomsten har jeg erstattet med rosa pyntebær fra Magnolia. Et par små sommerfugler fra et av mønsterarkene med perler fra Kort & Godt som kropp er den siste pynten.

På baksiden har jeg pyntet veldig enkelt med flere blomster. Teksten her kommer fra Stempelglede og kan egentlig brukes til nesten alle anledninger, syns jeg. Her syns også litt av hovedpanelet på den ene innsiden, som er et av Vintage Spring Basics-arkene.

Som vanlig avslutter jeg med fargene jeg har brukt på motivet mitt. Jeg har også brukt R52, som er en farge jeg har laget selv.

 

Et bittelite rødt julehus {Mo’s Dream Team}

Jepp, jeg har begynt julekortproduksjonen. Og dette lille kortet (4×4″) er dagens inspirasjon fra meg på Dream Team-bloggen til Mo Manning.

Jeg har brukt Snowy House, printet det ut veldig lite og fargelagt med Copics (BV27 [selvlaget], BV25, BV23, BV20, BG99, BG96, BG93, Y18, E19, R29, E07 og blender), før jeg har strødd chunky white embossingpulver fra Stampendous over og embosset. Den lille søte teksten fra Julehilsen-platen til Norsk Stempelblad AS er stemplet med Memento Tuxedo Black blekk. Jeg har stanset ut noen små hvite snøfnugg med en Marianne Design die og satt på noen diamanter fra Kort & Godt. Panelene med hullkanten er laget med dies fra Papirdesign, og mønsterarkene jeg har brukt kommer også derfra.

Når man knyter opp sløyfen og begynner å åpne kortet ser man at det er litt mer enn 4×4″, hvertfall inni. Her har jeg embosset et par tekststempler fra Papirdesign i hvitt rett på det røde mønsterarket og satt på noen flere snøfnugg, både de fra Marianne Design og noen jeg har stanset ut med to dies fra Memory Box.

Bretter man det grønne panelet (som egentlig er en lomme) til side, finner man nok et grønt panel å brette til motsatt side, og da vises to nisser på de grønne mønsterarkene og hovedhilsenen fra Stempelglede embosset på det røde mønsterarket, inni en diecut laget med en die fra Memory Box. Nissene kommer fra et utklippsark fra Pion Design, og jeg har brukt en die fra Papirdesign til å lage ovaler av dem. Flere snøfnugg også her.

Inni lommen på venstresiden har jeg laget et enkelt skrivefelt. Jeg har delvis stanset ut en oval die på toppen for å få litt sammenheng med resten av kortet, og annengangsstemplet noen snøfnugg med Memento Espresso Truffle.

Når man åpner flappen med nissen på høyresiden av kortet finner man nok en tekst fra Papirdesign embosset i hvitt, fordelt på tre ovaler i det røde mønsterarket. Det er ett sammenhengende stempel med tre verselinjer, så jeg maskerte bort det i midten mens jeg stemplet de to andre og embosset. Jeg renset stempelet og stemplet bare midten den andre gangen på en annen del av mønsterarket. Da fikk jeg nok plass mellom versene mine til å kunne stanse ut hvert vers for seg.