Du fortjener det beste {Ett trykk}{Hobbykunst}

Hallo – du fortjener det beste! I det aller siste nummeret av Ett trykk var teknikkutfordringen at vi skulle bruke to eller flere dies som hovedmotiv. Jeg valgte en coverdie fra Neat & Tangled og en hallodie fra Papirdesign og lagde noe jeg egentlig vil kalle et typisk Elin-kort.

Jeg startet ved å sverte distress oxide-blekk (fargene Picked Raspberry, Salty Ocean, Peacock Feathers, Cracked Pistachio, Twisted Citron og Fossilized Amber ) over et panel stort nok til å dekke fronten av kortet mitt. Jeg sprutet over rent vann og tørket av med tørkepapir, før jeg sprutet over hvitt blekk i dråper og lot det tørke.

Jeg limte deretter Stick It bak hele panelet. Dette er en veldig tynn dobbeltsidig teip som er perfekt når du skal stanse ut dies der det blir litt pirkete.

Deretter skjærte jeg til en bit mosegummi like stort som panelet jeg skulle bruke.

Jeg stanset ut det svertede panelet først, og deretter mosegummien med samme die. Jeg tar dette i to runder. Hvis jeg stanser ut begge samtidig blir ikke kuttekantene på mosegummien jevne, og jeg kan få rynker i kartongen siden presset under dermed ikke er jevnt. Ved å stanse ut i to omganger holder alt seg mye penere.

Den neste delen av jobben er litt pirkete. Her tok jeg ut hver bit av den svertede biten, fjernet beskyttelsespapiret fra den dobbeltsidige teipen på baksiden og limte den på tilsvarende bit mosegummi. Da alle bitene var på plass tok jeg flytende lim på baksiden av hver mosegummibit (forsiktig, så jeg ikke fikk lim på rammen) og limte det på frontpanelet på kortet mitt. Jeg la noe tungt oppå og sørget for at alt tørket ordentlig.

Deretter kunne jeg fjerne mosegummirammen forsiktig fra resten av kortet, og bitene ligger igjen der de skal.

Jeg stanset ut en hallodie fra Papirdesign flere ganger i hvit kartong og limte dem oppå hverandre for dimensjon.

Da var det bare igjen å lime hallo på kortet, også her brukte jeg flytende lim, og lurte litt englehår fra Mester Grønn under for å lage litt mer liv i kortet.

Jeg stemplet også en undertittel på svart kartong og embosset i hvitt. Det blir et ordentlig blikkfang på et såpass fargerikt kort. Jeg satte på tekststripen min med 3D-teip.

Noen paljetter fra Pretty Pink Posh er siste lille finish.

Takket være at jeg limte alle bitene på kortet mens jeg fortsatt hadde rammen rundt er de nå perfekt plassert, og kortet er veldig rent selv om jeg har brukt mange farger.

Det er ingen hemmelighet at jeg digger å fargelegge, men jeg digger også å lage kort som dette, selv om det er litt pirk å lime alle bitene sammen. Jeg er faktisk ganske glad i pirk også!

Julehilsen {Hobbykunst}

Jula var visst ikke over likevel. Den er jo det, men jeg har et julekort å dele uansett, laget for Hobbykunst, det er jo snart på tide å begynne på årets julekort om man ikke skal niscrappe de siste ukene før jul for å komme i mål.

Noen som husker kortet jeg delte før jul med julestjernemotiver fra Pretty Pink Posh? Vel, jeg hadde en blomst til overs etter det første kortet, så den måtte jeg nesten bruke opp med én gang (jeg er elendig på å bruke ferdig fargelagte motiver som har ligget en stund, så de må brukes så fort som mulig), og da ble dette kortet til.

Som på det forrige kortet har jeg brukt et hvitt ark med folierte gullprikker. Jeg syns den diskrete effekten er veldig fin, og det at prikkene er litt vilkårlig i arket gjør at det ikke blir altfor strukturert og strengt selv om jeg har mange rette linjer.

Julestjernen har jeg satt på 3D-puter, det samme har jeg gjort med teksten, som er et stempel fra Papirdesign. Gullfargen fra prikkene i arket og embossingen på blomstene har jeg plukket opp ved å bruke en stripe av gullkartong på hver side av det prikkede arket, i tillegg til den nederste matten under teksten min.

Siden kortbasen min er såpass mørk ville jeg sette på et eget panel på kortets innside til å skrive personlig hilsen på. Det ga meg en ypperlig anledning til å stemple blomsten på nytt, bare for å pynte litt opp. Maskerte blomsten og stemplet bladene også. Man trenger ikke engang å fargelegge, selve stempelet er pynt nok i seg selv.

Her er fargene jeg brukte på blomsten min. Når man skal embosse og bruke Copics er det viktig at man stempler som normalt og fargelegger først, så stempler på nytt og embosser. Du vil ikke fargelegge etter at du har embosset, det kan nemlig skade tuppen på tusjen. Ved å fargelegge først og embosse etterpå unngår du hele problematikken.

Blue {Mo’s Dream Team}

When I first heard that Pantone chose blue as the color of the year for 2020, I almost did a little happy dance. My favorite color!! The color is 19-4052 TCX Classic Blue, to be exact, and it is a gorgeous, fairly dark blue. I can finally be on trend with all my blue creations.

I’ve got Tall Cake coming at you today, and what better way to kick off the new year than with blue, and lots of it? I’ve set myself a goal (not a new year’s resolution, I hate those, they set you up to fail) to use more of my scraps. I dug through my blue patterned paper scraps (of which I have many) and found a floral one and a darker, more solid one that was perfect for white heat embossing.

I quickly found out that the closest Copic color to that specific Pantone color is B99. How perfect is that, the B90s are my favorite blues in all the land. I colored my image and glued it to my card base with lots of foam tape. All I did embellishment wise was add a couple of those little diecut banners (they’re so wide you can hardly see the V shape) and enamel dots from Papirdesign. The white heat embossed sentiment is from Norsk Stempelblad AS.

I love anything and everything blue – expect to be bombarded with lots of blue this year!

Nisseklem {Mo’s Dream Team}

Another Wednesday, and another Mo Manning creation. Another simple Christmas card, this time featuring Stocking Elf.

I love coloring Mo’s images using the no line technique, and this one was no exception. I don’t remember what my initial plan was, but I printed the image in the top left corner of a 4 1/4 x 5 1/2″ panel, something I pretty much always do with my images. This time I struggled to come up with a card design that worked, so I wound up chopping off everything below the stocking, so I could use it along with pieces of patterned paper on the front of my card.

I try using scraps for my cards, and the plaid patterned paper scrap from Maja Design was exactly 4 1/8″ long. I placed it carefully in the largest of the faux stitch rectangle dies from My Favorite Things for a nicely finished edge, and did the same for all the other pieces of paper, creating a seamless seam along all the edges.

I stamped a sentiment from the B04 stamp set from Norsk Stempelblad AS using Papertrey Ink Scarlet Jewel ink and added a couple of Papirdesign enamel dots as a finishing touch.

I mailed my card along with a small Christmas present for my secret Santa contribution at Copic Norge. I used another Norsk Stempelblad AS stamp set to stamp GOD JUL on the gift tag. Very simple.

You’d think I’d use very few colors on such a small image, but no 😉 Considering 7 of these are for the skin alone, it’s no wonder I always use lots of markers!

Merry Christmas! {Mo’s Dream Team}

Hi, everyone! Another Wednesday, another Mo Manning creation. This time, it’s a simple Christmas card, featuring the adorable Little Elf Tippi. He’s so cute tangled up in those lights, I couldn’t resist coloring him!

I went for a no lines version, which is my preferred Copic technique, it makes the image come to life much more than a black lined version ever could.

I die cut my colored piece with a faux stitch rectangle die from My Favorite Things. I added a red piece of Maja Design patterned paper to my card front and glued my elf panel on top, effectively creating a 1/16″ red frame around my image.

I wanted to keep the focus on the cute little elf. The best way to do that is to keep it super simple and subtle. I added a piece of a Doodlebug Design mini doily before gluing on a Papirdesign button that says Merry Christmas in Norwegian. That’s it.

This is a pretty mail friendly card, the only thing that adds a little bulk is that button, everything else is glued on without any dimension.

I try being good at showing the Copics I used, but sometimes I forget. This time I didn’t.

Merry Christmas to my friends in warmer climes {Mo’s Dream Team}

A little over a month until Christmas, and I haven’t bought a single present yet. Who else hasn’t started? Please tell me I’m not the only one. I’ve got a non traditional Christmas card to share with you. Non traditional both in the image itself and in my colors. This card is going halfway around the world, so I thought I’d go all out with the non traditional.

I put together the floating presents and the image itself from Mo Manning’s Christmas Pool Tot in Photoshop, before merging the images and lowering the opacity to 15%. Merging the layers is necessary to avoid intersecting lines when lowering the opacity. I colored my image in yellows (though I did use an orange for the darkest yellow), pinks and aquas. Not my normal Christmas color scheme, but that was kind of the point on this summery Christmas card.

I used a stitched rectangle die from My Favorite Things to cut out my panel, glued it to a Hawaiian Shores cardbase from Papertrey Ink and added a simple cluster with a sentiment. The cluster is made from a Doodlebug doily, a pink Maja Design monochrome banner, a scrap of yellow patterned paper from Papirdesign and a sentiment banner made using a scrap of patterned paper from Studio Light. I realized after I’d glued my banners on that I hadn’t cut my sentiment banner on the one end like I normally do, so my banners are a little longer than normal, but once I realized they were already glued down, and I was not about to start over. I added a few clear crystals from Little Cards by Lucy, and that’s my card for today.

Lots of colors used on this one, even though it might not look like it.

Grattis – Det er bursdagen din {Ett trykk}{Hobbykunst}

Hei og hopp! I dag har jeg et enkelt kort å dele igjen. Kortet ble laget til en artikkel i Ett trykk om alternative layouter på kort. Om det er så veldig alternativt vet jeg ikke, men gøy å lage var det i det minste.

Jeg stemplet et av monstrene fra Monster Sized-platen til My Favorite Things med MFT Extreme Black blekk i Mistien min. Jeg fargela monsteret med Copics, stemplet over på det samme stedet med VersaFine Onyx Black for å få ordentlig svarte linjer og stanset ut med tilhørende die.

Jeg svertet Distress Oxide-blekk i fargen Twisted Citron på en relativt stor bit kartong og sprutet noen vanndråper over for å få den litt oksiderte effekten. På en annen bit kartong brukte jeg en stensil (Modern Radio Waves) fra Memory Box med mer Distress Oxide blekk til å få litt interesse på bakgrunnen. Jeg brukte fargene Salty Ocean, Peacock Feathers og Twisted Citron. Panelet limte jeg på kortbasen min med 3D-teip, så det har litt dimensjon.

Jeg stemplet en tekst fra Monster-platen til Huldra designstudio med VersaMark på svart kartong og embosset i hvitt, før jeg kuttet det ned til en strimmel og limte på kortet med 3D-teip. Jeg stanset ut ordet grattis fem ganger med en die fra Papirdesign og svertet det øverste laget.

Til slutt pyntet jeg enkelt ved å legge på noen dråper Nuvo Jewel Drops i fargen Key Lime rundt teksten. Jeg liker veldig godt å lage kort der alle elementene på kortet er samlet på ett sted. Da får man enkelt fokus på riktig sted, man får masse ledig plass som gjør at kortet får et rent og enkelt uttrykk, og man sprer ikke møkka, som jeg så fint pleier å si 😉

God jul {Mo’s Dream Team}

We’ve reached another Wednesday, and you know what that means – it’s Mo Manning time! I’ve really gotten into the swing of making Christmas cards, and so far this year, they’re all blue. I’m a sucker for blue Christmas cards, and they’re so much fun to make!

I colored up a nolines version of Happiness is and diecut my panel down to a scalloped square with a Lifestyle Crafts die, before adding lots of Chunky White embossing enamel from Stampendous as snow.

I added my panel to a piece of patterned paper from Maja Design using some dimensional adhesive. Matted it with blue Maja Design cardstock, then glued everything to my cardbase. I’m not a fan of big borders around my panels on my cards, but 1/16″ is perfect!

I diecut god jul using a Papirdesign die four times with the same blue cardstock, stacked them together, glued them to a vellum shadow and glued that directly to my image for a quick, easy sentiment.

Kjære pappa {Ett trykk}

Det er den andre søndagen i november, og det betyr farsdag i Norge. I fjorårets oktobernummer hadde vi en artikkel med fokus på farsdagskort. Likevel var det ikke helt vanlige kort, de åpnes nemlig på en litt annen måte enn vanlige kort. Man tar et ark kartong i lettersize og skjærer diagonalt, før man preger og bretter på 4 1/4″ på kortsiden og 5 1/2″ på langsiden. Her er min variant.

Jeg har brukt mørkeblå kartong fra Papertrey Ink (fargen heter Enchanted Evening) som kortbasen min, og lagd et lag på lag-kort som jeg likevel syns er ganske maskulint.

Jeg har blandet ark fra mange forskjellige serier fra flere produsenter på dette kortet. Her er Skolestart-serien til Papirdesign (arket med linjer i bakgrunnen og også det som ser ut som betong), Julehilsen fra samme produsent (trevirke), Kaffepause (det sennepsgule med sikksakk), også fra Papirdesign, Pipeline fra Fancy Pants (det blå mønsterarket) og til slutt Maja Design (bilen).

Arkene er limt litt småstrukturer, men likevel hulter til bulter, både rett oppå hverandre og med 3D-puter i forskjellige høyder for dimensjon. Det krevde litt planlegging, for all pynten måtte være limt fast i den ene halvdelen av kortet for at det skulle kunne åpnes. Jeg valgte den høyre halvdelen, og venstresiden av diagonalen har dermed ingen mønsterark, annet enn linjearket helt bakerst. Jeg har også limt magneter under et par av mønsterarkene, så kortet skal kunne lukkes ordentlig.

I tillegg til mønsterark brukte jeg noen andre elementer for å myke opp uttrykket litt. Jeg brukte en hullmønsterdie fra Papirdesign på en bit kartong og brukte biter av den her og der på kortet. Jeg stanset også ut en stor stjerne i kartong med en Spellbindersdie for å rydde opp litt, så ikke kortet så så rotete ut med alle mønsterarkbitene. Stjernen gjør også at bilen kommer bedre frem, og den er også en fin plass til å lime på glassrøret fra Tim Holtz med NSB-tekst stemplet inni med samme farge som kartongen.

Jeg brukte også noen chipboardbiter fra Snip Art som jeg dyttet inn her og der og limte på plass, og også noen finérstjerner fra Studio Calico. En liten bit blå sytråd fra Mölnlycke myker opp enda litt mer, og jeg blandet blekkfargen med litt vann og sprutet over kortet for å få det enda litt mindre rigid.

Siden kartongen er så mørk valgte jeg å bruke et mønsterark til skrivefelt inni kortet. Her stemplet jeg noen stjerner fra Stampers Anonymous med samme blekkfarge som jeg har brukt ellers, og den ene stjernen nede til høyre er andregenerasjonsstemplet for et litt dusere uttrykk. Jeg limte også på en bit av hullmønsteret mitt for en siste lille finish. Her syns også at arkene på kortets forside kun er limt på trekantpanelet til høyre.

Til dåpsbarnet

Hei og hopp!

Det går lang tid mellom lag på lag-kortene mine, men i dag har jeg laget et dåpskort. Denne gangen har jeg brukt Nesting Frames 8-settet til Lifestyle Crafts og lagd et fasongkort. Kortet blir liksom mer pyntet med en gang det får en annen form enn kvadratisk og rektangulært, og det er faktisk mye enklere å sette sammen fasongkort enn vanlige kort.

Jeg har stemplet et motiv med barnesko fra North Star Design og fargelagt. Jeg syns barnesko gjør seg så bra på dåpskort. Jeg har klippet rundt motivet og limt det med lave 3D-puterer  på et av mønsterarkene mine fra Maja Design. Jeg har brukt ark fra flere forskjellige kolleksjoner på dette kortet. Noe av det som er så bra med arkene til Maja Design er at de kan brukes på tvers av kolleksjoner, men likevel harmonerer de.

Selv om kortet er lag på lag er det ganske enkelt, alt er bare stanset ut og limt oppå hverandre, noe med dimensjon. Teksten fra North Star Design har jeg stemplet på et utstanset banner i en farge som matcher det brune i arkene. Jeg har pyntet meget enkelt med finérstjerner fra Studio Calico og perler fra FabScraps.

Her kommer dimensjonen bedre frem. Lave og høye 3D-puter er brukt om hverandre for å gi ulike høyder opp fra lagene under.

Innsidene har det samme oppsettet. Her har jeg brukt en die fra Papirdesign til å stanse ut en dekorativ slisse i den hvite kartongen for å lage plass til penger. Jeg har stemplet et bakgrunnsstempel fra NSD på den hvite sirkelen, og limt navnet på dåpsbarnet over med utstansede bokstaver av mønsterark. Den andre innsiden er lik, men der er den hvite kartongsirkelen beregnet til å skrive personlig hilsen på.

På baksiden av kortet har jeg stemplet en tekst på det hvite panelet og brukt den lille varianten av skoene som pynt.

Kortet er såpass tykt at det ikke får plass i en vanlig konvolutt. Jeg har derfor laget min egen. Jeg har brukt minivarianten av skoene også her, og rammet dem inn ved hjelp av en polaroidramme stanset ut med en die fra My Favorite Things.