Hei og hopp! De siste årene har jeg laget flere enkle kort enn de kvadratiske lag på lag-kortene jeg lagde “i gamle dager”. I dag har jeg virkelig gått tilbake til gamle kunster, her er det lag på lag (på lag), rufsing, litt maling med gesso (akkurat så mye (evt. lite) klin og klæsj som jeg liker), blomster, skjulte elementer og pynt på alle fire sider. Kortet er laget på bestilling til dåpen til en liten gutt.

Jeg har stemplet motivet Heaven Sent fra Lili of the Valley med Extreme Black blekk fra My Favorite Things og fargelagt med Copics. LOTV har ikke lenger gummistempler, men jeg ser at dette motivet nå finnes som digitalstempel.
Jeg stanset ut motivet mitt med en die fra Spellbinders og satte på en perlebord fra Wild Orchid Crafts på innsiden av kanten. Pyntet med blomster fra WOC og Kort & Godt, i tillegg til knapper fra Papertrey Ink malt med bittelitt gesso. I midten av de hvite sweetheartblomstene har jeg satt blå diamanter fra Kort & Godt, og i midten av den blå har jeg limt på en liten hvit perle.
Bak motivet har jeg gjemt en tag stanset ut med en die fra Magnolia. Jeg har satt en sløyfe med knapp i enden, og stemplet en tekst fra North Star Design på tagen med blekk fra Papertrey Ink. Bokstavene i navnet til dåpsbarnet er stanset ut i Maja Design papir med en Sizzix-die.
Kantdieen jeg har brukt for å lage stjerneborden som går på tvers av kortet kommer også fra Magnolia, det samme gjør hjerteswirlen jeg har lagt under blomstene mine.
På innsidene har jeg to identiske skrivefelt laget med den samme dieen som jeg brukte på forsiden til motivet mitt. Det gir en fin helhet til kortet. Den andre innsiden er lik denne. Veldig greit med ekstra god skriveplass på dåpskort, dåpsbarnet har jo hele livet foran seg.
Baksiden har det samme oppsettet, en tekst fra NSD og enda flere blomster.
Her syns relativt godt at det er en god del dimensjon på kortet. Spesielt postgangvennlig er det ikke, men dåpskort blir gjerne håndlevert, så jeg syns likevel det er innafor med såpass dimensjon.
Siden kortet ikke fikk plass i en vanlig konvolutt lagde jeg en eske til å ha det i. En liten diecut med stemplet tekst får pryde utsiden av esken.
Jeg stemplet robotene rett på kortbasen med lysegrått blekk og lot dem være sånn uten å fargelegge dem. Jeg stanset ut et par bannere i mønsterpapir fra Denim & Friends-serien til Maja Design med dies fra My Favorite Things og embosset en tekst fra Norsk Stempelblad AS på det ene.
Jeg limte på tannhjul fra idea-ology (mer Tim Holtz) og noen dotter fra Papirdesign i visuelle trekanter for å trekke øynene til teksten.
Blått og brunt banner, blått og brunt i dotter og tannhjul. Selv om dette kortet ikke er voldsomt overdådig liker jeg å holde meg til en enkel fargepalett, det gir mer ro og harmoni på kortet. Her ser du også en liten sniktitt på innsiden, jeg brukte nemlig rammen til det blå banneret på innsiden av kortet.
Jeg stemplet en tekst fra Papirdesign med mørkeblått blekk fra Papertrey Ink inni rammen min, og det er liksom det lille ekstra på kortets innside.
Kraft og hvitt syns jeg funker veldig bra til julekort, det gir et mye roligere utseende enn rødt. Jeg stanset ut en
Rammen fungerer også fint som et holdepunkt for blomsten min. Jeg stemplet blomsten med kraftfarget blekk, fargela veldig enkelt med en hvit blyant, og stemplet og embosset over i hvitt. Dette gjorde jeg på flere blomster, og til slutt klippet jeg dem så jeg fikk laget en lag på lag-blomst med lave 3D-puter mellom lagene. Til slutt sprutet jeg
Jeg stemplet blomstene og bladene i
Jeg ville ha en enkel, men ikke altfor enkel bakgrunn på kortet mitt. Valget falt på et ark med folierte gulldetaljer. Prikkene går litt inn i arket og gir et letterpress-utseende som jeg virkelig liker.
Jeg stemplet en tekst fra en stempelplate fra
Her kommer gullprikkene i hovedpanelet på kortet godt frem.
Jeg prøver å være flink til å få med hvilke tusjer jeg har brukt på motivene mine, veldig kort og enkel fargepalett denne gangen.
I’m back! I’m slowly getting back to this paper crafting thing after fracturing my shoulder in April. And now that I’ve started, I’m finding inspiration everywhere. From stamp sets that aren’t my style, from patterned paper that’s not my style, from color combinations in sequin mixes, I just hope it will translate once I actually get around to playing with paper and making stuff.
I’m rusty, there’s no doubt about that. So rusty, in fact, that I die cut the purple patterned paper behind my main panel instead of the main panel. The result is a slightly smaller card, and hopefully I’ll die cut the right pieces next time. I used Mo’s
I love the line of frogs waiting to kiss the princess, and the frog peeking out from inside the hollow log is such a great detail!
I added a piece of a small Doodlebug paper doily in the top left corner, along with some scraps of patterned paper by Pion design that I die cut using a couple of banner dies from My Favorite Things. Stamped a Huldra Designstudio sentiment in Memento Sweet Plum ink on one of the banners, and popped both banners up using foam squares. A few Papirdesign enamel dots, and my card is finished.
I love how the patterned papers from both Papirdesign and Pion Design match both the soft coloring I did on the image and those purple Papirdesign enamel dots.
Et av mine “varemerker” er kort som ser enkle ut, men som likevel tar en del tid å lage, så jeg tenkte det var på sin plass å avslutte med et sånt et. Et mønsterark, to dies (tre hvis man regner skyggen bak tusen takk) og noen krystaller.
Jeg startet med å stanse ut hjertesirkelen i hvit kartong fire ganger, og limte alle lagene oppå hverandre. Jeg gjorde det samme med tusen takk, men limte kun tre oppå hverandre, så vellumen under, og to nye lag med tusen takk under der igjen. Da kommer alt litt lengre opp fra mønsterarket bak og synes bedre enn om det var limt rett på.
I de åpne hjertene på rammen la jeg først et lag Wink of Stella glitterpensel, så et lag med Glossy Accents over. Glitter er vanskelig å få frem på bilder (spesielt når bildene er tatt sent på kvelden, som er tilfellet med disse, men i virkeligheten glitrer hjertene akkurat passe mye. Til slutt pyntet jeg med krystaller på en diagonal inni hjertesirkelen.
Det ser ikke ut som en typisk norsk bunad, og det er det heller ikke. Konfirmanten har nemlig islandsbunad, og den går i svart, hvitt og gull.
Jeg brukte ark fra forskjellige Papirdesign-kolleksjoner for å lage denne islandsbunaden, to av arkene jeg har brukt er fra Bryllupsfest-serien, ett ark fra Velkommen lille venn-serien og ett ark fra Gledelig jul-serien. De passet sammen til noe som ligner ganske bra på islandsbunaden.
Baksiden gjorde jeg ikke noe spesielt med, lagde et belte med det ene arket fra Bryllupsfestserien og har ellers holdt meg til svart kartong fra Papertrey Ink på skjørtet.
Jeg stanset ut en die fra Papirdesign i fem lag av Berry Sorbet kartong fra Papertrey Ink og limte dem rett på lommen. Jeg pyntet enkelt med blomster og blader fra I am Roses og Wild Orchid Crafts, limte på noen perler fra Papirdesign og et par sommerfugler fra Snip Art.
Kortet for øvrig er laget som et vanlig dobbelt kort, med paneler til skrivefelt inni. Kantene på selve bukselommen er ikke 100 % rette, så resten av målene måtte tilpasses deretter. Det var også en av grunnene til at jeg valgte å rufse kantene på papirene, da er det ikke så farlig at det ikke er helt perfekt. Av en bit mønsterark fra Summer Crush-kolleksjonen til Maja Design stanset jeg ut en sirkel med pyntekant med en die fra Cottage Cutz og stemplet en tekst fra Stempelglede med Espresso Truffle blekk fra Memento. Følte at jeg måtte ta igjen litt av pynten fra forsiden, så det ble en liten sommerfugl her også.
I used Mo’s
The pink I used for the dress matched perfectly with the roses in the Vintage Romance collection by Maja Design. I stacked white konfirmant diecuts on top of each other and finished off with a pink one on top colored with the darkest Copic I used for her dress. I’ve added dimension to pretty much all the panels, and a few flowers to embellish a little.
When you pull on the front of the card, there’s a neat little suprise behind it, four accordian folded “walls”, one on each side. I stamped confirmation sentiments from Norsk Stempelblad AS in Papertrey Ink Autumn Rose ink on punched circles of patterned paper and added them to my accordian folds.
Inside the “walls” of the card, I put a sentiment from Stempelglede, stamped in the same Autumn Rose ink from Papertrey Ink that I used on the punched circles.

Jeg satte en hvit utstanset oval på 3D-puter for dimensjon og limte på en dame stanset ut i flere lag kartong. Jeg er ikke spesielt glad i strukturen på Bazzill, så jeg har stanset ut figuren, så det er baksiden av kartongen som vises. Den er glattere. Ordet konfirmant med skygge stanset jeg ut av de samme mønsterarkene som er i bakgrunnen. Limte på blomster av ymse slag (hortensia med perle, kirsebærblomst, roser og tulipaner), og kortets forside var i boks.
Kortet skulle ha plass til pengelomme, så i den ene ovalen på innsiden stanset jeg ut bølgekanten med en die fra Gavekort-settet. Ovalen er kun limt i kantene til panelet bak, så det går fint an å putte noen sedler i lommen. Stemplet på en tekst med Memento Espresso Truffle og satte på konfirmantens navn med klistremerkebokstaver. Høyre innside har plass til personlig hilsen.
Jeg fortsetter med det samme oppsettet også på baksiden av kortet. En fin tekst som passer perfekt både til konfirmanten og til ovalen den er stemplet på. Jeg limte på noen blomster også her, som en liten siste finish.