Gratulerer med dagen {Copic Marker Norge}

It’s birthday time over at Copic Marker Norge. CMN turns 6, and we’re celebrating with a blog hop. If you haven’t already, I suggest you head over to the blog to take a peek at the rules and also the main prize. The deadline for this blog hop is September 25 at 9 pm CEST, so you’ve got about ten days to hop. Here’s the list:

CMN 

Elin – you are here!

Elizabeth

Kjersti

Kristina

Lisabeth

Siv

Kjersti B

CMN 

I’ve made a 25th birthday card. It’s a commissioned piece, and as usual I’ve tried to use some scraps, this time the papers are from Maja Design. I colored up Mo Manning’s Tall Cake for my card, she’s perfect for birthday cards.

The next person on our hop is Elizabeth. She’s got a gorgeous creation for you.

Julen er her {Papirdesign}

Ok, så er kanskje ikke julen her ennå, men de nye julearkene fra Papirdesign er i det minste rett rundt hjørnet. Har du sett dem? De er rålekre!!! Inspirert av de nye, blå julearkene har jeg laget et lite brettekort med de blå julearkene fra i fjor. Jeg er veeeeldig svak for blå jul.

Papirdesign 09 brettekort front

Et brettekort ble det denne gangen. Sammenbrettet er det hele ganske lite, det måler knappe 4×4″, men magien skjer idet du åpner sløyfen og bretter det opp.

Papirdesign 09 brettekort inni

Det er nemlig ikke så lite likevel. 7 paneler og en lomme med tag med plenty av plass til å skrive på. Jeg har prøvd å ikke bruke for mange ark, for jeg vil ikke at det skal bli rotete, men jeg vil heller ikke at det skulle se ensformig ut, så litt forskjellige ark må man ha likevel.

Papirdesign 09 brettekort inni detalj

Stempelsettet Høytid så fin er genialt til sånne kort. Det består nemlig av tre “verselinjer”, så jeg har stemplet hver av dem på oval diecut av mønsterark laget med den minste ovale dieen med hullkant fra Hipp hurra, oval-settet. Ovalene er satt på hvert sitt panel, og jeg har pyntet veldig enkelt med utstansede snøfnugg.

Papirdesign 09 brettekort flatlay

Tekstene jeg har stemplet på vimplene valgte jeg fordri de er små og ikke minst fordi de er i samme stil og font som stempelet jeg har fordelt på ovalene. Ved å bruke samme stil på alt unngår man også rotete inntrykk.

Papirdesign 09 brettekort tag

I lommen på høyresiden av kortet skjuler det seg som nevnt en slags tag man kan skrive på. Jeg har delvis stanset ut den største ovale dieen med hullkant øverst på tagen og stemplet et par snøfnugg fra Reinsdyr-settet med blått blekk.

Produkter brukt:

Ark:

Gledelig Jul – Kristtorn, blå PD 16200

Gledelig Jul – Pepperkakebyen PD 16215

Stempler:

Reinsdyr PD 12688

Høytid så fin PD 12691

Tag PD 12685

Furukvist PD 14917

Dies:

Hipp hurra, oval PD 17236

Dette kortet kan se litt innviklet ut, men det er ikke vanskelig å lage, jeg lover. Håper du ble inspirert til å prøve noe lignende.

Jul i hjertet {Papirdesign}

Hei og hopp. Vi har en ny utfordring hos Papirdesign. Løp inn i bloggen, se hva det er, og bli med på moroa. Her er mitt inspirasjonsbidrag denne gangen – et ganske så enkelt julekort.

Ja, det minner veldig mye om mitt forrige innlegg. Henrikke satt i går kveld og fargela et motiv, og da hun var ferdig fikk hun lyst til å lage et CAS-kort. Hun hadde lyst til å lifte mitt forrige kort, og jeg sa til henne (hva hadde man gjort uten iMessage) at hun bare skulle kjøre på. Kortet hennes ble ikke helt likt som mitt, men hun hadde mer eller mindre det samme oppsettet som jeg har her (bortsett fra at jeg har dotter og at tekstbanneret hennes var lengre enn mønsterarkbannerne). Da jeg skulle lage dette kortet i morgentimene i dag (det hadde begynt å bli lyst da jeg var ferdig) hadde jeg veldig lyst til å lifte hennes kort igjen. Så dette kortet er forsåvidt en lift av en lift av meg selv.

Blått og brunt – det blir liksom ikke feil. Disse Papirdesign-produktene har jeg brukt på kortet mitt:

Ark:

Gledelig Jul – Kristtorn, blå PD12600

Gledelig Jul – Pepperkakebyen PD 16215

Stempel: 

Reinsdyr PD 12688

Annet: 

Dotter, blå

I tillegg har jeg brukt chunky white embossing enamel fra Stampendous og en bannerdie fra Project Life.

 

Til konfirmanten {Papirdesign}

I dag har jeg et kort til konfirmant å vise frem, laget med produkter fra Papirdesign. Det er forøvrig samme konfirmant som skal få dette kortet. Da jeg leverte det forrige fikk jeg ny bestilling nesten med en gang til samme konfirmant, og da var det bare én ting å gjøre.

Jeg valgte å lage et skjortekort denne gangen, etter trinn-for-trinn-beskrivelse på bloggen til Maya Stenshagen.

Jeg er veldig glad i blått, så arket En stjerne fra Muligheter-serien var en skikkelig innertier. Med knapper og silkebånd som matchet i farget var valget lett.

Jeg trædde en liten tråd fra en gammel vevspole fra min bestemor i hullet på klokken (som jeg forøvrig fikk fra gode Cornelia for noen år siden), skjærte hull i lommen og vips, så hadde jeg lommeur. Den andre lommen er også skjært i overkant, så der er det plass til penger.

Når skjorten åpnes kommer skrivefeltet frem. Jeg har stemplet en tekst rett på mønsterarket og embosset i hvitt, mens jeg på feltet med plass til personlig hilsen har brukt hvit kartong og et stjernestempel stemplet med blått blekk. Enkelt, men det pynter likevel litt opp et ellers helt plain hvitt panel.

Jeg lagde en konvolutt som matchet kortet mitt. Jeg brukte en konfirmantdie og stanset ut ordet konfirmant i det samme mønsterarket jeg har brukt på selve kortet. Under limte jeg på klistremerkebokstaver.

Produkter brukt:

Ark: Muligheter – En stjerne PD16143

Stempel: Nesten mann PD14964

Die: Konfirmant 2 PD15062

Annet: Alfabet PD108 Blå

Håper du ble litt inspirert til å gjøre litt mer ut av kortene dine enn å bare brette vanlig.

Påske? Sommer? Ny start {CopicMarkerNorge}

I dag har vi en ny utfordring på CopicMarkerNorge-bloggen. Vi vil se en ny start.

Jeg har faktisk brukt et påskemotiv på kortet mitt denne gangen. Motivet kommer fra Saturated Canary og heter Easter Dress. Men jeg har jo ikke laget et påskekort, selv om påsken er et symbol på en ny start.

Jeg har brukt papirer fra Vintage Spring Basics og Sofiero-kolleksjonene til Maja Design. Jeg har funnet ut at jeg må kvitte meg med litt rester, så innsidene har litt andre ark enn utsidene, siden jeg ikke hadde store nok rester til å dekke alle fire sidene. Jeg har pyntet med blomster fra Wild Orchid Crafts, Kort & Godt og Papirdesign (hvor den store hvite kommer fra er jeg ikke sikker på), og spredd noen krystaller fra Papirdesign rundt blomstene. Midten i den store hvite blomsten har jeg erstattet med rosa pyntebær fra Magnolia. Et par små sommerfugler fra et av mønsterarkene med perler fra Kort & Godt som kropp er den siste pynten.

På baksiden har jeg pyntet veldig enkelt med flere blomster. Teksten her kommer fra Stempelglede og kan egentlig brukes til nesten alle anledninger, syns jeg. Her syns også litt av hovedpanelet på den ene innsiden, som er et av Vintage Spring Basics-arkene.

Som vanlig avslutter jeg med fargene jeg har brukt på motivet mitt. Jeg har også brukt R52, som er en farge jeg har laget selv.

 

Analoge stjerner {Ett trykk}

I juninummeret av Ett trykk skrev jeg en artikkel med fokus på bevisste fargevalg under kortlagingen. Jeg bruker bevisst fargeteori på kortene mine, og dette kortet er et av kortene fra artikkelen.

På dette kortet har jeg brukt analoge farger. Analoge farger er farger (gjerne tre) som ligger ved siden av hverandre på fargehjulet. De skaper ofte veldig rolige og balanserte design og er enkle å jobbe med.

Jeg startet med å blende tre farger distress ink på hvit kartong. Med stick-it på baksiden stanset jeg ut stjernedieen fra Papirdesign og gjorde mitt beste for at bitene ikke skulle komme helt fra hverandre når jeg tok bitene ut av dieen. Jeg stanset også ut en i hvit med stick-it bak og en i hovedkartongen som hele stjernepuslespillet mitt skulle plasseres i.

Med alle bitene satt sammen til et slags bilde svertet jeg kantene på hovedpanelet lett med distress ink og satte det på lave 3D-puter på en hvit base. Jeg stemplet en enkel tekst med VersaMark og distress ink på et banner og satte på noen enamel dots. De pynter opp og drar samtidig øyet til teksten, en ganske effektiv måte å lage fokus på på et kort som er ganske enkelt.

Et bittelite rødt julehus {Mo’s Dream Team}

Jepp, jeg har begynt julekortproduksjonen. Og dette lille kortet (4×4″) er dagens inspirasjon fra meg på Dream Team-bloggen til Mo Manning.

Jeg har brukt Snowy House, printet det ut veldig lite og fargelagt med Copics (BV27 [selvlaget], BV25, BV23, BV20, BG99, BG96, BG93, Y18, E19, R29, E07 og blender), før jeg har strødd chunky white embossingpulver fra Stampendous over og embosset. Den lille søte teksten fra Julehilsen-platen til Norsk Stempelblad AS er stemplet med Memento Tuxedo Black blekk. Jeg har stanset ut noen små hvite snøfnugg med en Marianne Design die og satt på noen diamanter fra Kort & Godt. Panelene med hullkanten er laget med dies fra Papirdesign, og mønsterarkene jeg har brukt kommer også derfra.

Når man knyter opp sløyfen og begynner å åpne kortet ser man at det er litt mer enn 4×4″, hvertfall inni. Her har jeg embosset et par tekststempler fra Papirdesign i hvitt rett på det røde mønsterarket og satt på noen flere snøfnugg, både de fra Marianne Design og noen jeg har stanset ut med to dies fra Memory Box.

Bretter man det grønne panelet (som egentlig er en lomme) til side, finner man nok et grønt panel å brette til motsatt side, og da vises to nisser på de grønne mønsterarkene og hovedhilsenen fra Stempelglede embosset på det røde mønsterarket, inni en diecut laget med en die fra Memory Box. Nissene kommer fra et utklippsark fra Pion Design, og jeg har brukt en die fra Papirdesign til å lage ovaler av dem. Flere snøfnugg også her.

Inni lommen på venstresiden har jeg laget et enkelt skrivefelt. Jeg har delvis stanset ut en oval die på toppen for å få litt sammenheng med resten av kortet, og annengangsstemplet noen snøfnugg med Memento Espresso Truffle.

Når man åpner flappen med nissen på høyresiden av kortet finner man nok en tekst fra Papirdesign embosset i hvitt, fordelt på tre ovaler i det røde mønsterarket. Det er ett sammenhengende stempel med tre verselinjer, så jeg maskerte bort det i midten mens jeg stemplet de to andre og embosset. Jeg renset stempelet og stemplet bare midten den andre gangen på en annen del av mønsterarket. Da fikk jeg nok plass mellom versene mine til å kunne stanse ut hvert vers for seg.

 

Fuglekvitter {Papirdesign}

Hei hei!

Jeg fikk bestilling litt tilbake på et 60-årskort til en dame. Siden det er tid for sommer og sol syns jeg det passet fint med dette fuglemotivet på kortet mitt. Jeg har fargelagt det superenkelt med Copics, satt på en tekst og bygget det opp fra kortets base.

Jeg har laget en bølgete blondekant bak motivet mitt, jeg syns det pyntet opp ganske mye og det hentet også opp fargen fra mønsterarket og kartongen og ga litt kontraster.

Utrolig nok har jeg bare brukt ett mønsterark på dette kortet (bortsett fra noen rester av et grønt mønsterark til å stanse ut blader), men jeg har brukt begge sidene på arket, så alt ser ikke likt ut likevel. Jeg har embosset 60, klippet ut og limt på resten av kortet og pyntet ellers med blomster og perler.

Innsidene har jeg laget ganske enkle, jeg har brukt en rammedie til å stanse ut den fargede kartongen og limt hele panelet på chipboard, så det kom litt opp fra mønsterarket som er bak.

Den andre innsiden er laget på samme måte, men har plenty av plass til en personlig hilsen under fuglene som sitter så fint på rekke og rad øverst på panelet mitt.

Jeg har holdt meg til fugletemaet på baksiden, med samme oppsett som på kortets forside, om i noe enklere utførelse. Siden det ikke var plass til jubilantens navn på forsiden brukte jeg det like så godt her.

Bokstavene var i utgangspunktet litt for lyse, så jeg gikk over dem med en blå tusj før jeg satte dem på kortet. Det var ikke før etter at kortet var ferdig at jeg innså at jeg hadde en pakke med mørkere blå bokstaver. Jaja, jeg får bruke dem neste gang!

 

 

 

En liten regnbue {Ett trykk}

I juninummeret av Ett trykk hadde vi en artikkel med fokus på forskjellig bruk av vellum. Her er mitt lille kort.

Jeg stemplet et sikksakkstempel fra Papirdesign flere ganger etter hverandre og embosset i hvitt. På baksiden farget jeg med Copics i regnbuerekkefølge. Det er viktig å ikke farge med tusjene på samme side som embossingen, siden tusjtuppene vil bli ødelagt hvis de kommer i kontakt med embossingen.

Jeg bygget opp en ramme av hvit kartong som jeg limte vellumen min på for å få litt høyde på den opp fra kortets base. På toppen har jeg en lysegrå ramme der jeg har et innebygd banner med en tekst fra Papirdesign.

Her vises det bedre at banneret og den grå rammen går i ett. Litt presisjonsarbeid med en skarp kniv er alt som skal til. Teksten er stemplet med Hero Arts Soft Granite blekk og jeg har limt på bittesmå diamanter fra Kort & Godt som pynt.

Til brudeparet {Mo’s Dream Team}

Det er onsdag, og nok et Mo Manning-bidrag er på sin plass fra meg. Dagens prosjekt er en eske til et bryllupskort. Mine kort har en tendens til å bli litt tykke, så da passer det bra med eske istedenfor konvolutt til å ha dem i.

It’s Wednesday, and time for another Mo Manning creation from me. My project for today is a box for a wedding card. My cards tend to be a bit thick, so a box is better than an envelope, I think. 

Jeg har brukt Bride and Groom til esken min, og som vanlig har jeg fargelagt med Copics. Jeg har ellers pyntet esken med papirer fra Vintage Wedding-serien til Maja Design, et diecut hjerte laget med en Papirdesign-die og et stempel fra Stempelglede, stemplet med Blueberry Sky blekk fra Papertrey Ink.

I used Bride and Groom for my box, as usual colored with Copics. I used patterned papers from the Vintage Wedding line by Maja Design, a heart I diecut using a Papirdesign die and a stamped sentiment from Stempelglede, stamped in Papertrey Ink Blueberry Sky ink.

Jeg har montert hjertet med lave 3D-puter og limt på brudeparet med litt høyrere 3D-puter. Jeg har også brukt Nuvo-dråper til å lage de gjennomsiktige dottene på esken.

I added the heart using foam squares that are half the height of nomal ones, and then I added the bride and groom using regular foam squares. I also added a few Nuvo drops to the lid of my box. 

Her ser du også siden av lokket, der jeg har brukt den nederste stripen på et av mønsterarket til å pynte med. Her ligger også kortet i den nederste halvdelen av esken.

Here you can also see the side of the lid. I used the bottom strip on one of the patterned papers for that. In this photo you can also see the card in the bottom half of the box. 

Og sånn ser det ut når kortet er tatt ut av esken. Jeg har brukt den samme dieen som på lokket av esken stanset ut i hvit kartong, og en annen die fra det samme settet (fra Papirdesign) stanset ut i mønsterark som jeg har limt oppå. Det blir litt mer liv i det med en gang, og henter samtidig opp tråden fra kortet, som har det samme hjertet på fronten.

This is what it looks like when the card is out of the box. I used the same die as on the lid, diecut in white cardstock and another die from the same set (from Papirdesign) diecut from patterned paper, and glued that on. The detailed heart adds interest to the box, while keeping the heart theme from the actual card going.