Skogstur? {Ett trykk}

I desembernummeret av Ett trykk hadde vi fokus på Whimsicalstilen. Dette kortet var et av mine bidrag til artikkelen og er egentlig et stilstudium i maskering av motiver, for det er ikke mye annet som utgjør dette kortet.0616-whimsical01-mama-elephant-woodland-gifts-rett-forfraMotivene fra Mama Elephant er først maskert, før jeg har airbrushet svakt over det hele (bortsett fra bakken) med lyseblått for å lage en slags himmel. Da himmelen var ferdig maskert fjernet jeg maskeringen på bakken og la en maske på himmelen og airbrushet bakken med grønt. Da jeg var ferdig med airbrushingen tok jeg av alle maskene og fargela resten.

0616_whimsicaltft10_elinFor å pynte opp bittelitt har  jeg  lagt et strøk med glitterpensel og så et lag Glossy Accents oppå der igjen. Glossy Accents gjør at glitteret glitrer enda mer, og  er også med på å skape ørlite mer dimensjon.

0616-whimsical01-mama-elephant-woodland-gifts-liggendeJeg skjærte panelet litt ned og satte det på en bit mosegummi for dimensjon. Mosegummi er ofte bedre enn 3D-puter når det er store flater som skal forhøyes, og man slipper at kortet blir knørvet i postgang.

0616-whimsical01-mama-elephant-woodland-giftsJeg følte jeg måtte gjøre litt med innsiden også, så der har jeg maskert bakke og himmel på samme måte som på forsiden av kortet, og airbrushet. Jeg satte på et lite ekorn jeg hadde fargelagt, som er det siste av alle dyrene i stempelsettet.

Jentebaby {Copic Marker Norge}

sneak-peekVi er halvveis i februar, og det betyr at det er på tide med en ny utfordring hos Copic Marker Norge. Denne gangen spiller vi bingo, gå inn på CMN-bloggen for å se bingobrettet og bli med på moroa.  Hvis du er på jakt etter dagens Mo Manning-bidrag finner du det i innlegget nedenfor dette.

02-februar-mo-manning-eadan-frontJeg har laget et babykortet denne gangen, med motivet Eadan fra Mo Manning. Kortet ble laget i helgen, da vi hadde en aldri så liten uoffisiell DT-helg med hele Ett trykk-gjengen og koset oss masse med kortlaging hjemme i stua til Åshild.

02-februar-mo-manning-eadan-front-liggendeDe nye, fine babyarkene til Papirdesign ropte høyt på meg, så jeg byttet ut min opprinnelige plan for mønsterark til fordel for disse. Alt av papir på kortet er stanset ut med diverse dies, og jeg har lesset på med blomster fra Wild Orchid Crafts og pyntebær og perlekjeder fra Kort & Godt.

02-februar-mo-manning-eadan-front-tag-uteBak motivet har jeg gjemt en tag, stanset ut med en Magnolia-die. Sløyfen. Har jeg festet til tagen med litt hvit hemp og en knapp fra Melissa Frances. Teksten er et nytt stempel fra Papirdesign.

02-februar-mo-manning-eadan-baksideBaksiden har jeg laget relativt enkel, med noen flere blomster og enda en tekst fra den nye babyplaten til Papirdesign.

02-februar-baby-fairy-eadan-copicsSom vanlig avslutter jeg med fargene jeg har brukt på kortet mitt. Jeg har også brukt RV97, som er en farge jeg har laget selv.

Hjerteklem {Mo’s Dream Team}

mo-manning-make-a-wish-front-liggende-ps

Hei og hopp!

Ny onsdag og nytt bidrag fra meg i Dream Team-bloggen til Mo Manning. Denne gangen et lite, enkelt kort med Make a Wish i fokus.

Hi everyone! Another Wednesday and another contribution from me on Mo Manning’s Dream Team blog. This time it’s a small, simple card focusing on Make a Wish

mo-manning-make-a-wish-front

Jeg har fargelagt den søte jenta med Copics, som vanlig. Kortet lagde jeg veldig enkelt, og det måler ikke mer enn 4 3/4 x 3 1/4″, så det er mindre enn et 4 bar-kort.

I colored the cute girl with Copics, as usual. I made the card very simple, and it’s small. It measures 4-3/4 by 3-1/4″, so it’s smaller than a 4 bar card. 

mo-manning-make-a-wish

Nede i det høyre hjørnet lagde jeg en liten cluster med en bit av en kakeserviett, et mønsterark og et banner med stemplet tekst fra Norsk Stempelblad AS. Til slutt satte jeg på noen dotter jeg har laget med Nuvo Crystal Drops fra Tonic Studios.

In the bottom right corner I added a cluster with a doily, a piece of patterned paper and a banner with a stamped sentiment from Norsk Stempelblad AS. At the end I added some dots I made with Nuvo Crystal Drops from Tonic Studios. 

mo-manning-make-a-wish-copicsSom vanlig avslutter jeg med fargene jeg har brukt på motivet mitt.

As usual I finish with the colors I used on my image. 

Sent, men godt {Mo’s Dream Team}

cas-mo-manning-snow-pals-front-skratt-ps

Ting er litt hurramgerundt om dagen, men her kommer et skikkelig gla’kort.

Things are a little bit crazy around here these days, but here’s a real happy card. 

cas-mo-manning-snow-pals-front-skrattDet er min dag på Mo Manning-bloggen i dag, og jeg har laget et enkelt kort med Snow Pals for anledningen, som vanlig fargelagt med Copics.

Today’s my day on Mo Manning’s DT blog, and I’ve made a very simple card with Snow Pals for the occasion, colored with Copics as usual. 

cas-mo-manning-snow-pals-frontJeg har splattet noen bittesmå dråper turkis, gul og svart Dylusionsmaling over mer eller mindre hele kortet for litt mer interesse enn en heeeelt hvit bakgrunn.

I splashed some teeny tiny drops of teal, yeallow and black Dylusions spray across the entire card for a little bit more interest than a plain white background. 
cas-mo-manning-snow-pals-detalj-cluterØverst i det venstre hjørnet har jeg laget en liten cluster med en kakeserviett, noen mønsterark og enamel dots i spreke farger og et stempel fra den nye takkeplaten til Norsk Stempelblad.

In the top left corner I made a little cluster with a doily, some patterned paper and enamel dots in cheery colors and a stamp from the new Thank you stamp set from Norsk Stempelblad.

cas-mo-manning-snow-pals-front-skratt-fra-hoyrePelskantene på motivet er dekket med hvit flock, og jeg har brukt snow paint for bakken for litt dimensjon. Jeg strødde litt distressglitter på snøen før den var tørr, da sitter den godt fast.

The trimmings in the image are covered with white flock, and I used some snow paint on the ground for a little dimension. I sprinkled some distress glitter on the snow paint before it dried, making it stick without the need for glue.

cas-mo-manning-snow-pals-copicsSom vanlig avslutter jeg med fargene jeg har brukt.

As usual I finish with the colors I’ve used. 

Litt magi {Copic Marker Norge}

01-januar-bursdag-front-skratt-psHei og hopp og god søndag!

Det er et nytt år og vi begynner friskt i årets første utfordring hos CopicMarkerNorge – temaet er nemlig VINTER.

01-januar-frost-bursdag-front-skrattJeg har laget dette enkle lille kortet. Med øyekatarr er det ikke mye fargelegging jeg har orket i det siste, men jeg klarte da å få i land denne på et vis. Motivet heter Frost og kommer fra Mo Manning – du finner det i nettbutikken her.

01-januar-frost-bursdag-frontJeg har dekket alt det blå på motivet med glitter og bare satt på noen enkle vimpler av mønsterarkrester for å lage kortet mitt. En liten stempeltekst fra Norsk Stempelblad AS og noen hvite Nuvo crystal drops, og kortet var ferdig.

01-januar-frost-cas-copicsJeg har vært sløv i det siste til å vise fargekart på prosjektene mine, men jeg skal prøve å skjerpe meg i 2017 og jeg har hvertfall fått det med nå. Kanskje det bør være nyttårsforsettet mitt?

 

Popup {Ett trykk}{Mo’s Dream Team}

I fjorårets desembernummer av Ett trykk hadde vi en artikkel med fokus på popupkort. Popupkort er kort som ofte ser helt vanlige ut fra utsiden, men så fort det åpnes popper det opp en liten overraskelse inni. Jeg hadde aldri laget popupkort før, og grublet fælt på hvordan jeg skulle løse oppgaven, helt til jeg fikk en G(eni)AL idé. Jeg ville nemlig lage et popupkort med shakerpanel foran. Og ikke nok med det, jeg ville også ha en slags variant av popupelementene på forsiden. For en som er så uerfaren innen popup som det går an å komme, var det en ganske ambisiøs plan jeg la. Glad i fargelegging som jeg er fant jeg ut at jeg skulle ha så mye som seks motiver på dette kortet. Sa jeg at det var en G(eni)AL plan? ET0615 popup frontPå forsiden har jeg lille Jack Waiting fra Mo Manning. Jeg har klippet bort mesteparten av stempelet (det er et veldig høyt vindu med også), for jeg ville bare ha den lille gutten med bamsen. Han ser ut på de andre fem motivene, som ligger bak shakerpanelet med glitter. Jeg ville ha det til å se ut som om han hadde veldig lyst til å være med på moroa ute i kulden, han lengter ut.

ET0615 popup innsideOverraskelsen på innsiden er alle motivene som står utenfor vinduet på forsiden av kortet, her i litt større utgave enn i vinduet, og kuttet ut individuelt med saks og tapetkniv. Tidkrevende, men absolutt verdt det. Bakgrunnen er Spring Rain kartong fra Papertrey Ink, og jeg har brukt en snøstensil fra Simon Says Stamp med embossingpaste for å lage snø i bakgrunnen. Hele snømannen, sløyfen på lyktestolpen, pakken til jenta helt til høyre og vingene til engelen har alle fått et lag med Wink of Stella glitterpensel. Snøkulen, glasset på lykten og snuten til hunden har fått et lag med Glossy Accents.

ET0615 popup skrått høyreJeg er veldig glad i å ha masse skriveplass i kortene jeg lager, men fant fort ut at det er vanskelig på popupkort. Jeg ville ikke at det skulle se rotete ut, så jeg tok et gammelt tekststempel fra Norsk Stempelblad AS som jeg stemplet med Papertrey Ink Blueberry Sky blekk.
ET0615 popup skrått venstreHer syns det litt bedre at det faktisk er et popupkort. Som om det ikke var nok at jeg var nybegynner og aldri hadde laget popupkort før ville jeg også at selve festene til popupmekanismene skulle vises så lite som mulig, så det meste er faktisk gjemt mellom den blå snøbakgrunnen på innsiden og mønsterarket på forsiden av kortet. Jeg har bare skjært små slisser i kartongen så jeg fikk tredd acetatstripene mine gjennom. Tidkrevende kan man trygt si at det var, men det var definitivt verdt det!

ET0615 popup skrivefeltProblematikken med skriveplass løste jeg ved å lage den hvite innsiden som en lomme, og i lommen ligger skrivefeltet godt plassert. Jeg har stanset ut en halvsirkel på baksiden av lommen, så skrivefeltet skulle være litt enklere å få tak i.

Glitrende, god jul {Ett trykk}

I Helt enkelt-artikkelen i fjorårets desembernummer av Ett trykk hadde vi fokus på glitter som pynt, og jeg lagde to kort, dette er det andre.

ET0615 glitter frontJeg er veldig glad i produktene til Papertrey Ink på enkle kort, så det kommer vel ikke som noen stor overraskelse at nesten alt på dette kortet (med noen hederlige unntak) kommer derfra. Den lyseblå kartongen er Summer Sky fra PTI, den mørkebrune kartongen er Chocolate, også PTI, og alle dies jeg har brukt kommer også fra PTI, diessettet heter In the Meadow. Det finnes også et stempelsett med samme navn, og disse er selvsagt geniale å kombinere, selv om jeg bare har brukt dies på dette kortet. Trærne er dynket kraftig i VersaMark-puten min, før de fikk et lag med sticky embossingpulver som ble varmet opp, og til slutt strødde jeg rock candy distressglitter over. Herlig glitrende, hvite juletrær!! Det lille stempelet kommer fra minijuleplaten fra Norsk Stempelblad AS som ble sluppet på StempelScrapmessa i fjor høst, og er stemplet med Summer Sky blekk fra PTI.

ET0615 glitter flatt skråttEn liten skråvisning av kortet viser at det er litt dimensjon i det selv om det er veldig enkelt. De fleste av panelene på fronten av kortet er festet med lav 3D-teip fra Clas Ohlsson.

ET0615 glitter innsideEnkel innside også. Et slags snølandskap har jeg laget på frihånd med hvit kartong og tapetkniv, mens den glitrende snømannen er stanset ut med die fra samme serie som trærne og rådyrene og har fått samme glitterbehandling som trærne. Nok en liten tekststripe fra stempelsettet til Norsk Stempelblad stemplet med samme farge, og likevel er det masse plass på “himmelen” til personlig hilsen til kortets mottaker. Enkelt og greit.

En enkel form for shabby chic? {Ett trykk}

I otobernummeret av Ett trykk hadde vi focus på shabby chic i stilartikkelen vår. Jeg har allerede vist frem dette kortet (link til blått), og her kommer et til. En noe enklere utførelse på dette, men jeg syns likevel viktige elementer i stilarten er med.

ET0516 shabby chic bestilling Nina 51 front skrått liggendeJeg syns lyse papirer er viktig i shabby chic-stilen, og disse arkene fra Inkido var midt i blinken. Det rosa mønsterarket, som for det meste er skjult bak kakeservietten, har jeg til og med duset ned litt med gesso. Jeg har også brukt gesso sporadisk i kantene da kortet var ferdig. Kantene er også sydd på symaskin, og jeg har rufset, brukt blonde, perler, blomster og kakeserviett, alle viktige shabby chic-elementer.

ET0516 shabby chic bestilling Nina 51 front skrått detaljBlomstene har jeg dekket med glitter. Chipboardranke og -sommerfugler er malt med hvit gesso og rosa distressmaling. Bokstavene og tallene er stanset ut i mosegummi og det nedtonede rosa mønsterarket.

ET0516 shabby chic bestilling Nina 51 innsidePå innsiden satte jeg de tre siste sommerfuglene jeg hadde malt, alle med to 2 mm perler fra Kort & Godt til kropp. Tekstene fra Norsk Stempelblad AS er stemplet med Memento Espresso Truffle rett på det ene mønsterarket. Kantene er rufset med en fingernegl, det gir et litt annet uttrykk enn rufsing med kantskraper.

ET0516 shabby chic bestilling Nina 51 bakside detaljJeg brukte nok en tekst fra Norsk Stempelblad AS på baksiden, og pyntet lett med blomster med masse glitter også her.

Jul i hjertet {Ett trykk}

Det er riktignok ikke jul helt ennå, men det er abssolutt ikke for tidlig å lage julekort. Dette ble faktisk laget tilbake i april, og er publisert i årets Julehilsen. Vi skulle lage enten nostalgiske eller moderne julekort, så jeg har prøvd meg på en nostalgisk versjon. Vanligvis har jeg jo kort med fargelagte motiv, men noen ganger har jeg lyst til å lage noe annet også. Papirene i Glistening Season-kolleksjonen til Pion Design er i nydelige blåfarger, og jeg er veldig svak for blå julekort, så det var egentlig grei skuring. Jeg brukte et brunt ark fra Wintertime in Swedish Lapland som kontrast, så kortet ikke er HELT blått. Jeg stanset ut en kakeserviett med en Cheery Lynn-die og stanset ut et hull i midten av den. Resten av kakeservietten satte jeg på 3D-teip. Motivet fra et av mønsterarkene stanset jeg ut i en sirkel og satte rett på den blå “basen”. Sirkelen jeg har satt rundt er montert på mosegummi, så det blir en slags dimensjonell ramme – motivet er helt bakerst, så kommer kakeservietten på 3D-puter og sirkelen proppet opp oppå der igjen. Sirkelen har fått et lag med distressglitter, det har også snøfnuggene jeg har stanset ut med en My Favorite Things-die. Jeg har pyntet enkelt med noen kongler plukket i skogen på hytta. De har jeg malt litt hvitere med distress paint og så rullet dem i distressglitter. To søte rådyr gir litt mer dybde til kortet, og jeg har stemplet et lite hjerte fra Norsk Stempelblad AS som jeg har embosset og klippet ut i det brune mønsterarket. Knøyt en liten sløyfe under hjerte av en slags sølvtråd av perler og satte på noen hvite perler fra Kort & Godt.

Julehilsen1 baksideBaksiden gjorde jeg veldig enkel. Siden kortet skulle gis bort til en veldedig organisasjon etter StempelScrap-messa ville jeg ha med navnet mitt på baksiden. Jeg har ikke personlige stempler, men man kommer langt med en grå penn også. Nok et motiv fra et av mønsterarkene som er satt på mosegummi for dimensjon. Kakeservietten her er også satt på 3D-teip.

Gledelig jul {Ett trykk}{Mo’s Dream Team}

ET0615 skisse Mo manning Urchin with bird front liggende motivDet er onsdag, og min tur på Dream Team-bloggen til Mo Manning. I dag har jeg et rødt og grått julekort, publisert i fjorårets desembernummer av Ett trykk, der oppgaven var en skisse.

It’s Wednesday and my turn on Mo Manning’s Dream Team blog. Today I have a red and gray Christmas card, based on a sketch and published in last year’s December issue of the Norwegian cardmaking magazine Ett trykk.

ET0615 skisse Mo Manning Urchin wih birdJeg har brukt gamle mønsterark fra Maja Design og fargelagt motivet Urchin with Bird, som får være fokuset på forsiden av kortet.

I used old patterned papers from Maja Design and colored Urchin with Bird, which gets to be the focal point of the front of the card. 

ET0615 skisse Mo Manning Urchin with bird front skråttJeg har pyntet enkelt med chipboardsnøfnugg fra Maya Road som jeg har malt hvite og strødd distressglitter over. Noen perler her og der har jeg også limt på. Teksten kommer fra en stempelplate fra Norsk Stempelblad AS som jeg har stemplet med VersaMark og embosset med hvitt embossingpulver.

I embellished very simply with Maya Road chipboard snowflakes that I painted white before adding distress glitter on top of them. I also glued on a few pearls here and there. I stamped the Norsk Stempelblad AS sentiment with VersaMark and white heat embossed. 

ET0615 skisse Mo Manning Urchin with bird innsideInnsidene har jeg laget meget enkle. Tekststempelet fra North Star Design er stemplet med Memento Espresso Truffle, og ellers på det hvite tekstfeltet har jeg stemplet bittesmå snøfnugg med Spring Rain blekk fra Papertrey Ink.

I made the insides very simple. I used Memento Espresso Truffle ink to stamp the North Star Design sentiment, and Papertrey Ink Spring Rain ink for the tiny little snowflakes. 

ET0615 skisse Mo Manning Urchin with bird baksideBaksiden har jeg også laget veldig enkel, med enda et tekststempel fra North Star Design.

On the back I stamped another North Star Design sentiment.