I desembernummeret av Ett trykk hadde vi fokus på Whimsicalstilen. Dette kortet var et av mine bidrag til artikkelen og er egentlig et stilstudium i maskering av motiver, for det er ikke mye annet som utgjør dette kortet.
Motivene fra Mama Elephant er først maskert, før jeg har airbrushet svakt over det hele (bortsett fra bakken) med lyseblått for å lage en slags himmel. Da himmelen var ferdig maskert fjernet jeg maskeringen på bakken og la en maske på himmelen og airbrushet bakken med grønt. Da jeg var ferdig med airbrushingen tok jeg av alle maskene og fargela resten.
For å pynte opp bittelitt har jeg lagt et strøk med glitterpensel og så et lag Glossy Accents oppå der igjen. Glossy Accents gjør at glitteret glitrer enda mer, og er også med på å skape ørlite mer dimensjon.
Jeg skjærte panelet litt ned og satte det på en bit mosegummi for dimensjon. Mosegummi er ofte bedre enn 3D-puter når det er store flater som skal forhøyes, og man slipper at kortet blir knørvet i postgang.
Jeg følte jeg måtte gjøre litt med innsiden også, så der har jeg maskert bakke og himmel på samme måte som på forsiden av kortet, og airbrushet. Jeg satte på et lite ekorn jeg hadde fargelagt, som er det siste av alle dyrene i stempelsettet.
Vi er halvveis i februar, og det betyr at det er på tide med en ny utfordring hos Copic Marker Norge. Denne gangen spiller vi bingo, gå inn på CMN-bloggen for å se bingobrettet og bli med på moroa. Hvis du er på jakt etter dagens Mo Manning-bidrag finner du det i innlegget nedenfor dette.
Jeg har laget et babykortet denne gangen, med motivet Eadan fra Mo Manning. Kortet ble laget i helgen, da vi hadde en aldri så liten uoffisiell DT-helg med hele Ett trykk-gjengen og koset oss masse med kortlaging hjemme i stua til Åshild.
De nye, fine babyarkene til Papirdesign ropte høyt på meg, så jeg byttet ut min opprinnelige plan for mønsterark til fordel for disse. Alt av papir på kortet er stanset ut med diverse dies, og jeg har lesset på med blomster fra Wild Orchid Crafts og pyntebær og perlekjeder fra Kort & Godt.
Bak motivet har jeg gjemt en tag, stanset ut med en Magnolia-die. Sløyfen. Har jeg festet til tagen med litt hvit hemp og en knapp fra Melissa Frances. Teksten er et nytt stempel fra Papirdesign.
Baksiden har jeg laget relativt enkel, med noen flere blomster og enda en tekst fra den nye babyplaten til Papirdesign.
Som vanlig avslutter jeg med fargene jeg har brukt på kortet mitt. Jeg har også brukt RV97, som er en farge jeg har laget selv.


Som vanlig avslutter jeg med fargene jeg har brukt på motivet mitt.
Det er min dag på
Jeg har splattet noen bittesmå dråper turkis, gul og svart Dylusionsmaling over mer eller mindre hele kortet for litt mer interesse enn en heeeelt hvit bakgrunn.
Øverst i det venstre hjørnet har jeg laget en liten cluster med en kakeserviett, noen mønsterark og enamel dots i spreke farger og et stempel fra
Pelskantene på motivet er dekket med hvit flock, og jeg har brukt snow paint for bakken for litt dimensjon. Jeg strødde litt distressglitter på snøen før den var tørr, da sitter den godt fast.
Som vanlig avslutter jeg med fargene jeg har brukt.
Hei og hopp og god søndag!
Jeg har laget dette enkle lille kortet. Med øyekatarr er det ikke mye fargelegging jeg har orket i det siste, men jeg klarte da å få i land denne på et vis. Motivet heter Frost og kommer fra Mo Manning – du finner det i nettbutikken
Jeg har dekket alt det blå på motivet med glitter og bare satt på noen enkle vimpler av mønsterarkrester for å lage kortet mitt. En liten stempeltekst fra Norsk Stempelblad AS og noen hvite Nuvo crystal drops, og kortet var ferdig.
Jeg har vært sløv i det siste til å vise fargekart på prosjektene mine, men jeg skal prøve å skjerpe meg i 2017 og jeg har hvertfall fått det med nå. Kanskje det bør være nyttårsforsettet mitt?
På forsiden har jeg lille Jack Waiting fra Mo Manning. Jeg har klippet bort mesteparten av stempelet (det er et veldig høyt vindu med også), for jeg ville bare ha den lille gutten med bamsen. Han ser ut på de andre fem motivene, som ligger bak shakerpanelet med glitter. Jeg ville ha det til å se ut som om han hadde veldig lyst til å være med på moroa ute i kulden, han lengter ut.
Overraskelsen på innsiden er alle motivene som står utenfor vinduet på forsiden av kortet, her i litt større utgave enn i vinduet, og kuttet ut individuelt med saks og tapetkniv. Tidkrevende, men absolutt verdt det. Bakgrunnen er Spring Rain kartong fra Papertrey Ink, og jeg har brukt en snøstensil fra Simon Says Stamp med embossingpaste for å lage snø i bakgrunnen. Hele snømannen, sløyfen på lyktestolpen, pakken til jenta helt til høyre og vingene til engelen har alle fått et lag med Wink of Stella glitterpensel. Snøkulen, glasset på lykten og snuten til hunden har fått et lag med Glossy Accents.
Jeg er veldig glad i å ha masse skriveplass i kortene jeg lager, men fant fort ut at det er vanskelig på popupkort. Jeg ville ikke at det skulle se rotete ut, så jeg tok et gammelt tekststempel fra Norsk Stempelblad AS som jeg stemplet med Papertrey Ink Blueberry Sky blekk.
Her syns det litt bedre at det faktisk er et popupkort. Som om det ikke var nok at jeg var nybegynner og aldri hadde laget popupkort før ville jeg også at selve festene til popupmekanismene skulle vises så lite som mulig, så det meste er faktisk gjemt mellom den blå snøbakgrunnen på innsiden og mønsterarket på forsiden av kortet. Jeg har bare skjært små slisser i kartongen så jeg fikk tredd acetatstripene mine gjennom. Tidkrevende kan man trygt si at det var, men det var definitivt verdt det!
Problematikken med skriveplass løste jeg ved å lage den hvite innsiden som en lomme, og i lommen ligger skrivefeltet godt plassert. Jeg har stanset ut en halvsirkel på baksiden av lommen, så skrivefeltet skulle være litt enklere å få tak i.
Jeg er veldig glad i produktene til Papertrey Ink på enkle kort, så det kommer vel ikke som noen stor overraskelse at nesten alt på dette kortet (med noen hederlige unntak) kommer derfra. Den lyseblå kartongen er Summer Sky fra PTI, den mørkebrune kartongen er Chocolate, også PTI, og alle dies jeg har brukt kommer også fra PTI, diessettet heter In the Meadow. Det finnes også et stempelsett med samme navn, og disse er selvsagt geniale å kombinere, selv om jeg bare har brukt dies på dette kortet. Trærne er dynket kraftig i VersaMark-puten min, før de fikk et lag med sticky embossingpulver som ble varmet opp, og til slutt strødde jeg rock candy distressglitter over. Herlig glitrende, hvite juletrær!! Det lille stempelet kommer fra minijuleplaten fra Norsk Stempelblad AS som ble sluppet på StempelScrapmessa i fjor høst, og er stemplet med Summer Sky blekk fra PTI.
En liten skråvisning av kortet viser at det er litt dimensjon i det selv om det er veldig enkelt. De fleste av panelene på fronten av kortet er festet med lav 3D-teip fra Clas Ohlsson.
Enkel innside også. Et slags snølandskap har jeg laget på frihånd med hvit kartong og tapetkniv, mens den glitrende snømannen er stanset ut med die fra samme serie som trærne og rådyrene og har fått samme glitterbehandling som trærne. Nok en liten tekststripe fra stempelsettet til Norsk Stempelblad stemplet med samme farge, og likevel er det masse plass på “himmelen” til personlig hilsen til kortets mottaker. Enkelt og greit.
I otobernummeret av Ett trykk hadde vi focus på shabby chic i stilartikkelen vår. Jeg har allerede vist frem dette kortet (link til blått), og her kommer et til. En noe enklere utførelse på dette, men jeg syns likevel viktige elementer i stilarten er med.
Jeg syns lyse papirer er viktig i shabby chic-stilen, og disse arkene fra Inkido var midt i blinken. Det rosa mønsterarket, som for det meste er skjult bak kakeservietten, har jeg til og med duset ned litt med gesso. Jeg har også brukt gesso sporadisk i kantene da kortet var ferdig. Kantene er også sydd på symaskin, og jeg har rufset, brukt blonde, perler, blomster og kakeserviett, alle viktige shabby chic-elementer.
Blomstene har jeg dekket med glitter. Chipboardranke og -sommerfugler er malt med hvit gesso og rosa distressmaling. Bokstavene og tallene er stanset ut i mosegummi og det nedtonede rosa mønsterarket.
På innsiden satte jeg de tre siste sommerfuglene jeg hadde malt, alle med to 2 mm perler fra Kort & Godt til kropp. Tekstene fra Norsk Stempelblad AS er stemplet med Memento Espresso Truffle rett på det ene mønsterarket. Kantene er rufset med en fingernegl, det gir et litt annet uttrykk enn rufsing med kantskraper.
Jeg brukte nok en tekst fra Norsk Stempelblad AS på baksiden, og pyntet lett med blomster med masse glitter også her.
Papirene i Glistening Season-kolleksjonen til Pion Design er i nydelige blåfarger, og jeg er veldig svak for blå julekort, så det var egentlig grei skuring. Jeg brukte et brunt ark fra Wintertime in Swedish Lapland som kontrast, så kortet ikke er HELT blått. Jeg stanset ut en kakeserviett med en Cheery Lynn-die og stanset ut et hull i midten av den. Resten av kakeservietten satte jeg på 3D-teip. Motivet fra et av mønsterarkene stanset jeg ut i en sirkel og satte rett på den blå “basen”. Sirkelen jeg har satt rundt er montert på mosegummi, så det blir en slags dimensjonell ramme – motivet er helt bakerst, så kommer kakeservietten på 3D-puter og sirkelen proppet opp oppå der igjen. Sirkelen har fått et lag med distressglitter, det har også snøfnuggene jeg har stanset ut med en My Favorite Things-die. Jeg har pyntet enkelt med noen kongler plukket i skogen på hytta. De har jeg malt litt hvitere med distress paint og så rullet dem i distressglitter. To søte rådyr gir litt mer dybde til kortet, og jeg har stemplet et lite hjerte fra Norsk Stempelblad AS som jeg har embosset og klippet ut i det brune mønsterarket. Knøyt en liten sløyfe under hjerte av en slags sølvtråd av perler og satte på noen hvite perler fra Kort & Godt.
Baksiden gjorde jeg veldig enkel. Siden kortet skulle gis bort til en veldedig organisasjon etter StempelScrap-messa ville jeg ha med navnet mitt på baksiden. Jeg har ikke personlige stempler, men man kommer langt med en grå penn også. Nok et motiv fra et av mønsterarkene som er satt på mosegummi for dimensjon. Kakeservietten her er også satt på 3D-teip.
Det er onsdag, og min tur på
Jeg har brukt gamle mønsterark fra Maja Design og fargelagt motivet
Jeg har pyntet enkelt med chipboardsnøfnugg fra Maya Road som jeg har malt hvite og strødd distressglitter over. Noen perler her og der har jeg også limt på. Teksten kommer fra en stempelplate fra Norsk Stempelblad AS som jeg har stemplet med VersaMark og embosset med hvitt embossingpulver.
Innsidene har jeg laget meget enkle. Tekststempelet fra North Star Design er stemplet med Memento Espresso Truffle, og ellers på det hvite tekstfeltet har jeg stemplet bittesmå snøfnugg med Spring Rain blekk fra Papertrey Ink.
Baksiden har jeg også laget veldig enkel, med enda et tekststempel fra North Star Design.