Gledelig jul {Ett trykk}{Mo’s Dream Team}

ET0615 skisse Mo manning Urchin with bird front liggende motivDet er onsdag, og min tur på Dream Team-bloggen til Mo Manning. I dag har jeg et rødt og grått julekort, publisert i fjorårets desembernummer av Ett trykk, der oppgaven var en skisse.

It’s Wednesday and my turn on Mo Manning’s Dream Team blog. Today I have a red and gray Christmas card, based on a sketch and published in last year’s December issue of the Norwegian cardmaking magazine Ett trykk.

ET0615 skisse Mo Manning Urchin wih birdJeg har brukt gamle mønsterark fra Maja Design og fargelagt motivet Urchin with Bird, som får være fokuset på forsiden av kortet.

I used old patterned papers from Maja Design and colored Urchin with Bird, which gets to be the focal point of the front of the card. 

ET0615 skisse Mo Manning Urchin with bird front skråttJeg har pyntet enkelt med chipboardsnøfnugg fra Maya Road som jeg har malt hvite og strødd distressglitter over. Noen perler her og der har jeg også limt på. Teksten kommer fra en stempelplate fra Norsk Stempelblad AS som jeg har stemplet med VersaMark og embosset med hvitt embossingpulver.

I embellished very simply with Maya Road chipboard snowflakes that I painted white before adding distress glitter on top of them. I also glued on a few pearls here and there. I stamped the Norsk Stempelblad AS sentiment with VersaMark and white heat embossed. 

ET0615 skisse Mo Manning Urchin with bird innsideInnsidene har jeg laget meget enkle. Tekststempelet fra North Star Design er stemplet med Memento Espresso Truffle, og ellers på det hvite tekstfeltet har jeg stemplet bittesmå snøfnugg med Spring Rain blekk fra Papertrey Ink.

I made the insides very simple. I used Memento Espresso Truffle ink to stamp the North Star Design sentiment, and Papertrey Ink Spring Rain ink for the tiny little snowflakes. 

ET0615 skisse Mo Manning Urchin with bird baksideBaksiden har jeg også laget veldig enkel, med enda et tekststempel fra North Star Design.

On the back I stamped another North Star Design sentiment. 

 

Er det shabby nok? {Ett trykk}{North Star Design}

ET0516 shabby chic bestilling Tone front liggendeI årets oktobernummer av Ett trykk hadde vi fokus på shabby chic i stilartikkelen. For meg er shabby chic lyse kort med rufsede kanter, masse lag på lag, blomster, blonder, knapper, bølgepapp og hva annet man kan kaste på som er lyst og fint og akkurat passe sukkersøtt og romantisk.

ET0516 shabby chic bestilling Tone 50 front”God is in the details” var det en berømt arkitekt som sa for veldig mange år siden. Her er detaljer i hopevis, og det ene mønsterarket er såpass dekket av pynt og annen stæsj at det bare er et bittelite hjørne nederst til høyre som vises av det, på tross av at det faktisk ikke er så lite, det måler 4×4”!

ET0516 shabby chic bestilling Tone 50 front skråttJeg har rufset alle kantene mine ganske kraftig, jeg har malt litt her og der (spesielt knappene og hele hovedpanelet med Hurra for deg-teksten) med gesso, jeg har brukt blonde, osteklut, diecuts, malt bølgepapp og en hel bunch med blomster. Jeg har til og med sneket inn en tag bak hovedpanelet. Vanligvis lager jeg ¼” rygg på kortene mine så de ikke skal sprike når de er lukket men dette spriker som bare det, de perlene jeg har brukt på tekstpanelene inni kortet (de samme perlene som her på fronten) bygger så mye at kortet ser ut som en sulten krokodille når det ligger flatt.

ET0516 shabby chic bestilling Tone 50 front tagKortet ble laget på bestilling til en dame som fylte 50 år i begynnelsen av juli. Hun er veldig glad i blått, og det er jeg også, så kortet var en fryd å lage.

ET0516 shabby chic bestilling Tone 50 baksidePå baksiden har jeg pyntet litt lettere enn på fronten, og her har jeg ikke malt hovedpanelet heller. Teksten er fra et gammelt North Star Design-stempel og er et av mine favorittstempler.

Tags: NSD, Maja, KG, WOC, PTI, Hemptique, Panduro, Spellbinders, Magnolia, Ranger, Sizzix.

 

Kunstnerisk?? {Ett trykk}

Jeg lagde tre kort til årets Julehilsen. Gjestedesignerne og personene de utfordret lagde to kort hver, vi i designteamet ble pent spurt om å lage et ekstra. Jeg hadde allerede laget to kort med Pion-ark, uten noen som helst fargelegging, så jeg hadde veldig lyst til å fargelegge på mitt tredje.

Julehilsen 3 frontFargelegging ble det, men det er ikke akkurat min vanlige Copic-fargelegging du ser her. Jeg har riktignok brukt Copics, men jeg har ikke brukt tusjene direkte på papiret. Jeg liker utseendet til distressfargelegging og annen vannbasert fargelegging, men jeg har verken tålmodighet til å vente på at det skal tørke eller en vannpensel som er tynn nok til at jeg klarer å holde meg innenfor strekene og få med meg detaljene. Jeg visste at jeg hadde en tynn vannpensel som jeg hadde blenderrefill i, og det var der det hele startet. Jeg kunne jo bruke den som “vann” og noen dråper refill i ønskede farger på en akrylkloss. Jeg stemplet motivet mitt med VersaMark på 300 g akvarellark og embosset det med Frost embossingpulver fra Inkido før jeg fargela motivet med vannpenselen med blenderrefill og refiller i fargene E44 til det brune på fuglene og grenene, E08 til bærene og det røde på fuglene, W3 på det grå på fuglene og B91 til bakgrunnen. Til det grønne skriblet jeg litt YG95 og G99 på en akrylkloss som jeg brukte, til akkurat de to fargene har jeg nemlig ikke refiller!

Julehilsen 3 forside skråttJeg fikk litt lyst til at selve motivet skulle poppe litt ut fra kortet, så jeg tok kniven min og skjærte til alt. Da måtte jeg jo fargelegge himmelen en gang til, så jeg stemplet og embosset motivet en gang til, men fargela hele panelet i blått på samme måte som jeg gjorde den første gangen – med vannpensel med blenderrefill og noen dråper B91 på en akrylkloss. Jeg strødde shabby white embossing enamel fra Stampendous oppå og tok varmepistolen over – da så det litt ut som snøfnugg og ga litt mer interesse til panelet. Jeg stemplet også en tekst fra Inkido med VersaMark og embosset med embossingpulver i gull fra Design Objectives.

Julehilsen 3 innsideJeg ville ta igjen litt av fronten på kortet på innsiden, og skjærte ut enda en liten kvist, som jeg limte rett på panelet jeg skrev hilsenen på, som er en bit Rustic Cream kartong fra Papertrey Ink.

Julehilsen 3 baksideJeg lagde baksiden veldig enkel, med enda en bærkvist og navnet mitt embosset i gull.

Bare litt sjokolade {Ett trykk}

I fjor lagde jeg disse sjokoladeeskene til eventyrsjokolade. Når det i oktober var min tur til å være ansvarlig for En mal-artikkelen i Ett trykk tenkte jeg at disse sjokoladeeskene var perfekte til artikkelen.

Gal som jeg er (har hvertfall ikke papirer på noe annet) lagde jeg doble paneler på denne bittelille esken. Kartongen jeg brettet er Spring Rain kartong fra Papertrey Ink, som er en god og tykk kartong på 300 g. Det beste av alt er at den er helt uten struktur, jeg er stor fan av strukturløs kartong!

ET0516 En mal  med sjokoladeJeg brukte Typhoon kartong fra Bazzill og rester av et gammelt Vintage Winter-ark fra Maja Design på esken. Stemplet en tekst fra Norsk Stempelblad AS og embosset i hvitt, satte på et snøfnugg fra Maya Road og noen perler fra Kort & Godt. Til slutt knøyt jeg det hele sammen med seam binding.

Superenkelt? {Ett trykk}

Dagens kort er publisert i Helt enkelt-artikkelen i oktobernummeret av Ett trykk. Og det er virkelig enkelt.

ET0516 Helt enkelt frontArtikkelen hadde fokus på akvarell og spray. Jeg har ikke spesielt mange sprayer siden jeg ikke er så veldig glad i gris og søl, men man kan ha det gøy med stempelputer og akvarellark, og det er akkurat det jeg har lekt med. Jeg har nemlig inksmooshet med Spring Rain, Blueberry Sky og Enchanted Evening blekk, alle tre blåfarger fra Papertrey Ink, på 300 g akvarellark fra Daler Rowney.

ET0516 Helt enkelt front skråttDa jeg var ferdig med inksmooshingen min og den var knusktørr stemplet jeg en tekst fra Norsk Stempelblad AS med VersaMark og embosset med Frost embossingpulver fra Inkido. Det er et hvitt embossingpulver med masse glitter, så det skinner fint. Jeg sprutet litt Copic Opaque White blandet med vann og litt blandet med vann og Perfect Pearls pulver over hele panelet, limte på noen bittesmå snøfnugg jeg stanset ut med Snow Flurry Punch All Over the Page-punchen (si det ti ganger fort) til Martha Stewart, satte hele panelet på mosegummi for litt dimensjon og limte det på en base av Enchanted Evening kartong. Ferdig.

Tags: PTI, NSB, MS, Inkido, Ranger, Copic.

Lilla luftballong? {Ett trykk}

I augustnummeret av Ett trykk hadde vi fokus på mixed media-kort. Mixed media er så absolutt ikke meg, jeg hater jo å bli grisete på fingrene, men jeg fikk jo til noen kort. Dette er ett av dem.

ET0416 Mixed media3 front skrått stylet

Jeg dekket tykk papp med tissue paper og malte lett over med et tynt strøk gesso, før jeg hadde på embossingpaste jeg farget lilla gjennom en stensil. Jeg har bygget opp lag på lag med kakeservietter, litt cheesecloth og bølgepapp, før jeg har lagt chipboard på toppen, også malt lilla.  ET0416 Mixed media3 frontTekstene kommer fra Norsk Stempelblad AS og tilhører et og samme stempel fra Konf.2-platen. Jeg har bare delt det i fem enkle linjer som jeg har limt her og der på kortet mitt.

Hei {Ett trykk}

ET0416 Mixed media2 front skrått venstreI dag har jeg nok et eksempel på “Elin gjør ting hun ikke kan”-kort. Mixed media er så absolutt ikke typisk meg, jeg hater jo å grise til fingrene mine. Likevel ble det tre mixed media-kort på meg i augustnummeret av Ett trykk, og dette er kort nummer to. Denne gangen ble det ikke papp som grunnlag for alt griseriet, men et mønsterark fra Bo Bunny.

Jeg brukte en stensil og embossingpaste på bakgrunnen. Det overskytende på spatelen smurte jeg tilfeldig utover mønsterarket. Jeg malte noen strimler av mønsterarket med malingsblandinger jeg lagde i gul, fersken og rosa, og fant også frem noen rester av Washi jeg har laget selv av  tissue wrap farget med Copics. Jeg har stemplet et linjalstempel litt her og litt der svakt med rosa blekk og også påført litt snow paint enkelte steder.

ET0416 Mixed media2 front liggendeJeg har bygget opp kortet for det meste på høyresiden med farget osteklut, en ramme, hjerter fra 3rd Eye malt med de forskjellige fargene, i tillegg til blomster og en stor sommerfugl fra Prima. Blomstene har fått perler i midten.

Til slutt limte jeg på bokstavene, som er klistremerker fra Prima.

 

Gratulerer {Ett trykk}

I augustnummeret av Ett trykk hadde vi fokus på embossing. Dette var et av mine bidrag til artikkelen, og jeg har gjort en slags omvendt emboss resist. Jeg startet med en bit akvarellark, for denne teknikken er det viktig å bruke ark som tåler masse vann, akvarellark er perfekt. Jeg fuktet hele arket før jeg brukte en pensel til å male på striper med vannfarge. Farge som reagerer med vann etter at fargen har tørket er også viktig. Jeg brukte Dylusions ink spray, men du kan bruke hva som helst som vil reagere med vann etter at det er tørt. Fra nederst til øverst har jeg brukt følgende farger: London Blue, Vibrant Turquoise, Cut Grass, Fresh Lime, Lemon Zest, Pure Sunshine, Squeezed Orange, Bubblegum Pink og Crushed Grape. Da malingen var knusktørr gikk jeg over hele papiret med antistatisk pulver, før jeg stemplet med VersaMark og embosset med gjennomsiktig embossingpulver. Gjennomsiktig embossingpulver er også viktig. Det er nå magien skjer. Bruk en pensel med rent vann til å pensle over hele panelet og legg en bit tørkepapir over. Noe av fargen løftes over til tørkepapiret, mens fargen som er under embossingen fanges. Vips, så har du embossing i mange farger med dusere bakgrunn.

ET0416 Embossing2 front skråttJeg ville at mesteparten av fokuset på kortet skulle være på teknikken med embossingen, så jeg gjorde resten enkelt. Stanset ut ordet gratulerer i mosegummi og limte på, embosset en tekst fra Grattis-platen til Norsk Stempelblad AS med hvitt på svart kartong og limte oppå, og pyntet veldig enkelt med noen raindrops som jeg har hatt liggende i åresvis, men aldri har brukt. Kjekt å ha!

En bitteliten snømann {Mo’s Dream Team}

Ny onsdag og nytt bidrag fra meg for DT-bloggen til Mo Manning. I dag har jeg en bitteliten snømann å vise frem.

Another Wednesday and another contribution from me on Mo Manning’s DT blog. Today I have a tiny snowman to share.

mo-manning-giggling-snowman-pakkelappJeg printet ut Giggling Snowman på en liten bit kraftkartong og stanset ut med Sizzix Tiny Tabs & Tags die. I motsetning til når jeg vanligvis fargelegger har jeg denne gangen brukt fargeblyanter. Det er ikke ofte jeg tar frem det, men denne gangen var det Prismacolorblyantene mine som skulle til pers. Hvitt, fire blåfarger, to oransje og en ferskenrosa til kinn. Og det var det hele. Fort gjort. Jeg gikk over de svarte strekene da fargeleggingen var ferdig med en 0.03 penn fra Too. Det er TYNT, men motivet er knøttlite, så da måtte det være tynt. Jeg strødde på chunky white embossingpulver og smeltet det og la et tykt lag med snow paint nederst på tagen og strødde distressglitter over. Jeg trædde litt Blueberry divine twine gjennom hullet og stemplet Til/Fra på baksiden av tagen. Enkelt og greit.

I printed Giggling Snowman on a small piece of kraft cardstock and diecut a tag using a Sizzix Tiny Tabs & Tags die. I did something unusual with my coloring this time – I used colored pencils. It doesn’t happen very often, but this time I used my Prismacolor pencils. White, four shades of blue, two of orange and one peach pencil for his cheek. And that was it. I went over the black lines in the image with a 0,03 pen. That’s a THIN line, but the image is tiny, so it had to be thin. I added some chunky white embossingpowder, melted it and added a thick coat of snow paint at the bottom of the tag. I sprinkled some distress glitter on top of the paint while it was still wet. I used some Blueberry divine twine and thread it through the hole. I stamped a To/From stamp on the back of the tag, and that’s it. Quick and easy. 

Hurra! {Ett trykk}

ET0416 Mixed media1 front skrått2

Jeg syns jeg stadig nevner ordene ”sjelden kost” her, og i dag gjør jeg det faktisk igjen. Sånn er det å være i designteamet til Ett trykk, vi får oppgaver som enkelte ganger er langt utenfor komfortsonen, men det er også noe av moroa. I augustnummeret av Ett trykk var det mixed media vi skulle prøve oss på, og dette er et av mine bidrag.

ET0416 Mixed media1 front

Jeg må innrømme at jeg faktisk har fulgt en tutorial. Riktignok har jeg brukt helt andre ting på mitt kort enn det som var på tutorialen, men rekkefølgen for hvordan jeg har gjort det er den samme som på tutorialen.ET0416 Mixed media1 front hele skråttVanligvis lager jeg relativt enkle kort, så mange operasjoner med stensiler, maling og uvante måter å gjøre ting på er ikke hverdagskost hos meg. Men jeg har da prøvd, og det er kanskje vel så viktig som noe annet.

ET0416 Mixed media1 front skråttDa hele kortet var ferdig sprutet jeg hvit, svart og sølvfarget maling over hele kortet. Spesielt blomstene blir mer livlig av det, men det er jo smådråper over resten av kortet også.