Det er onsdag, og min tur på Dream Team-bloggen til Mo Manning. I dag har jeg et rødt og grått julekort, publisert i fjorårets desembernummer av Ett trykk, der oppgaven var en skisse.
It’s Wednesday and my turn on Mo Manning’s Dream Team blog. Today I have a red and gray Christmas card, based on a sketch and published in last year’s December issue of the Norwegian cardmaking magazine Ett trykk.
Jeg har brukt gamle mønsterark fra Maja Design og fargelagt motivet Urchin with Bird, som får være fokuset på forsiden av kortet.
I used old patterned papers from Maja Design and colored Urchin with Bird, which gets to be the focal point of the front of the card.
Jeg har pyntet enkelt med chipboardsnøfnugg fra Maya Road som jeg har malt hvite og strødd distressglitter over. Noen perler her og der har jeg også limt på. Teksten kommer fra en stempelplate fra Norsk Stempelblad AS som jeg har stemplet med VersaMark og embosset med hvitt embossingpulver.
I embellished very simply with Maya Road chipboard snowflakes that I painted white before adding distress glitter on top of them. I also glued on a few pearls here and there. I stamped the Norsk Stempelblad AS sentiment with VersaMark and white heat embossed.
Innsidene har jeg laget meget enkle. Tekststempelet fra North Star Design er stemplet med Memento Espresso Truffle, og ellers på det hvite tekstfeltet har jeg stemplet bittesmå snøfnugg med Spring Rain blekk fra Papertrey Ink.
I made the insides very simple. I used Memento Espresso Truffle ink to stamp the North Star Design sentiment, and Papertrey Ink Spring Rain ink for the tiny little snowflakes.
Baksiden har jeg også laget veldig enkel, med enda et tekststempel fra North Star Design.
On the back I stamped another North Star Design sentiment.
I årets oktobernummer av Ett trykk hadde vi fokus på shabby chic i stilartikkelen. For meg er shabby chic lyse kort med rufsede kanter, masse lag på lag, blomster, blonder, knapper, bølgepapp og hva annet man kan kaste på som er lyst og fint og akkurat passe sukkersøtt og romantisk.
”God is in the details” var det en berømt arkitekt som sa for veldig mange år siden. Her er detaljer i hopevis, og det ene mønsterarket er såpass dekket av pynt og annen stæsj at det bare er et bittelite hjørne nederst til høyre som vises av det, på tross av at det faktisk ikke er så lite, det måler 4×4”!
Jeg har rufset alle kantene mine ganske kraftig, jeg har malt litt her og der (spesielt knappene og hele hovedpanelet med Hurra for deg-teksten) med gesso, jeg har brukt blonde, osteklut, diecuts, malt bølgepapp og en hel bunch med blomster. Jeg har til og med sneket inn en tag bak hovedpanelet. Vanligvis lager jeg ¼” rygg på kortene mine så de ikke skal sprike når de er lukket men dette spriker som bare det, de perlene jeg har brukt på tekstpanelene inni kortet (de samme perlene som her på fronten) bygger så mye at kortet ser ut som en sulten krokodille når det ligger flatt.
Kortet ble laget på bestilling til en dame som fylte 50 år i begynnelsen av juli. Hun er veldig glad i blått, og det er jeg også, så kortet var en fryd å lage.
På baksiden har jeg pyntet litt lettere enn på fronten, og her har jeg ikke malt hovedpanelet heller. Teksten er fra et gammelt North Star Design-stempel og er et av mine favorittstempler.
Jeg lagde tre kort til årets Julehilsen. Gjestedesignerne og personene de utfordret lagde to kort hver, vi i designteamet ble pent spurt om å lage et ekstra. Jeg hadde allerede laget to kort med Pion-ark, uten noen som helst fargelegging, så jeg hadde veldig lyst til å fargelegge på mitt tredje.
Fargelegging ble det, men det er ikke akkurat min vanlige Copic-fargelegging du ser her. Jeg har riktignok brukt Copics, men jeg har ikke brukt tusjene direkte på papiret. Jeg liker utseendet til distressfargelegging og annen vannbasert fargelegging, men jeg har verken tålmodighet til å vente på at det skal tørke eller en vannpensel som er tynn nok til at jeg klarer å holde meg innenfor strekene og få med meg detaljene. Jeg visste at jeg hadde en tynn vannpensel som jeg hadde blenderrefill i, og det var der det hele startet. Jeg kunne jo bruke den som “vann” og noen dråper refill i ønskede farger på en akrylkloss. Jeg stemplet motivet mitt med VersaMark på 300 g akvarellark og embosset det med Frost embossingpulver fra Inkido før jeg fargela motivet med vannpenselen med blenderrefill og refiller i fargene E44 til det brune på fuglene og grenene, E08 til bærene og det røde på fuglene, W3 på det grå på fuglene og B91 til bakgrunnen. Til det grønne skriblet jeg litt YG95 og G99 på en akrylkloss som jeg brukte, til akkurat de to fargene har jeg nemlig ikke refiller!
Jeg fikk litt lyst til at selve motivet skulle poppe litt ut fra kortet, så jeg tok kniven min og skjærte til alt. Da måtte jeg jo fargelegge himmelen en gang til, så jeg stemplet og embosset motivet en gang til, men fargela hele panelet i blått på samme måte som jeg gjorde den første gangen – med vannpensel med blenderrefill og noen dråper B91 på en akrylkloss. Jeg strødde shabby white embossing enamel fra Stampendous oppå og tok varmepistolen over – da så det litt ut som snøfnugg og ga litt mer interesse til panelet. Jeg stemplet også en tekst fra Inkido med VersaMark og embosset med embossingpulver i gull fra Design Objectives.
Jeg ville ta igjen litt av fronten på kortet på innsiden, og skjærte ut enda en liten kvist, som jeg limte rett på panelet jeg skrev hilsenen på, som er en bit Rustic Cream kartong fra Papertrey Ink.
Jeg lagde baksiden veldig enkel, med enda en bærkvist og navnet mitt embosset i gull.
Gal som jeg er (har hvertfall ikke papirer på noe annet) lagde jeg doble paneler på denne bittelille esken. Kartongen jeg brettet er Spring Rain kartong fra Papertrey Ink, som er en god og tykk kartong på 300 g. Det beste av alt er at den er helt uten struktur, jeg er stor fan av strukturløs kartong!
Jeg brukte Typhoon kartong fra Bazzill og rester av et gammelt Vintage Winter-ark fra Maja Design på esken. Stemplet en tekst fra Norsk Stempelblad AS og embosset i hvitt, satte på et snøfnugg fra Maya Road og noen perler fra Kort & Godt. Til slutt knøyt jeg det hele sammen med seam binding.
Artikkelen hadde fokus på akvarell og spray. Jeg har ikke spesielt mange sprayer siden jeg ikke er så veldig glad i gris og søl, men man kan ha det gøy med stempelputer og akvarellark, og det er akkurat det jeg har lekt med. Jeg har nemlig inksmooshet med Spring Rain, Blueberry Sky og Enchanted Evening blekk, alle tre blåfarger fra Papertrey Ink, på 300 g akvarellark fra Daler Rowney.
Da jeg var ferdig med inksmooshingen min og den var knusktørr stemplet jeg en tekst fra Norsk Stempelblad AS med VersaMark og embosset med Frost embossingpulver fra Inkido. Det er et hvitt embossingpulver med masse glitter, så det skinner fint. Jeg sprutet litt Copic Opaque White blandet med vann og litt blandet med vann og Perfect Pearls pulver over hele panelet, limte på noen bittesmå snøfnugg jeg stanset ut med Snow Flurry Punch All Over the Page-punchen (si det ti ganger fort) til Martha Stewart, satte hele panelet på mosegummi for litt dimensjon og limte det på en base av Enchanted Evening kartong. Ferdig.
I augustnummeret av Ett trykk hadde vi fokus på mixed media-kort. Mixed media er så absolutt ikke meg, jeg hater jo å bli grisete på fingrene, men jeg fikk jo til noen kort. Dette er ett av dem.
Jeg har bygget opp lag på lag med kakeservietter, litt cheesecloth og bølgepapp, før jeg har lagt chipboard på toppen, også malt lilla.
Tekstene kommer fra Norsk Stempelblad AS og tilhører et og samme stempel fra
I dag har jeg nok et eksempel på “Elin gjør ting hun ikke kan”-kort. Mixed media er så absolutt ikke typisk meg, jeg hater jo å grise til fingrene mine. Likevel ble det tre mixed media-kort på meg i augustnummeret av Ett trykk, og dette er kort nummer to. Denne gangen ble det ikke papp som grunnlag for alt griseriet, men et mønsterark fra Bo Bunny.
Jeg har bygget opp kortet for det meste på høyresiden med farget osteklut, en ramme, hjerter fra 3rd Eye malt med de forskjellige fargene, i tillegg til blomster og en stor sommerfugl fra Prima. Blomstene har fått perler i midten.
Til slutt limte jeg på bokstavene, som er klistremerker fra Prima.
Jeg ville at mesteparten av fokuset på kortet skulle være på teknikken med embossingen, så jeg gjorde resten enkelt. Stanset ut ordet gratulerer i mosegummi og limte på, embosset en tekst fra Grattis-platen til Norsk Stempelblad AS med hvitt på svart kartong og limte oppå, og pyntet veldig enkelt med noen raindrops som jeg har hatt liggende i åresvis, men aldri har brukt. Kjekt å ha!
Jeg printet ut 

Vanligvis lager jeg relativt enkle kort, så mange operasjoner med stensiler, maling og uvante måter å gjøre ting på er ikke hverdagskost hos meg. Men jeg har da prøvd, og det er kanskje vel så viktig som noe annet.
Da hele kortet var ferdig sprutet jeg hvit, svart og sølvfarget maling over hele kortet. Spesielt blomstene blir mer livlig av det, men det er jo smådråper over resten av kortet også.