Hei og hopp! Dagens kort er litt magisk. Ikke bare fordi stempelsettet jeg har brukt tilfeldigvis heter Magical Dragons, men fordi jeg har speilvendt det ene stempelet. Disse dragene er kjempeskjønne, men jeg ville at dragen som flyr skulle vende motsatt vei av det den egentlig gjør på stempelet, så derfor måtte jeg jukse litt. Fremgangsmåten finner du i juninummeret av Ett trykk.
En stykk speilvendt drage. Det var noe galt med selve stempelet, så dragen min er enøyd og mangler tuppen av det ene øret, men dette var mer for å vise at det faktisk går an.
Over til selve kortet mitt. Her stemplet jeg med lysere blekk enn på eksempelet mitt, jeg ville nemlig fargelegge med no lines-teknikk med Copic-tusjene mine. Den lille dragen var en fryd å fargelegge, jeg slet mer med den store. Grunnen er såpass enkel at jeg var tom for de rosafargene jeg helst ville bruke, så hun fikk en annen farge enn planlagt. Nå har jeg fått tak i refiller til de riktige rosafargene, så neste gang jeg vil bruke dem går det mye bedre.
Jeg stanset ut panelet med dragene mine med en rektangeldie (Stitched Rectangles 1) fra My Favorite Things med juksesøm og limte panelet mitt rett på kortbasen av Raspberry Fizz kartong fra Papertrey Ink. Jeg stemplet en tekst fra et stempelsett fra Altenew med Picked Raspberry Distress Oxide og embosset med klart embossingpulver fra Ranger. Til slutt limte jeg på noen krystaller fra Papirdesign.
Jeg valgte en fargepalett i turkis og jordtoner i beige og brun for kortet mitt. Jeg har bygget opp kortet lag på lag og rufset kantene litt. Dorota bruker mye søm på kortene sine. Jeg var bortreist på DT-helg med Ett trykk-jentene da jeg lagde dette kortet, så jeg hadde ikke symaskinen min tilgjengelig. Resultatet ble at jeg sydde for hånd. Jeg målte opp og lagde hull i mønsterarket på forhånd, så det skulle bli lik lengde på alle stingene og lettere å sy.
Mønsterarkene kommer fra Summer Feelings-serien til Studiolight, og jeg har laget strimler av dem og lagt lagvis oppå hverandre. Jeg stanset ut en kakeserviett fra Cheery Lynn i det ene arket og en annen med en die fra CottageCutz som jeg stemplet teksten min på med Distress Oxide Ink i fargen Peacock Feathers.
Elsi hadde en blomst jeg kunne få som passet ganske perfekt i fargen, og jeg har pyntet veldig enkelt med den og noen pyntebær fra Kort & Godt, i tillegg til en turkis ranke som jeg ikke aner opphavet på. Jeg surret litt mer hamp rundt og rundt og la under teksten for å plukke opp hampen fra kanten av kortet. Til slutt vannet jeg ut litt Distress Oxide Ink og splattet tilfeldig på kortet.
This time I chose
I wanted to embellish the inside, too, but make it very simple. I took the diecut frame left from the banner on the front and glued it to my white cardstock before stamping a sentiment in red. I diecut a small yellow patterned paper circle for an extra bit of detail, and that’s it.
Jeg fargela
I tillegg til arkene har jeg brukt en blanding av blomster fra Wild Orchid Crafts og Papirdesign. Jeg har også stukket inn noen grønne blader her og der.
På innsiden har jeg brukt litt andre ark. Det rosa er et gammelt et fra den gangen arkene fra Maja Design var ensidige og hadde litt skinn Det gule er fra Coffee in the Arbour-kolleksjonen og det grønne er et veldig tynt ensidig ark av ukjent produsent. Teksten fra B03-platen til Norsk Stempelblad AS er stemplet med Memento Bamboo Leaves, og spruten rundt er stemplet med Splash-stempelet til Inkido med Distress Ink Mustard Seed. Scallopsirkelen er laget med en die fra Papirdesign.
Baksiden har nok et NSB-stempel, og også her har jeg pyntet veldig enkelt med blomster og blader.
I colored her with my Copics and cut my panel down. I wanted to use some scraps of Maja Design patterned paper, so I glued the plaid one and a tiny sliver of red right next to it before putting my panel on foam tape and gluing it to the front of my card.
I stamped and heat embossed a birthday sentiment on a 1″ circle I made from the patterned paper, and glued it to my panel with a pebble on top.
The pebble adds a little bit of shine to an otherwise simple card. So do the enamel dots I put on the left.
Når kortet er lukket ser det omtrent ut som baksiden på en konvolutt. Kortet i seg selv er laget av et helt 12×12″-ark og er nesten på størrelse med et standard A2-kort (5 1/2 x 4 1/4″) når det er ferdig.
Jeg stemplet og embosset en tekst i hvitt på lilla kartong fra Papertrey Ink (Winter Wisteria) og stanset ut til fronten av kortet mitt. Jeg limte på et par blomster som matchet.
Ovalen er faktisk limt på et magebelte som holder kortet sammen når det er lukket.
Når du tar av magebeltet og åpner kortet finner du god plass til å skrive en personlig hilsen. Jeg gjorde det veldig enkelt ved å lime en bit av den samme kartongfargen inni kortet som skrivefelt. For å pynte bittelitt, uten å lage innsiden for bulkete, brukte jeg baksiden av strekkodestrimmelen på mønsterarket som litt pynt. Jeg limte den på en strimmel med hvit kartong for litt kontrast mot den lilla kartongen, som matcher strekkodestrimmelen PERFEKT.
I colored her up with my Copics in mainly RVs ang BGs. I diecut her with a stitched rectangle die from the Stitched Rectangles STAX Set 2 from My Favorite Things – try saying that ten times fast. I put her on lots of foam tape to a panel of Ocean Tides cardstock from Papertrey Ink, diecut with another stitched rectangle die from MFT, this time from Set 1. I added that to a Plum Pudding cardbase.
I tend to make my cards simple with clusters of embellishments. This card is no exception. I dug through my patterned paper scraps and found some papers that matched my cardstock pretty well. The light teal is from My Mind’s Eye, the dark teal is from Pion Design, and the purple is from Papirdesign.
I also added a doily. Well, half a doily, another signature of mine. I diecut my teal banners with a couple of My Favorite Things dies, and glued a little vine from Snip Art on top. This chipboard piece is very delicate, so I used spray adhesive on the back of it to avoid having to deal with liquid glue oosing out the sides. I added my diecut heart with some liquid glue, put a layer of Wink of Stella on top, and then Glossy Accents on top of that.
Here you can see the Glossy Accents on the heart heaps better. I also added Wink of Stella and Glossy Accents on the heart on her shirt.
Jeg har stemplet alle smileyene fra Smileys-platen på Stamper’s Select White kartong fra Papertrey Ink med Soft Stone blekk, også fra PTI. Jeg har fargelagt utvalgte smileys med Copictusjene mine og så stemplet over disse med Extreme Black blekk fra My Favorite Things.
At jeg endte opp med å fargelegge to av smileyen med store øyne var helt tilfeldig, det var plasseringen av smileyene som bestemte hvilke som ble fargelagt, ikke hvilke smileyer det var snakk om. Egentlig var planen en bredere og lengre tekststripe som gikk helt bort til den nederste rosa, men den lange, brede tekststripen funket ikke. Sånn sett burde jeg sikkert ha fargelagt den med briller som er til høyre for den nederste rosa når jeg endret planen min, men da måtte jeg ha stemplet hele bakgrunnen på nytt, og det var nok presisjonsarbeid den første gangen, så jeg lot det være som det var.
De første gangene jeg lagde CAS-kort gjorde jeg alltid noe på innsiden også, for det var det jeg var vant til fra mine lag-på-lag-kort, men etter kort tid gikk jeg bort fra det. Enkelt skal liksom være enkelt, det trenger ofte ikke noe mer enn forsiden, har jeg tenkt.
Teksten embosset jeg på den samme turkise kartongen som jeg brukte til basen (Papertrey Ink Hawaiian Shores), stanset den ut til et banner og proppet den opp på noen lave 3D-puter. For å forankre tekststripen litt brukte jeg noen dotter i farger som matchet den ensomme, oransje smileyen øverst på kortet, for å ta igjen fargen litt. Og det er all pynten. Easy peasy. Håper jeg kanskje kan inspirere deg til å se på stemplene du har og finne nye bruksmuligheter til dem.
Jeg har brukt kun to stempler på dagens kort – fra to forskjellige stempelplater. Vimpelstempelet har jeg stemplet i forskjellige blekkfarger, skjært ut og limt på kortbasen. Noen steder har jeg limt dem rett på kortbasen, andre steder med 3D-puter og 3D-teip i forskjellige høyder.
Her kommer den tyske arkitekten med detaljene inn. Ved å løfte noen av vimplene opp fra resten av kortet, ved å overlappe dem over de andre vimplene og ved å sette på noen få krystaller i ulike størrelser skaper man både enkle, diskrete detaljer og interesse. Likevel er det ikke vanskelig å få øye på den svarte teksten, de fargerike vimplene fungerer fint som pynt.
Med enkle kort er det viktig at de får nok luft, så her har jeg masse hvit plass igjen på kortet. Håper du ble litt inspirert til å prøve å lage enkle kort. Jeg digger å lage dem!
I used a word die from Kort & Godt on the bottom of my colored piece, diecut it a second time in craft foam, and glued the two diecuts in place, making sure to keep the center pieces of the Rs and the A, so I could pop them back in.
The card is a standard top folding A2 card made from Papertrey Ink Stamper’s Select White cardstock. It’s my favorite white cardstock of all the different ones I have tried. It’s bright white, heavy weight and folds beautifully. What more could a girl ask for?
I stamped and white heat embossed part of a Norsk Stempelblad AS sentiment on a small strip of X-Press It. Before stamping, I colored my strip with one of the pink markers from my image, so my pinks would match. I finished the card off with a few white crystals from Papirdesign.