For tidlig for jul? {Mo’s Clubhouse}

Mo Manning Little Elf Finn julekort front skrått PSEr det noengang for tidlig å starte med julekortproduksjonen? Jeg syns egentlig ikke det, og startet i januar.

Is it ever too early to start making Christmas cards? I don’t think so, and started back in January. 

Mo Manning Little Elf Finn julekort forsideDagens kort ble laget i en fei i går, med det herlige Little Elf Finn-motivet fra Mo Manning, fargelagt i blått, som er min favorittfarge til jul. Egentlig ikke bare til jul, når jeg tenker meg litt om. Jeg gjorde det enkelt og stanset ham ut i en sirkel, satte ham på en scallopsirkel med kraftkartong og stemplet et tekststempel fra Julehilsen mini-platen til Norsk Stempelblad. Bakgrunnsarket er et gammelt ark fra Inkido, det heter 24:12 blå. Jeg syns blåfargene var litt for skarpe og mønsteret ble litt travelt for prosjektet mitt, så jeg duset det ned med et lag med utvannet gesso over hele arket. Jeg la Wink of Stella på pelskantene, og på julekulen, la på noen chipboardsnøfnugg som jeg har malt hvite og lagt glitter på og pyntet scallopkantene med lyseblå bling fra Kort & Godt.

Today’s card was made in a rush yesterday, with the lovely Mo Manning Little Elf Finn image colored in blue, which is my favorite color for Christmas. Not just for Christmas now that I think about it. I diecut him using a circle die, added him to a kraft scalloped circle and stamped a Norsk Stempelblad sentimen in the bauble. The patterned paper is an old one from Inkido, it’s called 24:12 blå (blue). I think the blues were a little too bright and the pattern a little busy, so I toned it down a bit using some heavily diluted gesso over the entire sheet. I put some Wink of Stella on the fur trimmings and on the bauble, added some chipboard snowflakes I painted white and added glitter to and embellished the scallop edges with pale blue Kort & Godt bling. 

Mo Manning Little Elf Finn julekort innsiderJeg hadde ikke nok av Inkido-arket til innsider, så der brukte jeg en rest av et Stjernehimmelark fra Papirdesign. Tekststempelet jeg har brukt er et gammelt gummistempel fra Kort & Godt. På skrivefeltet satte jeg et lite snøfnugg, bare for å ha noe pynt der.

I didn’t have enough left of the Inkido paper for insides, so I used a scrap from a starry sky paper from Papirdesign. The sentiment is an old rubber stamp from Kort & Godt. I added a little snowflake on the edge of the panel for the greeting, just to embellish a little.

Mo Manning Little Elf Finn julekort baksideGjorde baksiden lik som forsiden. Tekststempel fra en gammel stempelplate fra Norsk Stempelblad. Grantreet fra Inkido har jeg stemplet med Papertrey Ink Classic Kraft, og på snøen har jeg tatt et lag med Wink of Stella, det syns dessverre ikke på bildet.

The back of the card is almost identical to the front. The sentiment is from an old Norsk Stempelblad stamp set. I stamped the Inkido pine tree using Papertrey Ink Classic Kraft, and added Wink of Stella to the snow on the tree. Unfortunately, it doesn’t show in photos.

Mo Manning Little Elf Finn CopicsOversikten min over tusjene ble litt stor denne gangen, jeg måtte nemlig lage den manuelt. De gjør om på Copic Color-siden der jeg vanligvis lager palettene mine, så det går ikke an å komme inn på siden.

My image of the colors I’ved used is a bit big this time – I had to make it manually. They’re revamping the Copic Color site where I usually make my palettes, so I can’t get on the site.

Verdens beste venn {Ett Trykk}{Mo’s Clubhouse}{CopicMarkerNorge}

En av mine oppgaver i augustnummeret av Ett Trykk var å lage et kort etter en skisse. Åshild sine skisser er ganske enkle i utførelsen, så jeg får liksom ikke til å lage superstæsjede kort når jeg skal følge dem. Skissen inneholdt tre sirkler, et tekstfelt og ikke så veldig mye mer. Min løsning ble et fargelagt motiv med de tre sirklene i farger og alt utenfor sirklene i svart/hvitt. Teksten min satte jeg i en av sirklene, som jeg gjorde om til et shakerfelt med glassperler i.

One of my assignments in the August issue of the Norwegian card making magazine Ett Trykk was a sketch. Åshild’s sketches are fairly simple, so I can’t for the life of me make cards with a lot of embellishments when creating from her sketches. The sketch had three circles, a place for a sentiment, and not much else. My solution is a colored imaged with the three circles in color, and everything outside the circles in black and white. I stamped my sentiment inside one of the circles, which I turned into a shaker area with glass beads inside.

Mo Manning Peaches Bubbles Girl prøve

Jeg har satt sammen motivene Bubbles Girl og Peaches fra Mo Manning i PS – Peaches har jeg i tillegg speilvendt. Det sammensatte motivet har jeg printet ut på X-Press It og fargelagt med Copics. Jeg har stanset ut to sirkler med to dies fra Lifestyle Crafts – en sirkel i Winter Wisteria fra Papertrey Ink, den andre sirkelen er i fargen Autumn Rose, også PTI. Hist og her har jeg satt på dotter og enamel dots fra Papirdesign og My Mind’s Eye i farger som matcher motivet.

I merged the images Bubbles Girl and Peaches from Mo Manning in PS – I flipped Peaches to a mirror image. I printed my merged image to X-Press It and colored with Copics. I diecut two circles using two dies from Lifestyle Crafts – one circle in Winter Wisteria cardstock from Papertrey Ink, the other circle in Autumn Rose cardstock, also from PTI. Added dots from Papirdesign and enamel dots from My Mind’s Eye here and there in colors that match my image.

Mo Manning Peaches bubbles Girl front skrått
Shakerfeltet mitt er også laget med kartong fra PTI, har brukt Smokey Shadow, som er en mørk grå farge (det er samme farge som basen min), for å ta igjen det svart/hvite temaet jeg har gående. Glassperlene inni er nesten like gamle som meg, min bestemor kjøpte dem på Libris på Åndalsnes i 1985!!! Noen av perlene er limt fast i X-Press It-arket med multi medium matte, men de fleste er løse. Tekststempelet inni kommer fra S-238-platen til Kort & Godt!

I also made my shaker with Papertrey Ink cardstock. I’ve used Smokey Shadow, which is a dark gray color (the same color as my card base), to reinforce the black and white theme I’ve got going. The glass beads inside are almost as old as I am, my grandma bought them at a bookstore at Åndalsnes in 1985!!! I glued some of the beads to my paper using multi medium matte from Ranger, but most of them shake freely. The sentiment stamp is from the S-238 stamp set from Kort & Godt.

Mo Manning Peaches Bubbles Girl - Ett Trykk 0415 - CopicsSom vanlig avslutter jeg med fargene jeg har brukt. Veldig mange denne gangen, og jeg har også brukt R87, som er en farge jeg har laget selv med R89-refill, blenderrefill og en tom tusj.

As usual I end my post with the colors I’ve used. I used a LOT this time, and I also used R87, which is a color I’ve made myself using R89 refill, blender refill and an empty marker.

Shakerkort {Ett Trykk}

shakerkort front skrått PSI dag har jeg et shakerkort å vise frem. Dette er publisert i det siste nummeret av Ett Trykk og er et skikkelig gla’kort!

shakerkort front skråttBasen på kortet er laget av en halv Surf Blue-kartong fra Simon Says Stamp, så kortet blir et stående A2-kort (4 1/4 x 5 1/2″). Jeg har kjørt kartongen gjennom Big Shoten med en impression plate fra Papertrey Ink for å få struktur i basen. Jeg har laget en polaroidramme av Stamper’s Select White-kartong fra PTI med dies fra Lifestyle Crafts (Nesting Squares og Nesting Rectangles). Tekststempelet jeg har brukt kommer fra  Birthday Style-settet til PTI og er stemplet med Memento Tuxedo Black.

shakerkort front

Feststrimlene er stanset ut med dies fra diessettet Birthday Style fra Papertrey Ink i kartongfargene Island Blue, Surf Blue og Green Apple fra Simon Says Stamp og Harvest Gold fra Papertrey Ink. På noen av dem har jeg stemplet feststrimmelstemplene fra stempelsettet som matcher diessettet med VersaMark og embosset med klart embossingpulver fra Ranger.

shakerkort front skrått liggendePå den hvite bakgrunnen inni shakerfeltet har jeg annengangsstemplet nok et stempel fra Birthday Style-settet, denne gangen med Soft Granite-blekk fra Hero Arts. Jeg har limt på noen paljetter fra Studio Calico for at ikke alt skal rase ned til bunnen av kortet når det står, men de fleste er løse. Og det er faktisk hele kortet!

Bursdagsfeiring med blogghopp {CopicMarkerNorge}

CMN blogghopp front skrått PSI dag feirer CopicMarkerNorge 4 år og vi feirer med blogghopp! Du skal ha kommet til meg fra Kjersti og hennes rene, enkle kort med Saturated Canary-motiv. Du starter i CMN-bloggen, og følger denne rekkefølgen for blogghoppen:

CMN blogghopp frontJeg har laget et kort med motivet Happy Bee Day fra Tiddly Inks denne gangen. Motivet ble fargelagt på Geirangertreffet våren 2013, så jeg har ikke helt kontroll på hvilke farger jeg har brukt. Papirene er fra Vintage Spring Basics-serien til Maja Design, og jeg har pyntet med blomster fra Kort & Godt, North Star Design og Wild Orchid Crafts, i tillegg til pyntebær fra Magnolia.

CMN blogghopp innsideSom vanlig med mine kort har jeg like innsider som fronten, her har jeg stemplet en tekst fra S-206-platen til Kort & Godt med Memento Espresso Truffle.

CMN blogghopp baksideBaksiden, med flere blomster og enda en tekst fra den samme stempelplaten som jeg brukte inni.

Siden jeg ikke helt vet hvilke farger jeg brukte da jeg fargela motivet mitt, blir det ingen oversikt over tusjene denne gangen, men det bør ikke stoppe deg fra å hoppe videre til Elizabeth, for hun har kontroll på fargene hun har brukt på bryllupskortet sitt!

God jul til deg og dine {North Star Design}

September - skisse front skrått PSGod morgen – og god jul! Det er heldigvis en stund igjen til desember, men likevel har jeg et julekort å vise frem i dag, med noen nye motiver fra North Star Design. Vi har en ny utfordring som begynner i dag, stikk innom bloggen for å se hva det er og bli med på moroa!

September - skisse frontPå forsiden av kortet mitt har jeg brukt et nytt nissemotiv, farget med Copics. Mon tro om han får plass i pipa? Jeg har brukt ark fra Vintage Winter-serien til Maja Design, jeg tror det er en av mine favoritt-serier, nydelige blåfarger og brunfargene er heller ikke å forakte. De røde arkene i serien har jeg også brukt mye av – og det er ikke akkurat vanlig for meg.

September - skisse front skråttI tillegg til motivet har jeg brukt en liten del av Må julen bli fin-stempelet, stemplet med Papertrey Ink Blueberry Sky. Jeg har også satt på snøfnugg fra Maya Road dekket med distress paint og distress glitter, i tillegg til noen hvite perler.

September - skisse innsidePå innsiden har jeg brukt andre ark fra den samme Maja-serien, jeg begynner nemlig å gå tom for ark i serien, så jeg bruker stort sett bare rester. Snøen laver ned-stempelet er også stemplet med Papertrey Ink Blueberry Sky, mens stjernebakgrunnen er stemplet med Papertrey Ink Spring Rain, som er en lysere blåfarge.September - skisse baksidePå baksiden av kortet har jeg satt “søstermotivet” til motivet på forsiden. Her er nissen nedi pipa, jeg tror den er litt trang.

NSD skisse Nisse på taket Nisse i pipa CopicsSom vanlig avslutter jeg med fargene jeg har brukt på motivene mine.

Dobbelt taglommestaffelikommodekort {Mo’s Clubhouse}

August 2015 - Mo Manning Video Boy taglommestaffelikommodekortNå er det lenge siden forrige gang jeg viste frem et taglommestaffelikommodekort. Denne gangen har jeg en ny variant – et DOBBELT taglommestaffelikommodekort, laget på bestilling til en ung herremann som ble konfirmert på søndag.

August 2015 - Mo Manning Video Boy taglommestaffelikommodekort motiv skjorte med slips

Konfirmanten tilbringer mye tid med spilling, så Video Boy-motivet til Mo Manning passet perfekt for anledningen. Gaven han skulle få var en mobiltelefon og 10000 kroner, så jeg tenkte først at jeg skulle lage en relativt stor lomme inni kortet med plass til alle pengene, men så kom jeg på ideen om å lage et taglommestaffelikommodekort og brette sedlene til skjorter. Fire av skjortene er hengt opp med hengere på snorer på forsiden av kortet, og jeg fant en slipscharm jeg kunne bruke på den ene skjorten.

August 2015 - Mo Manning Video Boy taglommestaffelikommodekort Til konfirmanten tasterTil Konfirmanten er et stempel fra Stempelglede og er embosset i hvitt rett på det blå mønsterarket fra Maja Design. Jeg har brukt gamle knapper fra PCen min som stoppere, og /-knappen kan legges ned, den har nemlig hengsel bak.

August 2015 - Mo Manning Video Boy taglommestaffelikommodekort tag uteTagen nedi lommen. Den er i kraftfarget kartong og pyntet veldig enkelt med biter av mønsterark, og konfirmasjonsdatoen har jeg også fått med meg. Det er masse plass for foreldrene til å skrive en hilsen til konfirmanten på tagen.

August 2015 - Mo Manning Video Boy skuffer ute taglommestaffelikommodekortSkuffene åpnet med flere pengeskjorter. Da alle skjortene var ferdigbrettet kjørte jeg dem gjennom BigShot-maskinen min for å få dem flatere – selvfølgelig uten en eneste die i sandwichen! Skuffene inneholder seks Sigrid Undset-sedler (500-lapper) og fire Edvard Munch-sedler (1000-lapper) – man blir godt kjent med ansiktene på sedlene når man bretter pengeskjorter!

August 2015 - Mo Manning Video Boy taglommestaffelikommodekort konfirmasjon Joakim Copics

Fargene jeg har brukt til motivet.

God jul og et riktig godt nyttår {Ett Trykk}

Det blir julestemning når nye ark og nye stempler dukker opp på samme dag. Det var tilfellet for meg med de ferske stempelsettene fra Norsk Stempelblad som slippes på messa i september og årets juleserie fra Pion. Arkene fra Pion ble levert med FedEx på døren, og senere samme dag lå det pakkelapp fra Norsk Stempelblad i postkassen. Å gå de 300 meterne bort til postkontoret har aldri gått fortere. Både ark og stempler har blitt flittig brukt siden, og jeg storkoser meg. Litt kommer i årets to siste numre av Ett Trykk, men her er en liten titt.

Platen jeg har brukt mest til nå er Julehilsen-platen. Mange fine småtekster i enkle, men varierende fonter og noe som er ganske viktig for meg – God jul med liten j. Jeg skjønner ikke hvorfor så mange vil bruke stor j, det blir for meg helt feil, så jeg er litt i himmelen når jeg bruker denne platen, den er helt fantastisk!!!

Da jeg lagde dette kortet var nesten rubbel og bit av de nye julearkene til Pion brukt opp, så jeg måtte ty til ark fra en gammel serie (som ikke engang har juletema) til innsidene, men med noen snøfnuggstempler funker det meste. Tekststempelet kommer fra Chalk jul-platen, som har seks store, fine stempler! Jeg har som regel motiv på forsiden av mine kort, så for meg passer de perfekt til innsider og baksider! Det er virkelig bare å glede seg til disse stemplene kommer for salg!!

ET reklame julekort baksideStempelet på baksiden har jeg hatt så lenge jeg kan huske. Det er fra en gammel stempelplate fra Norsk Stempelblad, og med fin font og fint og viktig budskap har stempelet blitt brukt mye!

Jul, jul, strålende jul {North Star Design}

August - julekort på bestilling front skrått PSPå fredag var det reneste julaften hos meg. Først kom FedEx på døren med de nye julearkene til Pion Design, så kom NSD-sjefen sjøl innom med rykende ferske stempler, og som ikke det var nok lå det ti stempelplater fra Norsk Stempelblad og ventet på meg på posten. Jeg fikk bestilling med en gang på et julekort med et spesifikt bilde fra et av de nye arkene til Pion, så i går, før det ble for varmt på scrapperommet, koste jeg meg med julekortmekking.

August - julekort bestilling frontHovedmotivet kommer fra Christmas Blessings-arket fra Grandma’s Attic-serien, arket er nytt! Ellers har jeg brukt et sammensurium av ark fra tidligere kolleksjoner, her er både Silent Night, Wintertime in Swedish Lapland og Väntan på Tomten II representert. Jeg har stukket noen biter med osteklut under motivet og malt litt her og der med snow paint, som jeg har strødd rock candy distressglitter over. Jeg har pyntet med noen stjerner av bark og brukte Aspen Snowflake-punchen min til å lage de små snøfnuggene jeg har limt på. De har fått perler fra Kaisercraft i midten.

August - julekort på bestilling innsiderSiden mottakeren av kortet er veldig glad i engler har jeg brukt Angels choir i 6×6″ som jeg har kuttet litt i begge retninger for å få frem det lyseblå arket med snøfnugg bak. Ønsker at himmelens snøfnugg er et stempel fra North Star Design, stemplet med Memento Espresso Truffle, som er min “go to”-farge av stempelputer! Den andre innsiden har god plass til å skrive en koselig julehilsen.

August - julekort på bestilling baksideBaksiden har også en god blanding av stjerner, snøfnugg, osteklut og snow paint med distressglitter. På tagen har jeg stemplet et av stemplene fra Gode gamle juletekster-platen. Det er en stempelplate jeg har brukt kjempemye, og jeg kommer stadig tilbake til den.

August - julekort på bestilling bakside skråttEt lite ekstrabilde av baksiden som viser litt av 3D-effekten av lag på lag med papir, osteklut og stjerner.

Gavekort {Ett Trykk}{North Star}

Gavekort 01 Gavekort er kjekt å gi bort når man er litt tom for ideer og når det er vanskelig å finne på noe til mottakeren. Det er imidlertid få ting som er så kjedelig å få som gavekort i en plain konvolutt. I forrige nummer av Ett Trykk (som ble publisert 1. juni) ble det vist frem flere kreative prosjekter med gavekort – dette var mitt bidrag. 

Gavekort 02Selve gavekortene har jeg plassert i små esker som jeg har brettet av samme mønsterarket som resten av “holderen”. Jeg har også fylt litt cellofanpapir med Mentos og satt oppi eskene – litt for å få noe annet enn bare gavekortet, og litt for å støtte gavekortene litt der de står i eskene.

Gavekort 04Den ene jeg lagde er veldig langt unna min vanlige greie – hvertfall når det kommer til arkprodusent! Holderen er nemlig laget av arket Adore fra Botanical-serien til Prima (teksten er stemplet på baksiden av mønsterarket), mens hjerteswirlen er stanset ut av arket Snowfall Pear, som er et eldgammelt ark fra Dasher-serien til Basic Grey. Den store rosen jeg har brukt har jeg hatt kjempelenge i stæsjet mitt, den er egentlig ikke en scrappeblomst, men jeg syns den passet bra til mønsterarket (fargen matcher bedre til mønsterarket irl enn på bildet). Hortensiaen jeg har limt på kommer fra Petaloo. Hurra for deg er et stempel fra North Star, stemplet med VersaMark på mønsterarket, embosset med svart super fine detail embossingpulver fra Ranger. Teksten er stanset ut med Labels Trio-die fra Spellbinders, det er den samme dieen jeg har brukt for å lage håndtaket.

Gavekort 03Den andre holderen er laget på nøyaktig samme måte. Her har jeg brukt arkene 1944 og 1945 fra Vintage Summer basics-serien til Maja Design og Black Friars fra Paddington Paper-serien til 7gypsies. Jeg har brukt en stensil fra Dutch Doobadoo og Sorbet (i fargen Frost) fra Art Anthology til å lage hønsenettingen. Litt metallpynt fra Tim Holtz og svart sytråd er all pynten denne holderen fikk. Teksten er stemplet og embosset på samme måte som teksten på den andre holderen, og kommer også fra den samme stempelplaten til North Star.

Blomster, blått og bursdag {Ett Trykk}

blomster frontFor en stund tilbake spurte folkene bak Ett Trykk gjestedesignerne og lesere av bladet om tips til hvordan bruke blomster på kort, siden de hadde fått noen forespørsler på det. Jeg hadde lyst på en liten ekstra utfordring, så jeg fant ut at jeg skulle bli med på blomstermoroa og fikk sammen dette kortet i rekordfart. Kortet sendte jeg til Elizabeth på bursdagen hennes, som var tilbake i mars.

blomster front detaljJeg har brukt arkene 1st of April, 3rd of April, 4th of April og 7th of April fra Vintage Spring Basics-serien til Maja Design for å lage kortet, i tillegg til dies fra GoKreate og Spellbinders. Blomstene er en blanding fra Wild Orchid Crafts, Kort & Godt, Papirloftet og en ukjent thailandsk produsent, og siden Elizabeth er en av jentene på CMN-teamet måtte jeg bare ha med et fargelagt motiv.

blomster motiv Saturated Canary Easter DressValget falt på Easter Dress fra Saturated Canary, et motiv jeg fikk på mail fra Krista Smith for lenge siden, men som jeg ikke har fått brukt tidligere. Så lenge man ikke bruker masse gult syns jeg ikke det blir påskete til slutt likevel.

blomster innsideJeg måtte selvfølgelig putte noen blomster inni også, sammen med sommerfuglstempler og tekststempel fra Kort & Godt.

blomster baksideBaksiden er også pyntet med blomster, et tekststempel fra Stempelglede og flere sommerfugler annengangsstemplet med stempler fra Kort & Godt. All stemplingen, både på utsiden og inni kortet, er gjort med fargen Blueberry Sky fra Papertrey Ink.

Ett Trykk blomster Saturated Canary Easter Dress bursdag Elizabeth CopicsTil slutt har jeg som vanlig med fargene jeg har brukt på motivet mitt. Denne gangen har jeg også brukt fargen B90, som jeg har laget selv med B91-refill, blender-refill og en tom tusj.