Hipp hipp hurra for Linnea {Copic Marker Norge}

Linnea 4 år forsideMin niese, Linnea, ble nylig fire år og som vanlig måtte jeg til pers og lage kort til henne. Hun er veldig rosa av seg, så de rosa arkene fra Maja Design sin Sofiero-kolleksjon passet perfekt for anledningen. Jeg har brukt arkene “a Romantic picnic in the Park”, “Enjoying the lovely fragrance” og “Royal Summer residence”. Inni har jeg også brukt arket 1912 fra Vintage Summer Basics-serien. Kortet er også mitt inspirasjonsbidrag til sommerutfordringen vår på CopicMarkerNorge. Lag et sommerlig kort og bli med, da vel.

Linnea 4 år tagBak motivet har jeg som vanlig gjemt en tag. Denne er stanset ut med Tilda Tag-dieen til Magnolia.  Et tekststempel fra “Gratulerer med dagen”-platen til Stempelglede har blitt stemplet med Memento Rich Cocoa, og jeg har også stemplet et poststempel fra M-123-platen til Kort & Godt i kantene, også den med Rich Cocoa.

Linnea 4 år motivMotivet er ganske så spesielt. Det er et Paper Nest Dolls-motiv vi har fått spesiallaget til Copic Marker Norge. Hun er så søt der hun står med partyhatt og et digert kakestykke! Blomstene er fra Wild Orchid Crafts og hjertesnirkelen som ligger under er stanset ut med en Magnolia-die. Sommerfuglene er punchet ut med en sommerfuglpunch fra Martha Stewart, og jeg har sprayet Perfect Pearls på dem for å få litt skinn i dem. Jeg har også satt på perler fra Melissa Frances.

Linnea 4 år innsiderVeldig enkle innsider. Hipp, hipp hurra-stempelet kommer fra North Star Stamps, og jeg hadde masse plass til å skrive på på høyresiden.

Linnea 4 år baksideBaksiden er også enkel. Magi-stempelet fra Stempelglede gjør mesteparten av jobben.

Linnea 4 år Paper Nest Dolls Birthday Cake Ellie CopicsTil slutt: fargene jeg har brukt på motivet mitt.

You’re the best

fredagsscrapp you're the best skråttJegsyns det er gøy å lage enkle kort med produkter fra Papertrey Ink, og dette kortet er et eksempel på akkurat det.

fredagsscrapp you're the bestHer startet jeg med en bit Rustic White kartong fra PTI som jeg stanset ut en sirkel av. Jeg la på Post-it-teip på begge sider av midten av kartongen som en maske, og annengangsstemplet noen bittesmå sirkelstempler fra Over Under Easy-settet til PTI med fem forskjellige farger blekk (PTI Limeade Ice, PTI Spring Rain, PTI Aqua Mist, Memento Dandelion og Distress Ink spun sugar) over hele midten av kartongen.

You're the best detaljJeg limte kartongbiten min på en base av Limeade Ice kartong med 3D-teip og stemplet teksten min i det negative rommet med Limeade Ice blekk. Det er faktisk to forskjellige tekststempler som er brukt her. Ordet BEST kommer fra et annet stempel enn resten av teksten. Man får mer ut av stemplene sine når man kan kombinere og bruke de på andre måter enn det som kanskje opprinnelig er tenkt.

Til vaktmester’n {CopicMarkerNorge}

Michal 50 skrått PhotoshopFor en tid tilbake fikk jeg bestilling på 50-årskort til en vaktmester. Jeg fikk vite navnet hans og at han var vaktmester, og fikk ingen krav eller anvisninger til hva som skulle være med på kortet. Med frie tøyler blir mulighetene mange! Da var det rimelig greit å kombinere kortet med utfordringen vi har gående nå hos CopicMarkerNorge. Bli med da vel, det er lenge til fristen går ut ennå!

Michal 50 CMN inspirasjonJeg endte opp med å finne dette herlige motivet hos Justinklined. Skikkelig handyman denne karen her! 😉 På verktøykassen skrev jeg navnet på mottakeren, før jeg printet ut motivet fra Photoshop og fargela det med Copics. På vannspruten som står opp har jeg lagt på et tykt lag med Glossy Accents, så det ser ekstra vått ut. Fargepaletten fra inspirasjonsbildet på CMN ble lett oppådd med arkene 1902 og 1914 fra Vintage Summer Basics-serien til Maja Design, i tillegg til No. VII fra Vintage Autumn Basics-serien. Litt Bazzill Kraft hjelper også.

Michal 50 front skrå inniSelve formen på kortet er laget ved å stanse ut mønsterarkene med dies fra GoKreate (XXL Square Frames Frilly #10). Kantstemplingen på det blå mønsterarket er gjort med et par Tim Holtz-stempler og Memento Tuxedo Black, mens poststemplene er en herlig blanding av Marianne Design, Magnolia og North Star Stamps. Noen gears og mini gears fra Tim Holtz har også fått plass.

Michal 50 tagTagen jeg har skjult bak motivet mitt er stanset ut med en Magnolia-die. Hurra-stempelet fra North Star Stamps er stemplet med Memento Tuxedo Black, og i papirtagen har jeg festet en enamel tag fra Tim Holtz. Jeg har brukt noen eldgamle rubons fra MM (alfabetet Heidi) til å lage tallet 50, og enamel tagen er festet i den andre tagen med litt May Arts twine, en båndstump fra “emballasjen” til et putevar jeg fikk til bursdagen min og en knapp fra Papertrey Ink i fargen Blueberry Sky.

Michal 50 innsideInnsiden har flere poststempler, og bursdagssangen stemplet med Memento Tuxedo Black er et stempel fra NSS.

Michal 50 baksideBaksiden av kortet har også fått noen poststempler og et tekststempel fra North Star Stamps, denne gangen en oppskrift på bursdag. 

Michal 50 CopicsJeg avslutter som vanlig med fargene jeg har brukt på motivet mitt.

Ønsker alle som er innom en riktig herlig juni måned!

Rundt år

Helge 70 rundt frontRund bursdag og rundt kort? I januar fikk jeg bestilling på to bursdagskort til en pølsemaker på 70 år. Det første kortet finner du her, og dette er det andre. To ganske forskjellige kort, om jeg tør si det selv. Motivet er The Tramp fra Mo Manning, og er fargelagt med Copics. Jeg tegnet rundt den største die’en i Spellbinders Grand Decorative Circles One-settet og klippet ut formen på kortet av bazzill kraft med et lag mønsterark oppå (Canus-arket fra Flower Frames-serien til Pion Design) for å få riktig gråfarge på basen av kortet. Die’en ble så brukt til å stanse ut det blågrå mønsterarket (Caeruleus) som jeg limte oppå basen. Jeg klipte til motivet og limte det på fronten av kortet, stemplet et tekststempel fra North Star Stamps med VersaMark og embosset med embossingpulver fra Ranger. Siste finish på fronten av kortet ble pølsemakerens alder, stanset ut med en Sizzix-die (word play) av grungeboard dekket med Caeruleus-arket til Pion Design.

Helge 70 rundt inniInnsidene er veldig enkle. Jeg fant teksten til pølsemaker-sangen til Leif Juster på nettet  og puttet den på den ene innsiden av kortet, mens den andre innsiden har plass til en personlig hilsen.

Helge 70 rundt baksideOgså veldig enkel bakside. Jeg har brukt de samme arkene her som på de andre sidene, og fortsatte med å bruke dies-settet fra Spellbinders for å bygge opp baksiden. Jeg stemplet et bursdagssangstempel fra North Star Stamps på det ene mønsterarket med Distress Ink stormy sky, og da var kortet ferdig. Veldig enkelt!

Mo Manning The Tramp Helge 70 CopicsTil slutt: En titt på fargene jeg har brukt på motivet mitt.

Fredagsscrapp

Ja, det er tirsdag, men en fredag tidlig i februar hadde vi fredagsscrapp på scrapping.no. Det var et slags virtuelt scrappetreff, der det ble skravlet i ett og medlemmene la ut det ene prosjektet etter det andre. fredagskort skråttDette er et av kortene jeg lagde den fredagen. Kortet er kjempestort, det måler 9 x 4 1/4″. Basen er i Stamper’s Select White kartong fra Papertrey Ink. Jeg har brukt Framed Out #12 die (også fra Papertrey Ink) til å stanse ut fem rammer av fem forskjellige farger kartong (Lavender Moon, Lemon Tart, Limeade Ice, Aqua Mist og Spring Rain). Jeg har stemplet små hjerter på den hvite bakgrunnen i fem farger som matcher kartongene (Distress Ink spun sugar, Memento Dandelion, Papertrey Ink Limeade Ice, Papertrey Ink Aqua Mist og Papertrey Ink Spring Rain). Jeg har også brukt min Martha Stewart Lace Heart punch til å punche ut alle de små hjertene av Perfect Coloring Paper, som jeg har farget med Copics.

fredagskort detalj wonderful scrappingDen ene rammen har jeg satt på veldig tynn 3D-teip og stemplet et tekststempel fra Framed Out #12 Mini Stamp-settet til Papertrey Ink med Aqua Mist-blekk. Førstkommende fredag har vi en ny fredagsscrapp på forumet på scrapping.no, sett av fredagen og bli med da vel!

hjertekort CopicsFargene jeg har brukt på de forskjellige hjertene mine.

Varer påsken til jul?

Det sies jo at julen varer helt til påske, men er det motsatte også sant? Om det ikke er det håper jeg i det minste at påskestemningen varer litt lengre hos folk enn til 2. påskedag, for i dag har jeg nemlig en drøss med påskeegg å vise frem.

påsken 2014Familien vår har hytte på en seter i fjellene på nordvestlandet. Ok, tre hytter, et anneks, en stooor fjøs og to veldig falleferdige løer nede på stølen. Hver påske valfarter vi til hyttene for ekte norsk fjellpåske! På grunn av en meget snøfattig vinter på vestlandet var det omtrent en meter mindre snø enn vanlig i år. Normalt er gjerdestolpene dekket av snø, men som bildet over viser var ikke det tilfelle i år. Ekte påskestemning ble det likevel og det var nok snø til å bygge både snøborg, snømann og en påskekylling i snøen, i tillegg til noen skiturer og en god del aking nedover bakken! Akkurat som det skal være. Påskeegg hører også med, og jeg lagde påskeegg til niesene og nevøen min. Det var stor stas da de gravde i snøen etter eggene sine!

egg02Denne beskrivelsen er også publisert på forsiden til scrapping.no her i dag.  Jeg startet ganske enkelt med billige påskeegg fra Nille som jeg malte med to strøk hvit gesso og lot tørke.

egg01Deretter delte jeg mønsterarket jeg ville bruke i to (arket Påskeegg fra Papirdesign) og bløtla det i vann i kjøkkenkummen. Da jeg tok det ut av kummen (det trenger ikke lang tid, holder i massevis med et halvt minutt) la jeg arkene mellom noen tørk med tørkepapir så de ikke skulle dryppe.

egg03Jeg dekte hele egget med multi medium matte og la arket oppå og formet det etter egget. Da det var tørt klipte jeg av det overflødige papiret.

egg04Eggene var opprinnelig grønne inni, men det ville ikke jeg ha, så jeg fant frem litt aluminiumsfolie som jeg delte opp i småbiter og limte hver bit fast til innsiden av egget med multi medium matte.

egg05Da all aluminiumsfolien var på plass dekte jeg utsiden av egget med et lag til med multi medium matte oppå mønsterarket. Hvis du vil kan du godt hoppe over dette trinnet, men det gjør papiret vannfast, som var en fordel for meg siden egget skulle begraves i snøen på hytta.

egg06Til slutt gjensto bare en blondekant rundt, navn på siden av egget og pynting med blomster, pyntebær og osteklut på toppen av egget.

egg07Linnea ville ha rosa påskeegg og fikk det akkurat som hun ville. Her har jeg brukt et ark som heter Lille sommerfugl, også det fra Papirdesign. Det samme er de små rosa dottene jeg spredte omkring på lokket på egget hennes, fargen var perfekt. Jeg liker dottene fra Papirdesign. De er egentlig helt like som enamel dots, men fargene er mye mer norske enn på enamel dots (f.eks. fra MME), hvis det gir mening.

Påskeegg SaraLeon og Linnea fikk også velge farger på eggene til Sara og Amanda, og valgte rødt til Sara sitt egg. Her har jeg faktisk brukt to ark fra Lantliv-kolleksjonen til Maja Design – Sommarkök og Jordgubbar & glass. Ellers er det blomster, osteklut og pyntebær også her, akkurat som på de andre eggene.

påskeegg AmandaAmanda sitt egg til slutt. Også hun fikk Maja-ark på sitt, men her har jeg brukt 4th of April og 5th of April-arkene fra Vintage Spring Basics-kolleksjonen. Små sjokoladeegg med farget sølvpapir ble lagt som harebæsj rundt de store eggene i snøen for at eggene skulle være lettere å finne, de var nemlig helt nedgravd i snøen, påskeharen sluntrer ikke når han gjemmer eggene sine!

påskekylling 2014Noen dager etter at påskekyllingen var laget begynte den å smelte i solen. Men ingen skal si at det skorter med kreativitet på Furuholen seter i påsken, kyllingen hadde nemlig nebb av røde miniski, øyne av tomme Carlsberg-bokser, kam av rød isopor (gjenbrukt år etter år etter år) og fargerike fjær i stjerten. Og det bør kanskje presiseres at det er maling (og ikke annen væske med samme farge) som gjør kyllingen gul 😉

Oldtimer {CopicMarkerNorge}

CMN sepia skrått PhotoshopIt’s a wonderful Tuesday morning, and time for some more inspiration for our current challenge over at CopicMarkerNorge – coloring in sepia or black and white. I chose sepia for this vintage car image.

CMN sepia frontI made a birthay card for my dad’s early March birthday. This card is unlike me in so many ways, yet it is very me in others. It’s a fairly technique heavy card, and I’ve done tons of things on this card that I don’t normally do. The card layout is heavily inspired by a card Mona V made last year using plenty of tags and corrugated cardstock, I just love her cardmaking style!

I used an old kraft paper bag for the base of my card. I added some gesso around the edges to soften up the brown a bit. I found a scrap piece of Pion Design patterned paper with a collage design on it and added a thin layer of gesso across the entire piece with a sponge. I let that dry, then went over the whole thing with an ink blending tool with vintage photo distress ink. I wanted some of the gesso to show through, so I took my trusty Tim Holtz sanding grip and sanded the entire piece and finished it off by distressing the edges.

I added a few tags, some large ones from Søstrene Grene, and some smaller ones (in true Mona style) that were left over from other projects (diecut with dies from Magnolia (Tea Label Tags), Tim Holtz (Tiny Tabs & Tags) and Papertrey Ink (Tiny Tags)). I glued all my tags down and stamped on top of them with a couple of Marianne Design ticket stamps Henrikke gave me last fall (thank you, sweetie!) using Memento Rich Cocoa ink. I even used some of my Tim Holtz remnant rubs for this one, I’ve had it for like forever, and have never used it before… oh well, it kind of fit this project, I think. Next I placed my corrugated cardstock (the white is by Inkido, I don’t know where the kraft is from) and glued it all down after inking the edges with distress ink.

La Blanche OldtimerMy dad loves old cars, so I thought this new Oldtimer stamp from La Blanche would fit perfectly for his card. I stamped it in Memento Rich Cocoa ink on Papertrey Ink Rustic Cream cardstock and colored it in with my Copics. Inked the edges with distress ink and stapled it to a kraft base using a Bambi stapler I bought at Staples eons ago. Finally I added a Tim Holtz word band and tucked all the natural twine and white Hemptique hemp on the back of the corrugated pieces. I stamped a North Star Stamps text stamp on a piece of kraft cardstock and put it in an ornate plate, also by Tim Holtz. I dented the brads on either side of the ornate plate with my TH hammer, and glued the entire piece down to the rest of my card front using some glossy accents.

CMN sepia tagThe tag inside the bag is one of those huge Tim Holtz ones. I inked up the entire surface of the tag with vintage photo distress ink and added a few drops of water for interest. I took out the ticket stamps that I used on the front of the card and did some generation stamping with them on this piece. The last little bit was adding a Norsk Stempelblad stamp (26B) with Memento Rich Cocoa ink. I used some natural twine and more of the white hemp, so I can easily pull the tag out of the bag. A jump ring and a philosophy tag was the last little detail, and the entire back of this tag had plenty of room for a personal message.

CMN sepia baksideI did the exact same thing with the Pion Design scrap piece of paper I used on the back as I did on the front: Gesso, then distress ink, then sanded it down and added the Marianne Design ticket stamps with generation stamping. More of the Søstrene Grene and smaller Papertrey Ink tags on the back, with a little natural twine and white hemp on some of the tags. I inked more Pion Design scraps and glued them to a small piece of grungeboard, went crazy with my ticket stamps and Memento Rich Cocoa ink over the entire piece, which I then diecut using the Mini Old Jalopy die from Tim Holtz and the wordplay die. I glued the letters and the car to the back of my paper bag, and added a couple of numbers on the car diecut from the Tim Holtz Typeset die.

CMN La Blanche Sepia

As usual I’m finishing off my post with the Copics I’ve used. Not a whole lot this time!

 

Shabby & simple? {North Star Stamps}

shabby NSS-kortI don’t usually make shabby chic cards. Don’t get me wrong, I like them, I just don’t make them. The same used to be true of clean & simple cards, though I’ve made a few of those in the last couple of years. Combining the two styles, however, is not something I’ve done. Until now. This card is very simple, yet shabby. And to top it off – made entirely from scraps!! I found a piece of a lovely Dotted Swiss cardstock from Bazzill (Sunset Rose), just large enough to make a cardbase (A2 size – 5 1/2 x 4 1/4″), a panel for my sentiment and a few butterflies. While rummaging through my scraps I also found this green patterned paper by Maja Design (The Elegant Wine House from the “Sofiero” collection). I added gesso altong the edges of the cardbase and the patterned paper as well as a light tough of gesso on the sentiment panel and the rest of the cardstock I used for the butterflies. I stamped the sentiment from North Star Stamps with Memento Rich Cocoa ink on the cardstock. The texture of the dotted Swiss cardstock and the layer of gesso makes the stamped sentiment look a little worn – perfect for a shabby card. I distressed the edges of the patterned paper and the cardstock, added a doily from Helz Cuppleditch, butterflies, and some ruffled satin ribbon, as well as a few Kaisercraft pearls on the butterflies.

Shabby NSS-kort detalj båndBelieve it or not, but getting the ribbon just right was the most time consuming process on this entire card. The very lovely Renate has perfected the art of the wrinkled ribbon, but she uses glue, which, for some reason, seems like an impossible task for me. I bet she puts her fingers right into the glue, and since I hate (I really can’t stress this enough) getting anything on my fingers (glue, paint, food, ANYTHING), I do what I can to avoid it.

shabby NSS-kort innsiderrVery simple insides. The pieces of white cardstock (Bazzill Classic Smooth) also happen to be a couple of scraps, diecut with a Spellbinders die (Lattice Rectangles). The stamp on the left is another great stamp by North Star Stamps, and there’s plenty of room for a personal greeting on the right.

Shabby NSS-kort baksideThe back of the card. The rest of the patterned paper by Maja Design, the rest of the doily I used on the front, and a few more butterflies to tie the whole thing together, along with a stamped sentiment at the bottom, also from North Star Stamps.

 

 

Pippi Langstrømpe?

70-årskort Helge front skrått PSSelv om hårfargen min ligner litt på Pippi sin har jeg ikke fletter som står rett ut. Akkurat på dette kortet har jeg imidlertid adoptert mentaliteten hennes – “Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert.”

70-årskort Helge skrått liggendeMan kan jo tenke at dette er et rimelig standard kort fra meg, og på mange måter er det det. Lag på lag, sydde paneler, Pion Design, flust av blomster og et fargelagt motiv. Og jada, det stemmer det, men jeg har likevel gjort noe nytt.

70-årskort Helge frontJeg har fargelagt med Distress Markers!! Den eneste grunnen er egentlig at jeg ikke fant noen Copic-kombinasjon jeg syns passet bra til arkene fra Pion Design – 6×6″-versjonen av Blue Room og Blue Fabric i Alma’s Sewing Room-kolleksjonen. Weathered Wood, derimot, passet PERFEKT. I tillegg har jeg brukt Pumice Stone, Bundled Sage og bittelitt Scattered Straw. Jeg trenger nok en god del øving, men for å være første forsøk syns jeg det ser greit ut. Ellers er kortet veldig typisk meg, blomstene kommer fra Wild Orchid Crafts og tallet 70 er stanset ut fire ganger med Santa’s Workshop-alfabetet til Quickutz i bazzillfargen Steel Blue, som også er brukt til basen på kortet. Ellers har jeg brukt perler fra Kaisercraft (snow), blomsterbær fra Magnolia og en die fra Marianne Design til å lage de snirklete strågreiene til venstre (veldig teknisk beskrevet, jeg vet).

70-årskort Helge innsiderInnsidene har samme oppsett som forsiden, men med litt andre ark, ganske vanlig på mine kort. Magi-stempelet er stemplet på akvarellpapir med Archival Ink i fargen Coffee, akkurat som motivet på forsiden.

70-årskort Helge baksideVeldig enkel bakside, tekststempelet fra Kort & Godt er stemplet i samme farge som jeg har brukt på resten av kortet, og kantstemplingen på sidene er gjort med et stempel fra Vintage Garden-platen til Stempelglede, motivet på forsiden kommer også fra den platen.

Ikke så rask pakkelapp

pakkelapp Henrikke skrått PhotoshopLille julaften la jeg ut et eksempel på rask og enkel pakkelapp. Pakkelapper som den er veldig enkle å lage og tar ikke spesielt mye tid. Denne pakkelappen er i motsatt ende av skalaen og satt på pakken Henrikke fikk av meg til jul.

pakkelapp HenrikkeJoda, pakkelappen er enkel den, men den er ikke så rask å lage. Den var hvertfall ikke det for meg. Selve tagen er stanset ut i et mønsterark fra “Magic Christmas”-blokken til Poppydesign med “Tag & Bookplates”-die fra Tim Holtz. Juletrærne er stanset ut i kartong med en die fra “In the meadow”-diessettet til Papertrey Ink. Trærne er dekket med distress glitter og limt på tagen med flytende lim. Stempelet som er brukt kommer også fra Papertrey Ink, det er fra et stempelsett som heter Happiest of Holidays, stemplet med en gråfarge fra Hero Arts.

pakkelapp Henrikke baksideBaksiden av tagen er stanset ut i hvit kartong, og jeg har laget “bakke” med et par biter mønsterark. Juletreet er stanset ut to ganger, en gang i mønsterark og en gang i vellum. Vellumen er limt oppå mønsterarket med noen 3D-puter, og hvite perler har blitt plassert rundt omkring på vellumen. Den lille snømannen har fått samme behandling som trærne på forsiden av tagen. Et Til/Fra-stemplel fra Inkido har blitt maskert så bare Til/Fra og tekstlinjene er igjen, også her har jeg brukt den samme grå stempelputen som på forsiden av tagen. Teksten har jeg skrevet med en Memento Dual Marker i fargen London Fog.