Blå jul {CopicMarkerNorge}

I dag er det team 2 sin tur til å inspirere til den blå juleutfordringen vi har gående nå på CopicMarkerNorge.

blå tag CMNJeg har laget en tag denne gangen, av Stamper’s Select White kartong fra Papertrey Ink og Tag & Bookplates-dieen til Tim Holtz. Tagen har jeg svertet svakt i kantene med blekkfargene Blueberry Sky og Spring Rain fra PTI. Jeg brukte Falling Snow-stensilen til Simon Says Stamp sammen med embossing paste fra Wendy Vecchi for å lage snøfnuggene mine.

Mo Manning - Christmas Fairy HollyMotivet er Christmas Fairy Holly fra Mo Manning. Hun er printet ut ganske liten og fargelagt med Copics, selvfølgelig. Snøkulen hun holder i hånden har fått et tykt lag med glossy accents, og vingene har jeg klippet vekk, printet ut på nytt på vellum, fargelagt bittelitt på baksiden, klippet ut fra resten av motivet og limt det bak, så hun har fått gjennomsiktige vinger!! Hele jenta er proppet opp på litt 3D-puter for dimensjon, og hun står i snø laget med snow paint fra Panduro.

blå tag sløyfedetaljTo sløyfer pryder toppen av tagen, én laget i bånd fra PTI i fargen Blueberry Sky, den andre laget av hvit seam binding farget med blå Copics og blender. To hvite julebjeller henger fra den ene sløyfen og avslutter hele tagen.

Mo Manning Christmas Fairy Holly CMN Copics

I tillegg til fargene over har jeg brukt B40 og B30, som er farger jeg har laget selv. Håper alle som stikker innom får en herlig lørdag, og det er fremdeles masser av tid til å bli med på utfordringen vår. Sleng deg med da vel!

Pakkelapp

pakkelapp frontEt kjapt lite prosjekt i dag. Vi trenger alle pakkelapper til jul, og denne var veldig enkel å lage. Jeg stanset ut selve tagen med en Tag & Bookplates-die fra Sizzix i Powder Blue-kartong. Jeg brukte en snøstensil fra Simon Says Stamp sammen med Spring Rain stempelpute og embossing paste fra Ranger for å lage snøfnuggene. Jeg har brukt en blanding av blonde, silkebånd, seam binding og hvit scrapper’s floss i toppen av tagen, i tillegg til en liten hvit, ringende bjelle.

pakkelapp front detaljDet store snøfnugget er egentlig ikke et snøfnugg, men en doily fra Dusty Attic som jeg har dekket med hvit distress paint, VersaMark, sticky embossingpulver og distressglitter (Rock candy).

pakkelapp baksideBaksiden av tagen har gigantisk plass til navn på både mottaker og giver, stempelet kommer fra North Star Stamps.

Kremmerhuskalender {Ett Trykk}

For to uker siden viste jeg frem den første av to adventskalendere jeg lagde som ble publisert i fjorårets desembernummer av Ett Trykk. Her kommer kalender nummer to. kremmerhuskalender alle samletDenne kalenderen tok veldig mye kortere tid å lage enn den forrige. Hvert kremmerhus er 6″ høyt og har en diameter i toppen på 3″. Jeg har brukt ark fra Magic Christmas-blokken til Poppydesign på hele kalenderen, arkene er i herlige blåtoner som jeg overhodet ikke klarer å motstå. Alle kremmerhusene har fått diecuts formet som stjerner, laget i Powder Blue kartong fra Bazzill. Typeset-alfabetet til Tim Holtz har blitt brukt til å stanse ut tallene av hvit kartong, og jeg har påført Distress glitter rock candy på alle tallene for en diskret glittereffekt ved hjelp av VersaMark-pute fra Tsukineko og sticky embossingpulver fra Ranger.

kremmerhuskalender 9 10 11Stjernene er festet til kremmerhusene med hvit scrapper’s floss fra Karen Foster, noen har en Pandurobjelle hengende fra sløyfen, andre en hvit perle fra Kaisercraft på sløyfeknuten. Enkelte av stjernene har fått diecut snøfnugg med perle fra Storyteller i midten, andre stjerner har fått snøfnuggcharms der opphenget er klippet av, men ca. halvparten av stjernene er uten ekstra pynt. Toppkanten på kremmerhusene og opphenget på de forskjellige kremmerhusene er laget av tinsel fra Melissa Frances, grå blonde fra Kort & Godt, perlestreng fra Wild Orchid Crafts og diverse andre blonder jeg ikke vet hvor kommer fra.

Adventskalender {Ett Trykk}

Kanskje det er på tide å tenke på å begynne å lage årets adventskalender? Eller kanskje du allerede har begynt? Eller er ferdig? Eller har en fra i fjor? Eller jukser og kjøper sjokoladekalender til en tier? Jeg har hvertfall en kalender å vise frem i dag. Som gjesteartist i fjorårets desembernummer av Ett Trykk fikk jeg i oppdrag å lage prosjekter med tema jul. Gal som jeg er (jeg har hvertfall ikke papirer på noe annet) lagde jeg to adventskalendere til bladet, den ene formet som en nisseslede. sledekalender skrått forfraDet er blitt ganske vanlig med fyrstikkeskekalendere i scrappeverdenen, og denne kalenderen er laget av fyrstikkesker, men det er likevel ikke en tradisjonell fyrstikkalender jeg har laget (jeg må innrømme at jeg er litt lei av dem). Å designe formen på sleden tok faktisk en del tid, og jeg brukte Tove som konsulent, hun bor så langt nord at hun vet hvordan nissens slede ser ut 😉 Sleden måler 10 x 7 x 5″ og er bygd opp av Bazzill Vanilla (sånn bortsett fra fyrstikkeskene da). Den er kledd med arket Desembernatt fra Juledrømmer-kolleksjonen til Poppydesign. Jeg har også laget noen pakker oppi sleden av arkene Ventetid og Et vintereventyr fra samme kolleksjon, i tillegg til en fra arket Snøballkrig, som kommer fra Tradisjon-kolleksjonen. Setet og alt som er “mellom veggene” er dekt utvendig av Vintage Cream filt fra Papertrey Ink, og helt inntil veggene har jeg lagt Pearlized String Beads fra May Arts som pynt. Nissesekken har jeg laget med en møbelstoffrest jeg fikk kjøpt på Stoff & Stil, den er snurpet sammen med jute string fra May Arts, forøvrig den samme som jeg har brukt på pakkene i sekken og løst i sleden. Nissen var jeg så heldig å få låne av min søster for anledningen, jeg har nemlig kun én nisse, og den er altfor stor for sleden!

sledekalender nedtellingKalenderluketallene er stanset ut med en die fra Tim Holtz og Sizzix, og knottene jeg har brukt er hitch fasteners, også de kommer fra Tim. Utvendig har jeg kledd fyrstikkeskene med både Bazzill Vanilla og mønsterark, så jeg fikk en liten matte bak mønsterarket på hver luke (nevnte jeg at jeg er gal?) Hver mønsterarkbit har fått litt snow paint fra Panduro i alle kantene, også det for å pynte opp litt for å gjøre litt mer ut av sleden. Inni alle fyrstikkeskeskuffene har jeg dekket innsiden med Bazzill Vanilla og skrevet hvor mange dager det er igjen til jul med en Memento dual marker i fargen Rich Cocoa. Jeg vokste opp med Skomaker Andersen på TV i adventstiden, så nedtelling til julaften syns jeg hører med til enhver adventskalender. Understellet til sleden har jeg skåret ut av dobbel grungeboard og malt med Distress Paint brushed pewter. Henrikke var snill og hjalp meg med å få understellet festet til sleden og solid nok, så jeg har hatt to alver i sving på dette prosjektet, en stor takk til begge to!

Å gjøre det enkelt {North Star Stamps}

Av og til lager jeg veldig enkle kort. Av og til lager jeg kort som ser veldig enkle ut, men som det egentlig ligger en del arbeid bak. Dette ”enkle” kortet tilhører den siste kategorien. Sånne kort er det mye pirk med, men jeg er glad i pirk!

Når jeg lager enkle kort holder jeg meg stort sett til A2-formatet, som på kortspråk er noe helt annet enn A2 på vanlig papirspråk. På kortspråk er et A2-kort 4 ¼ x 5 ½”, mens A2 på papirspråk er 420 x 594 mm. Ganske stor forskjell, med andre ord, siden man får omtrent 16 kort i kortstørrelse A2 på et A2-ark.

Rox bursdag forside

Denne gangen har jeg laget et stående A2-kort med brett på toppen. Jeg har stanset ut en hjerteballong og to vanlige ballonger fra Rustic White kartong fra Papertrey Ink (PTI) og brukt det negative. Jeg har dekket noen diecuts og andre kartongbiter fra PTI og Simon Says Stamp med glitter og plassert dem slik jeg ønsker på kortet. Tanken var at ballongene skulle ”fly” opp fra diecuten med Gratulerer, som er stanset ut med en die fra Rox Stamps. Hver ballong har jeg derfor knytt fast i både ballongen og diecuten med ordet. Jeg følte meg litt som en kortkirurg da jeg satt der med sytråd og knøt den så stramt jeg klarte med hjelp av én pinsett i hver hånd.

Jeg har stemplet ”med dagen” fra et Gratulerer med dagen-stempel fra North Star Stamps i samme farge som den turkise kartongen. Ordet ”Gratulerer” har jeg faktisk klippet vekk fra resten av stempelet. Da slipper jeg å maskere, men om jeg vil bruke hele teksten er det ikke noe problem å montere begge bitene på en akrylkloss slik det er ment. Jeg har gjort dette med flere av mine stempler, da får stemplene enkelt flere bruksområder.

Rox bursdag innsideStempelet jeg har brukt på innsiden av kortet kommer som én linje slik jeg har brukt det her. Dette stempelet har jeg også klippet fra hverandre, men her har jeg satt de to bitene sammen som de er ment igjen. Det er ikke mulig å se på stemplingen min at dette stempelet nå teknisk sett er delt i to.

Rox bursdag bakside

Baksiden gjorde jeg også meget enkel. Et Hurra-stempel stemplet med samme stempelfarge som på resten av kortet, og noen duggdråper for å knyte det hele sammen med duggdråpene på fronten av kortet.

Det er lenge siden jeg har vært med på noen utfordringer nå, så jeg tenkte jeg skulle bli med på Trykkpressa denne måneden. De vil se hjerter!

Rosa til konfirmanten

Konfirmasjon front skrått PS

Når jeg får bestilling på rosa konfirmasjonskort med frie tøyler liker jeg meg.

Konfirmasjon frontJeg hadde lyst til å prøve noe nytt med dette kortet, så jeg har laget mitt første criss cross-kort. Slike kort er jo ikke noe nytt i seg selv, men jeg hadde aldri laget det før. Tenker som Pippi at ”det der har jeg ikke gjort før, så det klarer jeg sikkert.” Det er jo bare papir og ikke skummelt i det hele tatt!

Det er ingen hemmelighet at jeg er glad i Mo Mannings herlige motiver, så for dette kortet ble den drømmende jenta med flyet farget i rosa, turkis og bittelitt brunt på blending card fra X-Press It. Jeg har også skeiet ut litt og brukt en helt annen hudfargekombinasjon enn jeg pleier. Jeg har jo så mange tusjer at det blir litt dumt å bruke de samme seks fargene til hud hver eneste gang.

Konfirmasjon blomster

Da jeg først begynte med kortlaging var det skummelt med blomster. En blomst eller tre på et kort var liksom greit, men nå lesser jeg på og elsker det! Her har jeg brukt hvite blomster fra Wild Orchid Crafts og rosa blomster fra I am roses. Fine rosafarger som passer perfekt til motivet og mønsterarkene fra Maja Design. Rundt blomstene har jeg lagt noen perler her og der, det er sånne detaljer jeg liker å få med på kortene mine.

Konfirmasjon tagSom vanlig med mine kort skjuler det seg en tag bak motivet, denne gangen med konfirmasjonsdatoen og konfirmantens navn. Teksten er skrevet ut fra Photoshop med Copic-farge R85, som er en av rosafargene jeg har brukt på motivet.

Konfirmasjon inniPå den selvlagde tagen som er inni kortet har jeg satt motivet i miniutgave nede i det venstre hjørnet på tekstfeltet. Syns det pynter opp litt og hjelper til med å knytte tagen til resten av kortet, det blir liksom mer komplett på denne måten.

Konfirmasjon mini nærMinimotivet mitt er 2” høyt, så jeg trodde det skulle være en litt større utfordring å fargelegge det, men det gikk faktisk ganske greit!

Konfirmasjon baksideBaksiden med Magi-stempelet jeg syns er så fint, stemplet med Memento Espresso Truffle. Den samme fargen er brukt på poststemplene. Et par rosa blomster fra I am roses også her for å pynte opp litt.

Mo Manning Dream G CopicsHelt til slutt: fargene jeg har brukt på motivene mine.

Hurra for Jill {CopicMarkerNorge}

Jill forside skrått PSI dag er det team 2 sin tur på CopicMarkerNorge-bloggen til å inspirere dere der ute som fargelegger med Copics til å lage bursdagskort med motivene Christine i Paper Nest Dolls har tegnet til oss. Motivene finner du under Freebies-fanen i CMN-bloggen.

Jill forsideMitt kort ble et bursdagskort til Jill denne gangen, hun hadde bursdag i slutten av august, og alle bursdagsbarn fortjener bursdagskort! Jeg brukte jenteversjonen av motivet, men det finnes en gutteversjon også. På dette kortet er det ikke noe som heter less is more. Jeg har brukt en haug med blomster, noen knapper og noen fine mønsterark fra min favorittprodusent – Maja Design. Osteklut, kakeserviett, hvit bølgepapp, blonde og en tag har jeg også klart å snike inn, i tillegg til noen snirklete diecuts som knapt vises, laget med en Magnolia-die. Tallene har jeg stanset ut i hvit kartong, jeg limte 5-6 lag oppå hverandre for å få litt tykkelse på dem, og la distress glitter på det øverste laget. Kanten og dusken på hatten på motivet har også fått glitter!

Jill detaljer blomsterSammensurium av blomster og knapper. Knappene kommer fra Papertrey Ink (fargen blueberry sky) og blomstene er en blanding av Kort & Godt og Wild Orchid Crafts. De gule sentrene i sweetheartblomstene har jeg erstattet med perler.

tagEn tag skjuler seg som vanlig bak motivet. Stempelet kommer fra North Star Stamps og er egentlig alt på én linje. Jeg har klippet stempelet fra hverandre så jeg kunne stemple teksten min på to linjer istedenfor. Jeg kan fremdeles stemple teksten som en lang linje hvis jeg vil, men nå har jeg muligheten til å stemple på to linjer. Stempelet får ikke vondt av å bli klippet fra hverandre, jeg lover 😉

innsiderSiden utsidene av kortet er stæsjet med masse rufsing lagde jeg veldig enkle innsider denne gangen. Personlig hilsen på høyresiden (lekt litt med i Photoshop for at den skal være uleselig – resten av verden trenger ikke å se hva jeg skrev til Jill ;)), mens venstresiden har en liten eske med lomme til en eventyrsjokolade. Eventyrsjokoladen bygger litt, så istedenfor min vanlige rygg på 1/4″ har jeg brukt 3/8″ for at kortet ikke skulle sprike.

inni sjokoladelommenEsken til eventyrsjokoladen lukkes enkelt med et par skjulte magneter fra Basic Grey. Jeg liker å bruke magneter for at ting skal lukkes ordentlig, men jeg liker det ikke når man kan se magnetene, så jeg har dekket til begge med mønsterark. Jeg skrev en kort melding inni esken med en Memento-tusj i fargen Summer Sky.

Jill baksideBaksiden har samme oppsett som forsiden. De samme arkene og den samme kraftige rufsingen, diecut laget med den største dieen i Floral Ovals-settet til Spellbinders, og den samme perlesnoren langs den perforerte kanten. Her syns bølgepappen jeg har brukt litt bedre enn den gjør på forsiden av kortet. Stempelet her kommer også fra NSS og er i samme font som teksten jeg brukte på tagen.

Dot dot dot

7Dots front skråttArkene fra den polske produsenten 7 Dots Studio forbinder jeg med klin og klæsj-prosjekter. Jeg er ikke så veldig klin og klæsj av meg, så jeg har lekt meg på en litt annen måte med dette herlige arket fra Illumination-serien. Jeg tenkte umiddelbart at  jeg skulle benytte meg av parallellogrammene i arket ved å skjære ut noen av dem for å få hull og proppe andre opp på 3D-puter. Som sagt, så gjort.

7Dots front rettJeg lagde meg også en slags stensil med to lag med “parallellogram-hull”, som jeg brukte til å legge på litt embossing paste fra Wendy Vecchi for enda mer struktur og liv i fronten av kortet. Parallellogrammene som er proppet opp på 3D-puter har fått et tykt lag med glossy accents.

7Dots front HurraBokstavene mine har jeg laget ved å stanse ut seks lag i forskjellige farger kartong som matcher mønsterarket. Det gamle Studio-alfabetet til Quickutz passer perfekt til dette, siden fonten er ren og enkel uten snirkler, serifer og andre unødvendige elementer som ødelegger. Jeg har brukt kartong i fargene Melon Berry, Sweet Blush, Aqua Mist og Soft Stone fra Papertrey Ink, og Lemon og Audrey Blue fra Simon Says Stamp til å lage bokstavene mine. Aqua Mist-kartongen er den øverste, og den er dekket med glossy accents. Jeg har også satt på noen enamel dots fra My Mind’s Eye.

7Dots baksideBaksiden av kortet har jeg gjort meget enkel, bare noen biter fra mønsterarket, noen enamel dots og et tekststempel fra North Star Stamps som jeg har stemplet og embosset med klart embossingpulver. Kartongbasen min er Melon Berry-kartong fra Papertrey Ink.

Glitter og stas

Jeg fikk en helt nydelig hjertedie av snille, gode Renate til bursdagen min i mars som jeg har hatt planer for helt siden den gang. Jeg fikk umiddelbart en idé til noe som kanskje ikke er helt vanlig bruk for LalaLand-dies, men jeg hadde så innmari lyst til å lage et enkelt kort med inlay-teknikk med denne die’en, så en gang tidlig i sommer satte jeg i gang. glitterhjerter frontKortet ble litt større enn mine vanlige enkle kort, det måler 6 1/4 x 4 1/4″, og består kun av kartong fra Papertrey Ink (i fargene Stamper’s Select White, Summer Sunrise, Harvest Gold, Lemon Tart, Aqua Mist og Hawaiian Shores), 3D-puter og glitter. Jeg stanset ut dieen fem ganger fra den hvite kartongen jeg brukte, før jeg dekket resten av kartongen med VersaMark og sticky embossingpulver. Etter en sveip med varmepistolen strødde jeg over distress glitter (rock candy). Jeg stanset ut fem diecuts i fem forskjellige farger, og gjentok prosessen med VersaMark, sticky embossingpulver, varmepistol og distress glitter på de små hjertene i hver bord. Jeg limte det hvite glitterpanelet på basen med 3D-puter, og smatt de utstansede bordene inni. Easy peasy! Og ganske uortodoks måte å brukte LalaLand-dies på, syns jeg selv.

glitterhjerter front skråttKortet ble sendt til Hege, som vant min juni-RAK på scrapping.no. Teksten inni kortet (som vises bittelitt på dette bildet) har jeg skrevet med distress marker i fargen tumbled glass, som matcher den turkise kartongen sånn tålelig greit. 🙂

Hipp hipp hurra for Linnea {Copic Marker Norge}

Linnea 4 år forsideMin niese, Linnea, ble nylig fire år og som vanlig måtte jeg til pers og lage kort til henne. Hun er veldig rosa av seg, så de rosa arkene fra Maja Design sin Sofiero-kolleksjon passet perfekt for anledningen. Jeg har brukt arkene “a Romantic picnic in the Park”, “Enjoying the lovely fragrance” og “Royal Summer residence”. Inni har jeg også brukt arket 1912 fra Vintage Summer Basics-serien. Kortet er også mitt inspirasjonsbidrag til sommerutfordringen vår på CopicMarkerNorge. Lag et sommerlig kort og bli med, da vel.

Linnea 4 år tagBak motivet har jeg som vanlig gjemt en tag. Denne er stanset ut med Tilda Tag-dieen til Magnolia.  Et tekststempel fra “Gratulerer med dagen”-platen til Stempelglede har blitt stemplet med Memento Rich Cocoa, og jeg har også stemplet et poststempel fra M-123-platen til Kort & Godt i kantene, også den med Rich Cocoa.

Linnea 4 år motivMotivet er ganske så spesielt. Det er et Paper Nest Dolls-motiv vi har fått spesiallaget til Copic Marker Norge. Hun er så søt der hun står med partyhatt og et digert kakestykke! Blomstene er fra Wild Orchid Crafts og hjertesnirkelen som ligger under er stanset ut med en Magnolia-die. Sommerfuglene er punchet ut med en sommerfuglpunch fra Martha Stewart, og jeg har sprayet Perfect Pearls på dem for å få litt skinn i dem. Jeg har også satt på perler fra Melissa Frances.

Linnea 4 år innsiderVeldig enkle innsider. Hipp, hipp hurra-stempelet kommer fra North Star Stamps, og jeg hadde masse plass til å skrive på på høyresiden.

Linnea 4 år baksideBaksiden er også enkel. Magi-stempelet fra Stempelglede gjør mesteparten av jobben.

Linnea 4 år Paper Nest Dolls Birthday Cake Ellie CopicsTil slutt: fargene jeg har brukt på motivet mitt.