Nå tennes tusen julelys {North Star Design}

På Stempelscrapmessa i september satt jeg ved demobordet til NSD og lagde denne lille fyrstikkesken. Eller, fyrstikkesken var jo ferdiglaget, men jeg har dekket den med papir og stempler! Trekantet fyrstikkeskeJeg dekket selve esken med en kraftfarget kartong og et mønsterark Kari hadde som faktisk er fra From the Heart II-kolleksjonen til Pion Design. Så lenge det er rødrutete ser det julete ut likevel syns jeg. Teksten er et stempel som egentlig går over én linje, men jeg er jo litt glad i stempelmassakre, så for å få plass til motivet av stearinlyset ved siden av klippet jeg teksten i to og stemplet.

Trekantet fyrstikkeske baksidePå baksiden generasjonsstemplet jeg stearinlyset i liten utgave og en herlig tekst Jan Tore har diktet oppå/ved siden av og satte hele panelet på 3D-puter.

Christmas Wishes {Ett Trykk}

Ett Trykk 0515 Tim Holtz julekort skrått front PSTenk at det er under en uke igjen til julaften. Hvor i all verden blir tiden av?? Dagens kort er det siste av mine tre bidrag i oktobernummeret av Ett Trykk basert på Tim Holtz-teknikker. Denne gangen valgte jeg whitewash.

Ett Trykk 0515 Tim Holtz julekortKortet måler 4×4″ og er ganske enkelt. Whitewashteknikk med distress ink, et stjernestempel med perfect pearls-pulver, en hvit embosset tekst, noen hvite splatter som ser ut som snøfnugg laget med Copic Opaque White og noen finérstjerner fra Studio Calico.

Ett Trykk 0515 Tim Holtz julekort whitewash tut 1For å lage bakgrunnen trenger du et bakgrunnsstempel, kartongen du skal bruke (jeg har brukt Classic Smooth White fra Bazzill) og Distress Stain Picket Fence.

Ett Trykk 0515 Tim Holtz julekort whitewash tut 2Stemple stempelet med distress stain over hele kartongen og la det tørke, før du sverter hele panelet med distress ink i ønskede farger. Spray masse masse masse vann på kartongen, så du ser at den hvite malingen renner av. Tørk lett med en fille eller tørkepapir.

Ett Trykk 0515 Tim Holtz julekort whitewash tut 3Når panelet er tørt kan du gå over kantene med distress ink en gang til. Alt vannet har fått fargene på panelet til å lysne, så det er greit å påføre litt mer farge. Sørg for at panelet er HELT tørt før du stempler tekststempel med VersaMark, hvis ikke vil embossingpulveret feste seg der du ikke vil at det skal være. Emboss teksten, stemple stjernestempelet over teksten med VersaMark, børst over med en pensel med litt perfect pearls-pulver og fiksér det med et par spruter vann. Sprut Copic Opaque White tilfeldig over kartongen for å lage snøfnugg. Lim på finérstjerner og sett hele panelet på kortet med 3D-puter.

Ett Trykk 0515 Tim Holtz julekort skråttSelv om kortet er enkelt klarer jeg ikke å dy meg – et kort er mer enn bare forsiden, så jeg har limt på noen stjerner inni også. Det er ikke rare greiene, men det er heller ikke så mye mer som skal til på sånne enkle kort.

Dobbel Toffifee-eske {CopicMarkerNorge}

Toffifee-eskeJeg er svak for fargekombinasjonen kraft/blått/hvitt til jul, og syns det er veldig avslappende å lage sjokoladeprosjekter, så denne doble Toffifee-eksen passer meg midt i blinken.  Jeg bruker aldri originalemballasjen når jeg lager sånne prosjekter, men bruker den som mal og bygger esken min av kartongen jeg har.

Mo Manning Little Elf Mim Toffifee-eske lokkSom vanlig har jeg brukt ark fra Maja Design og fargelagt motiv. Jeg har sydd rundt alle kantene, stanset ut hovedpanelet med en sirkeldie fra Lifestyle Crafts, og jeg har brukt en scallopsirkeldie fra samme produsent til panelet bak. Jeg har limt det doble panelet mitt på en kakeserviett med 3D-puter, og også limt en liten blondebord fra Kort & Godt tvers over hele lokket på esken.

Toffifee-eske Mo Manning Elf Mim glitterMotivet jeg har brukt er Little Elf Mim fra Mo Manning, hun er så søt der hun dingler på julekulen, som forøvrig er farget veldig svakt med Copics, før jeg har lagt distressglitter over hele kulen. Snøfnuggene jeg har satt på har også fått distressglitterbehandling.  Jeg har lagt flere lag med snøfnugg oppå hverandre for at jeg skulle få litt 3D-effekt ut av det hele. Duggdråpene jeg har utenfor det doble panelet og kakeservietten kommer fra Staz.

Mo Manning - Little Elf Mim Copics

Fargene jeg har brukt på motivet mitt helt til slutt.

Pakkelapp {Mo’s Clubhouse}

Det er onsdag og min tur til å inspirere på Mo’s Clubhouse-bloggen. I dag har jeg en enkel liten pakkelapp å vise frem.

It’s Wednesday and my turn to inspire on Mo’s Clubhouse blog. Today I have a simple, little gift tag to show you.

Mo Manning pakkelapp Little Elf KinJeg har gjort det veldig enkelt og fargelagt Little Elf Kin i blått og brunt (ganske vanlige julefarger fra meg), stanset ut en ramme med Flurry Frame-dieen til Poppystamps, klippet ut deler av det som ble stanset ut så den lille alven syns ordentlig og satt på bling og perler her og der på diecuten. Enkelt og greit.

I made the whole thing very simple and colored Little Elf Kin in shades of blue and brown (pretty normal Christmas colors coming from me), diecut a frame using a Flurry Frame die from Poppystamps, cut parts of the diecut away to give the little elf a little bit more exposure and added bling and pearls here and there on the diecut. Very simple.

Noe søtt til jul {North Star Design}{CopicMarkerNorge}

I dag har vi en ny utfordring hos North Star Design, og tilfeldigvis er det også min kalenderluke hos CopicMarkerNorge. Stikk innom begge bloggene – hos NSD er hele teamet med på å inspirere og hos CMN får du ekstra julestemning med litt musikk for ørene.
Toffifee nisse i arbeid PionJeg har laget denne Toffifee-esken. Får man noengang for mye sjokolade til jul? Jeg syns hvertfall ikke det. Esken er laget av Chocolate-kartong fra Papertrey Ink og dekket med mønsterark fra Wintertime in Swedish Lapland-kolleksjonen til Pion Design. Motivet fra North Star Design heter Nisse ved skrivebord, stor utgave. Jeg har ikke brukt hele stempelet, men har stanset det ut til en sirkel for at jeg skulle få plass på Toffifee-esken min. Jeg har også brukt Poststempel Nordpolen, liten og Nordpolen ekspress, i tillegg til Stjerneklynge medium (på bakgrunnen, generasjonsstemplet) og et av stemplene fra den gamle Gode gamle juletekster-platen.

Toffifee nisse i arbeid Pion baside

På baksiden av esken har jeg også brukt stjerneklyngestempelet, i tillegg til Godkjent av julenissen med et par perler som pynt.

NSD desemberutfordring 2015 nisse i arbeid CopicSom vanlig avslutter jeg med fargene jeg har brukt på motivet mitt.

En enkel pakkelapp {Mo’s Clubhouse}

Det er min tur til å inspirere på Mo’s Clubhouse-bloggen i dag, og jeg har laget en enkel pakkelapp med Little Elf Kit for anledningen. Hun er fargelagt i blått, ingen overraskelse akkurat.

It’s my turn to inspire on Mo’s Clubhouse blog today, and I’ve made a simple gift tag using Little Elf Kit for the occasion. She’s colored in blue, not exactly a surprising color coming from me. 

Jeg har stemplet et tekststempel fra Norsk Stempelblad i stjerna med Blueberry Sky blekk fra Papertrey Ink. Snøfnuggene jeg har stemplet rundt er fra et snøfnuggsett fra North Star Design og er stemplet med Enchanted Evening, også det er blekk fra PTI. Jeg har lagt på et lag med Wink of Stella på stjernen, men det syns ikke på bildet.

I stamped a Norsk Stempelblad sentiment inside the star using Blueberry Sky Ink from Papertrey Ink. I used a snowflake stamp from a North Star Design stamp set with Enchanted Evening ink (also PTI) here and there around the little elf. Finally I added a layer of Wink of Stella to the star, but you can’t really tell from the photo. 

Mo Manning pakkelapp baksideBaksiden har jeg gjort veldig enkel, bare Til/Fra-stempel fra NSD, stemplet i den samme mørkeblå fargen som snøfnuggene på forsiden av pakkelappen. Papiret jeg har brukt er Sleigh Ride fra Wintertime in Swedish Lapland-kolleksjonen til Pion Design.

I made the back very simple, just a To/From stamp from NSD, stamped in the same dark blue color as the snowflakes on the front of the gift tag. The patterned paper is Sleigh Ride from Pion Design’s Wintertime in Swedish Lapland collection. 

Nyt juledagene {Ett Trykk}{Mo’s Clubhouse}

Ett Trykk 0515 Julekort etter skisse Mo Manning Giggling Snowman front skrått PSDet er onsdag i dag, og dere vet hva det betyr, det er min dag på Mo’s Clubhouse-bloggen. I dag har jeg et kort med Giggling Snowman, jeg syns virkelig det er den søteste snømannen noensinne, han er så søt. Og selv om han egentlig står der og fniser syns jeg han ser litt sjenert ut, hvilket bare gjør ham enda søtere!!!

Today is Wednesday, and you know what that means – it’s my day on Mo’s Clubhouse blog. Today I’ve got a card featuring Giggling Snowman, I really do think he’s the most adorable snowman ever, he’s so stinkin’ cute!! And even though he’s standing there giggling, I think he looks a little bit shy, which just makes him even cuter!!!

Ett Trykk 0515 Julekort etter skisse Mo Manning Giggling Snowman front bloggKortet er i størrelse A2 (4 1/4 x 5 1/2″) med 1/4″ rygg. Jeg prøvde meg på 1/8″ rygg, for planen var egentlig å ha et veldig enkelt kort uten mange paneler inni, men så forandret planene seg litt underveis, og kortet ble ganske typisk meg likevel. Da var jo 1/8″ rygg altfor lite, så jeg måtte ty til min vanlige 1/4″ rygg! Dette er faktisk et restekort! Bortsett fra den blå kartongen har jeg bare brukt rester. Arket Snöflingor fra Vintertid-serien til Maja Design er så gammelt at det kun er ensidig, og jeg hadde akkurat nok igjen av arket til å dekke forsiden og baksiden på kortet. Ellers har jeg brukt Trivs i kylan og Snön faller fra Vintage Winter-kolleksjonen. Hovedrollen spiller likevel snømannen, farget med Copics og dekket med Stickes Star Dust. Jeg har stemplet noen snøfnugg rundt ham fra North Star Design med Papertrey Ink Spring Rain blekk, og chipboardsnøfnuggene fra Maya Road er malt med hvit distress paint (to strøk) før de er dekket med distressglitter. Nyt juledagene er et stempel fra den nye juleplaten til Norsk Stempelblad, som kom ut på Stempelscrapmessa i høst.

It’s an A2 size card (4 1/4 x 5 1/2″) with 1/4″ spine. I tried doing a 1/8″ spine, because I intended to make a very simple card without a lot of panels inside the card. Then my plans changed while I was working on it, and the card turned out the way my cards usually do – lots of layers. I had to scrap my 1/8″ spine and resort to my regular 1/4″ spine! This is actually a card made from scraps. Aside from the blue cardstock, all I’ve used are scraps. The snowflake paper from Maja Design’s Winter Time collection is so old there’s only pattern on one side, and I had just enough left of it for it to fit the front and back of my card. I’ve also used a couple of papers from the Vintage Winter collection. I still think the snowman is the shining star on this one, colored with Copics and covered with Stickles Star Dust. I stamped some North Star Design snowflakes around him using Papertrey Ink Sprin Rain ink, and painted the Maya Road chipboard snowflakes with two coats of white distress paint, before covering them in distress glitter. The sentiment is a stamp from a new stamp set that Norsk Stempelblad released this fall. 

Ett Trykk 0515 Julekortskisse Mo Manning Giggling Snowman innsiderInnsidene har masse plass til personlig hilsen. Siden kortet er ganske lite har jeg to skrivefelt. Snøfnuggene langs kantene er de samme jeg brukte på forsiden, men her er de stemplet med Blueberry Sky, også det en farge fra PTI.

The insides with plenty of room for a personal greeting. I’ve got two panels for a message because the card is so small. The snowflakes around the edge are the same ones as I used on the front, only stamped in Blueberry Sky ink – also a PTI color. 

Ett Trykk 0515 Julekort etter skisse Mo Manning Giggling Snowman bakside bloggEnkel bakside. Et snømannstempel fra North Star Design stemplet med Papertrey Ink Enchanted Evening og flere stemplede snøfnugg, i tillegg til et chipboardsnøfnugg malt hvitt og dekket med glitter.

Simple back. A sentiment stamp from North Star Design stamped with Papertrey Ink Enchanted Evening ink. Some stamped snowflakes and another chipboard snowflakes painted white and covered with glitter.

Ett Trykk 0515 Julekort etter skisse Mo Manning Giggling Snowman CopicsTil slutt har jeg selvfølgelig en oversikt over tusjene jeg har brukt. Håper du nyter adventstiden!

Finally a look at the colors I’ve used. Hope you enjoy the season! 

Rødt snømannkort

rødt snømannkort skrått frontHusker du dette kortet jeg viste frem for et par uker siden? Her er et nesten helt likt kort, bare i andre farger. Dette kortet er i samme størrelse som det forrige, og jeg har brukt Rustic White og Aqua Mist-kartong fra Papertrey Ink, sammen med en liten bit av arket Julhälsningar fra Vintage Winter-serien til Maja Design.

rødt snømannkort frontSnømannen fra Mo Manning er fargelagt lett med Copics og satt i rammen fra Tattered Angels. Rammen er egentlig kremfarget, men jeg har malt den hvit med distress paint, og når det var tørt dyttet jeg hele rammen i VersaMark-puten min, strødde på sticky embossingpulver, varmet opp og strødde rock candy distressglitter over. Glittereffekten er vanskelig å få med på bilder, men er der irl. Teksten kommer fra en stempelplate fra North Star og er stemplet med fargen Soft Granite fra Hero Arts. Snøfnuggene fra Dutch Doobadoo er egentlig hvite, men jeg har dyttet de i en stempelpute fra Papertrey Ink som matcher fargen til kartongen, og satt på perler fra Kaisercraft i fargen Bliss i midten av hvert snøfnugg.

 

rødt snømannkort innsiderBortsett fra fargene på kartongen har jeg gjort nøyaktig det samme på innsidene av dette kortet som jeg gjorde på innsidene av den blå varianten.

rødt snømannkort baksideBaksiden har fått nok et snøfnugg med perle i midten, og denne teksten fra North Star.

Mo Manning - Snowman CopicsSom vanlig har jeg med oversikt over tusjene jeg har brukt helt til slutt. Veldig få farger denne gangen.

 

Travel nisse {Ett Trykk}

fargeleggingskort frontÅrets oktobernummer av Ett Trykk inneholder tre serier med trinn-for-trinn-forklaringer på fargelegging. Maya har bidratt med distressfargelegging, Cecilie med fargelegging med Prisma-blyanter, og jeg har bidratt med dette North Star Design-motivet fargelagt med Copics.

fargeleggingskort front skråttVi som er i designteamet til Ett Trykk ble sponset med Christmas in Norway-kolleksjonen til Pion Design, og det er ark fra denne serien jeg har brukt på kortet mitt. Jeg hadde brukt opp det meste av det røde jeg hadde da kortet ble laget, så innsidene ble grønne.

fargelegging01Over til fargeleggingen – jeg starter med hudfargene mine. Jeg har brukt BV31, E13, E11, E00, E000, E0000 og til slutt E93 til kinn. Jeg fargelegger mørkt til lyst og begynner der jeg vil at det skal være mørkest med BV31. Det virker kanskje litt snodig å bruke en lillafarge til hud, men når alt er ferdig vil ikke det lilla vises i det hele tatt. Jeg fortsetter med de andre fargene i rekkefølge, lengre og lengre ut med lysere og lysere farger. Jeg går over all huden en gang til med fargene mine, og til slutt legger jeg E93 i kinnene og blender ut med E0000.

fargelegging02Fortsetter med hår, skjegg og pels. Her har jeg brukt W5, W3, W1 og W00. Jeg begynner med W5 der jeg mener det skal være mørkest, og forlenger strekene mine med lysere og lysere farger. Jeg går over flere ganger og fyller inn farge der jeg mener det skal være mer. Jobber i rekkefølge fra mørkt til lyst til jeg føler jeg har nok kontrast.

fargelegging03Trevirke er neste punkt på fargeleggingsplanen. Her har jeg brukt E59, E57, E53 og E50. Jeg starter med E59 inntil strekene som allerede er i motivet, de legger føringene for hvor det mørkeste skal være. Som med de andre fargene jobber jeg i flere lag med alle fargene for å oppnå kontraster mellom mørkt og lyst.

fargelegging04Så kommer brevene og matten på pulten. Jeg har brukt E55, E53, E51 og E50 til noen av brevene, resten av brevene er W5, W3, W1 og W00. Her brtuker jeg samme teknikk som ellers og bygger opp fargene med flere lag. Matten på pulten er laget med confettiteknikk, jeg lager prikker med fargene jeg skal ha og begynner med den mørkeste fargen (her W2), før jeg fortsetter med W1 og W0. Jeg går over hele matten med et strøk W00 for å blende fargene sammen og avslutter med W2 under objektene på pulten som en slags skygge.

fargelegging05Skyggelegging rundt, flamme, gull og svart: Jeg starter med skyggeleggingen rundt. Vanligvis er dette noe jeg tar helt til slutt, men siden nissen skal være rød vil jeg sikre meg mot at jeg drar rødfargen i kantene utover, rødt er nemlig vanskelig å viske bort med blender, så det er best å være på den sikre siden. Jeg starter med BG90 rundt hele motivet, som jeg så blender ut med B0000 og blender til slutt. Flammen og gulldetaljene er farget som resten, med lag på lag fra mørkt til lyst, jeg har brukt YR27, YR23, Y38, Y35 og Y32 til dette. Fjæren og de svarte detaljene er laget med C9, C7, C5 og C3.

fargelegging06For at jeg skulle få forsiden på kortet til å matche til innsiden falt valget på grønt til andre detaljer. Jeg brukte G99, G94 og G82 til dette – som vanlig begynner jeg med den mørkeste fargen, jobber meg utover med de lysere fargene og legger flere lag for å få kontrast og dybde.

fargelegging07Rødt til slutt. Når man tar rødt til slutt minsker risikoen for at man drar med seg rødfargen utenfor det som egentlig skal være rødt. Rødt er nemlig veldig vanskelig å viske vekk! Jeg har brukt E18, E09, E07, R24 og R22 for å få rødfargen min. Ved å bruke farger fra E-gruppen blir rødfargen både dypere og mer brunrød enn om man bare bruker farger fra R-gruppen – da blir det mer rosa.

fargeleggingskort innsidePå innsiden har jeg stemplet et av stemplene fra Chalk Jul-platen til Norsk Stempelblad, som Marte Olaussen har designet. Jeg har brukt VersaMark og så embosset med hvitt embossingpulver. Hjertene har jeg klippet ut fra tagarket i Pion-kolleksjonen.

fargeleggingskort innside2Den andre innsiden, med plass til å skrive en personlig hilsen.

fargeleggingskort baksidePå baksiden har jeg brukt et bilde fra et utklippsark, også det fra kolleksjonen. Hjertene er, som de grønne hjertene, klippet ut av tagarket. Den lille røde stripen er Pion-kartong som jeg har stemplet et stempel fra Julehilsen mini-platen til Norsk Stempelblad og embosset i hvitt. Jeg stemplet stempelet flere ganger ved siden av hverandre så det skulle bli langt nok til remsen min.

I snøstormen {Ett Trykk}{Mo’s Clubhouse}

Ett Trykk 0515 skissekort skrått front PSHold deg fast. Det må hvertfall denne frøkna gjøre, der hun svaier i snøkaoset på dagens kort.

Hang on! At least this little girl has to, swaying in the snowstorm on today’s card. 

Ett Trykk 0515 Julekort etter skisse Mo Manning Seasons Greetings bloggKortet er laget til oktobernummeret av Ett Trykk og basert på en Åshild-skisse. Jeg har printet ut motivet Seasons Greetings fra Mo Manning i 15% opacity fra Photoshop og fargelagt med no lines-teknikk med Copics – en liten utfordring siden den lille jenta er under 4 cm høy. Stokken har jeg forlenget så den passet kortet mitt.

I made the card for this year’s October issue of Ett Trykk, basing the card design on a sketch Åshild made. I printed my Mo Manning Seasons Greetings image in 15% opacity from Photoshop and colored it using no lines technique with my Copics – a bit of a challenge, seeing as the little girl is about 1,75″ tall. I extended her candy cane to fit my card. 

Ett Trykk 0515 Julekort etter skisse Mo Manning Seasons Greetings detaljBasen på kortet er Schoolhouse Red-kartong fra Simon Says Stamp, den turkise kartongen er Surf Blue, også den fra SSS. Den hvite kartongen er Classic Smooth White fra Bazzill, og jeg har brukt Falling Snow-stensilen fra Simon Says Stamp sammen med embossingpaste fra Wendy Vecchi til å lage snøbakgrunnen min. Den turkise biten med prikker er faktisk washi tape fra Glitz, for anledningen limt til en bit restekartong og skråskjært i den ene enden. “GOD JUL” er et stempel fra en av de nye platene til Norsk Stempelblad, lansert på StempelScrapmessa i september. Banneret med teksten er proppet opp på lave 3D-puter (det samme er jenta), og noen enamel dots fra My Mind’s Eye er satt på til slutt.

I used Schoolhouse Red cardstock from Simon Says Stamp for my card base, and Surf Blue for the rest (also SSS). The white is Classic Smooth White cardstock from Bazzill. I used my SSS Falling Snow stencil with some Wency Vecchi embossing paste to make my background. The little turquoise bit with the white dots is actually washi tape from Glitz, glued to a scrap piece of paper for the occasion and cut at an angle at one end. The sentiment is from one of the new stamp sets Norsk Stempelblad released in September. I used 3D foam for my sentiment strip (and the girl), with some My Mind’s Eye enamel dots added at the end. 

Ett Trykk 0515 skissekort bakside detalj bloggEn liten detalj fra kortets bakside. Stempelet kommer fra den samme “Julehilsen mini”-platen som teksten på forsiden. Et par enamel dots til, og det er det hele.

A small detail from the back of the card. The stamp is from that same stamp set as the sentiment on the front. A couple of more enamel dots, and that’s all, folks!

Ett Trykk 0515 Julekort etter skisse Mo Manning Seasons Greetings CopicsSom vanlig avslutter jeg med fargene jeg har brukt.

As usual, I leave you with the colors I’ve used.