Jeg lagde tre kort til årets Julehilsen. Gjestedesignerne og personene de utfordret lagde to kort hver, vi i designteamet ble pent spurt om å lage et ekstra. Jeg hadde allerede laget to kort med Pion-ark, uten noen som helst fargelegging, så jeg hadde veldig lyst til å fargelegge på mitt tredje.
Fargelegging ble det, men det er ikke akkurat min vanlige Copic-fargelegging du ser her. Jeg har riktignok brukt Copics, men jeg har ikke brukt tusjene direkte på papiret. Jeg liker utseendet til distressfargelegging og annen vannbasert fargelegging, men jeg har verken tålmodighet til å vente på at det skal tørke eller en vannpensel som er tynn nok til at jeg klarer å holde meg innenfor strekene og få med meg detaljene. Jeg visste at jeg hadde en tynn vannpensel som jeg hadde blenderrefill i, og det var der det hele startet. Jeg kunne jo bruke den som “vann” og noen dråper refill i ønskede farger på en akrylkloss. Jeg stemplet motivet mitt med VersaMark på 300 g akvarellark og embosset det med Frost embossingpulver fra Inkido før jeg fargela motivet med vannpenselen med blenderrefill og refiller i fargene E44 til det brune på fuglene og grenene, E08 til bærene og det røde på fuglene, W3 på det grå på fuglene og B91 til bakgrunnen. Til det grønne skriblet jeg litt YG95 og G99 på en akrylkloss som jeg brukte, til akkurat de to fargene har jeg nemlig ikke refiller!
Jeg fikk litt lyst til at selve motivet skulle poppe litt ut fra kortet, så jeg tok kniven min og skjærte til alt. Da måtte jeg jo fargelegge himmelen en gang til, så jeg stemplet og embosset motivet en gang til, men fargela hele panelet i blått på samme måte som jeg gjorde den første gangen – med vannpensel med blenderrefill og noen dråper B91 på en akrylkloss. Jeg strødde shabby white embossing enamel fra Stampendous oppå og tok varmepistolen over – da så det litt ut som snøfnugg og ga litt mer interesse til panelet. Jeg stemplet også en tekst fra Inkido med VersaMark og embosset med embossingpulver i gull fra Design Objectives.
Jeg ville ta igjen litt av fronten på kortet på innsiden, og skjærte ut enda en liten kvist, som jeg limte rett på panelet jeg skrev hilsenen på, som er en bit Rustic Cream kartong fra Papertrey Ink.
Jeg lagde baksiden veldig enkel, med enda en bærkvist og navnet mitt embosset i gull.

Kortet er i størrelse A2 (4 1/4 x 5 1/2″) og jeg har brukt Audrey Blue kartong fra Simon Says Stamp til basen min. Jeg stemplet et sommerfuglstempel fra en stempelplate fra North Star Design fem ganger over hverandre med VersaMark og embosset med Hologram embossingpulver fra Inkido. Når du smelter pulveret blir det gjennomsiktig med kjempemasse glitter. Teksten embosset jeg i hvitt, og jeg brukte en hvit bit Bazzill bak hovedpanelet mitt for å ta igjen det hvite.
Stempelteksten er egentlig på kun én linje, men jeg har klippet stempelet mitt i to (det gråter ikke når man gjør dette, jeg lover), så jeg får flere bruksmuligheter. Her ser du også glitteret på sommerfuglene litt bedre.
Jeg ville at mesteparten av fokuset på kortet skulle være på teknikken med embossingen, så jeg gjorde resten enkelt. Stanset ut ordet gratulerer i mosegummi og limte på, embosset en tekst fra Grattis-platen til Norsk Stempelblad AS med hvitt på svart kartong og limte oppå, og pyntet veldig enkelt med noen raindrops som jeg har hatt liggende i åresvis, men aldri har brukt. Kjekt å ha!
Dette kortet er laget for anledningen og er et enkelt bursdagskort.
Motivet kommer fra Mo Manning og heter Tall Cake. Tekstene kommer fra “Grattis”-platen til Norsk Stempelblad AS. De rosa og turkise enamel dotsene er fra My Mind’s Eye og de hvite har jeg laget selv med Nuvo Crystal Drops fra Tonic Studios. Fargen heter naturlig nok White. Til slutt har jeg knytt fast en liten sløyfe med Divine Twine i fargen Aqua.
Fargene jeg har brukt. I tillegg har jeg brukt R87 og R80 på de rosa lagene på kaken. Det er farger jeg har laget selv.









Jeg har laget en pakkelapp til jul med det søte motivet
Jeg syns motivet er så herlig, både med selen og den lille jenta. Jeg har brukt en stensil fra Simon Says Stamp sammen med embossingpaste for å lage snøfnugg og også lagt på snow paint under nederst på tagen som jeg strødde distressglitter over før det tørket. Embossingpasten er blåst opp med varmepistol.
Jeg stanset ut dieen i mosegummi, satte den på stempelpressen min og stemplet med VersaMark på et hjørne av en kraftfarget bit kartong. Jeg embosset med hvitt embossingpulver, og gjorde det samme med en stempeltekst fra North Star Design jeg satte i motsatt hjørne.
Jeg svertet hele panelet med hvitt pigmentblekk ved hjelp av mini ink blending tool. Tok litt ekstra i kantene. Jeg satte hele panelet på 3D-puter på en base av samme kartong og la på noen få enkle perler fra Kort & Godt. Inni stemplet jeg et bordstempel fra Hilsninger-platen til Norsk Stempelblad AS og embosset med det samme pulveret som på fronten. Da er det litt mer enn en helt plain bakgrunn på innsiden.
Jeg ville ha farger inni kortet og gråtoner på rammen som skulle utenfor. Som sagt, så gjort, jeg fant frem Copic-tusjene mine og fargela motivet
Jeg la Wink of Stella på alle ballongene og stemplet Gratulererstempelet fra Norsk Stempelblad AS med Papertrey Ink Autumn Rose blekk, som forøvrig er den samme fargen som basen på kortet mitt.
Når du åpner kortet ser du at den kvadratiske rammen er i grått med unntak av teksten, mens resten av motivet er i farger.
Siden innsiden av kortet vises fra utsiden er det jo ikke plass til noen personlig hilsen. Løsningen min ble at kortet brettes fra begge sider, så innsiden av innsiden har plass til hilsen.
Kortet helt åpent. Stempelteksten kommer fra North Star Design og er stemplet med samme blekkfarge som jeg har brukt foran på kortet. Fremdeles er det masse plass til å skrive personlig hilsen på den andre delen av innsiden.
Det er onsdag i dag, og det betyr at det er min tur til å inspirere på 
Et nytt kort fra meg i dag, publisert i juninummeret av Ett trykk. Jeg har printet ut digitale papirer til dette kortet fra Cathy Zielske og de digitale Seafoam og Midnight-kolleksjonene til Project Life.
Jeg har laget vimpler av alle mønsterarkene og noen har jeg til og med diecuttet med en bannerdie fra Papertrey Ink. Den kutter ut mange småstjerner fra en vimpel, og stjernene har jeg brukt som pynt på kortet. Den lille firkantede tagen nesten helt til høyre er diecuttet med Tiny Tags-dieen til Papertrey Ink, og stjernen jeg har limt på den er stanset ut med en die fra Kort & Godt. Jeg har satt maljer i alle bannerne og trædd natural twine gjennom dem. Jeg har også satt på en tretag fra Søstrene Grene og to treklyper fra Kort & Godt som en siste liten pynt.Teksten fra Grattisplaten til Norsk Stempelblad AS er stemplet med Soft Granite blekk fra Hero Arts.
Kortskissen i juninummeret av Ett trykk var for bursdagskort til barn. Da jeg så skissen fikk jeg med en gang en klar idé over hva jeg ville gjøre. Jeg visste at ballongene fra PTI ville gjøre susen på et barnekort. Det største problemet mitt var egentlig å bestemme meg for hva slags farger jeg skulle lage kortet i. Jeg vurderte rosa, men jeg hadde allerede laget et rosa kort til juninummeret, og et turkist, så valget falt på blått. Enkelt, genialt til guttekort og veldig, veldig meg!
Det ble et liggende kort i A2-format, hovedsaklig med produkter fra Papertrey Ink. Kortets base er Spring Rain kartong, jeg har brukt ballong- og skydies fra PTI, stempelputer fra PTI (Spring Rain, Blueberry Sky og Enchanted Evening), et ballongstempel fra PTI og knapper fra PTI (Spring Rain). Tekststempelet kommer fra Norsk Stempelblad AS, enamel dotsene fra Marianne Design og den hvite scrapper’s flossen fra Karen Foster Design.
Jeg har stemplet og stanset ut ballongene mine i de forskjellige blåfargene, og også stanset ut en ballong fra basen, som da ble vinduet på shakerpanelet mitt. Noen av ballongene er limt rett på basen, noen med lave 3D-puter og de siste med høyere 3D-puter. Skyene er limt på med multi medium matte, og jeg har limt enamel dots oppå for at det flytende limet ikke skal vises gjennom vellumen. Siden hele fronten er et shakerpanel er hele sulamitten satt på et dobbelt lag med 3D-puter (med enkelt lag ville ikke knappene ha beveget seg), og for å skjule 3D-putene har jeg skjært smale strimler av kartong som jeg har lagt mellom hovedpanelet og basen bak. Det samme har jeg gjort inni selve shakerballongen. Der har det et dobbelt bruksområde – 3D-putene syns ikke og knappene slipper å feste seg fast i sidene på 3D-putene, men rister fritt rundt. Det er små detaljer som skjuling av 3D-puter som jeg syns noen ganger utgjør hele forskjellen på et enkelt kort – det er jo ikke meningen at man skal se hvordan kortet er bygd opp.